۴ وزیر پیشنهاد‌ی ۴ وزیر پیشنهادی رأی آوردند/ روحانی، وزرا، موافقان و مخالفانشان چه گفتند؟

نشست بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهاد‌ی امور اقتصاد و دارایی، صنعت‌، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزارشد.

4 وزیر پیشنهادی رأی آوردند/ روحانی، وزرا، موافقان و مخالفانشان  چه گفتند؟

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، عصر شنبه (۵ آبان ۹۷) نشست بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهاد‌ی امور اقتصاد و دارایی، صنعت‌، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

روحانی: مشکل لاینحلی نداریم/ آنهایی که می‌گویند ابرتورم داریم اقتصاد را نمی‌فهمند

حسن روحانی رئیس‌جمهور در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش و ضمن گرامیداشت راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلا گفت: در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه‌ریزی و توطئه کردند و کلمه سیزده ابان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کردند حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.

وی ادامه داد: بی‌شک اگر عشق به امام حسین و پیروی از راه امام حسین (ع) نبود امروز ما شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول هشت سال به کشورمان نبودیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در همه سختی‌ها و در همه موفقیت‌های بزرگ‌مان یاری اهل بیت و رابطه این مردم با خاندان رسالت به ویژه اباعبدالله الحسین مسیر و راه پیروزی را برای ما هموار کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: در این مقطع تاریخی این جلسه مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت است پیشاپیش از ریاست مجلس شورای اسلامی، اعضای محترم هیات رئیسه و همه نمایندگان محترم تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. ..

* فریادهای اعتراضی نمایندگان به آمار اشتغال حسن روحانی

وکلای ملت در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور در مجلس که اعلام کرد ۲۷۵ هزار شغل در پنج سال ایجاد شده است، فریادهای مخالفت سر دادند.

* سبحانی‌فر: برنامه‌های دژپسند با سیاست‌های کلی نظام تطبیق دارد/ وزیر پیشنهادی دغدغه‌های مردم را می‌شناسد

رمضانعلی سبحانی‌فر در موافقت با فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: امروز در مقابل تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم، چند ماهی است که شاهد بر هم خوردن ثبات اقتصادی هستیم و فشارهای اقتصادی بر مردم حاکم شده، از سوی دیگر در مقابل آمریکا قرار گرفته‌ایم. خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه اقتصادی جنگ اقتصادی علیه ایران قرار گرفته و برنامه‌های اقتصادی کشور را دنبال می‌کند تا ضربه خود را وارد کند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز باید ۴ عضو تیم اقتصادی دولت را مشخص کنیم، گفت: آیا وقت آن نیست که در مقابل تصمیمات آمریکا پاسخ دشمن‌شکنی داده و به وزرای پیشنهادی دولت رأی دهیم…

* کاتب: نقش موثر وزیر پیشنهادی اقتصاد در تدوین قوانین اقتصادی مادر

 غلامرضا کاتب در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ضمن تسلیت ایام اربعین سید الشهدا، با بیان اینکه امروز در محضر ملت بزرگ ایران و خداوند متعال قرار داریم و شاخصه تصمیمی که امروز می خواهیم اتخاذ کنیم فقط باید منافع ملی باشد، خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: انتخابی که امروز انجام می دهیم باید با شناخت و درایت باشد به نحوی که مجبور نباشیم به سوال و استیضاح روی بیاوریم و وقت دولت و مجلس را بگیریم.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی دولت نیز اظهار کرد: با خدا عهد ببنیدیم که آنچه می گوییم در این شرایط اقتصادی کشور به آن عمل کنیم تا از این بحران عبور کنیم.

وی درباره فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: یکی از دغدغه های ما نمایندگان همواره هماهنگی تیم اقتصادی دولت بوده است که امروز با معرفی وزیر پیشنهادی اقتصاد، همدلی و هم گرایی ویژه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین بانک مرکزی ایجاد خواهد شد تا نگاهی برنامه ای و علمی بر اقتصاد کشور حاکم شود…

* ساری: راهکار عملیاتی در برنامه اقای دژپسند نیست

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با فرهاد دژپسند وزیر پیشنهاد اقتصاد و دارایی گفت: خوشحالیم که آقای روحانی سرانجام به تغییر در تیم اقتصادی خود مبادرت ورزید، اما ضمن احترام به آقای دژپسند، شاید انتخاب وی با انتظارات جامعه و مجلس شورای اسلامی فاصله زیادی داشته باشد.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به رغم ارائه نامه از سوی ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور که به منظور اعمال تغییرات در تیم اقتصادی دولت صورت گرفته بود، اما در نهایت رئیس جمهور در پی فشار استیضاح، آقای کرباسیان را برکنار کرد.

وی خطاب به دژپسند تصریح کرد: از شما که در این فضای مبهم سیاسی، اقتصادی و آشفته قبول مسئولیت کردید، سپاسگزاریم، اما بدانید در برنامه ۵۰ صفحه ای که ارائه کردید از صفحه ۱۰ به بعد تنها تکرار مکررات است و هیچگونه راهکار عملیاتی که بتوان با آن به جامعه پیام مثبتی مبنی بر قدرت پول ملی و حفظ سرمایه های آن باشد، نیافتیم و می توان گفت تمام مطالب ارائه شده برگرفته از مقالات و تالیفات شماست که تنها می توان به آن به عنوان نگارش تئوری نگاه کرد و به اجرا درآمدی این فرضیات و تئوری ها در شرایط سخت کنونی امری محال است….

* کمالی‌پور:دژپسند نمی‌تواند گره‌های کور اقتصاد را باز کند

یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، گفت: همه ما می دانیم گذشته چراغ راه آینده است بنابراین باید عملکرد آقای دژپسند را در سازمان برنامه و بودجه ملاک قرار بدهیم و برای آینده تصمیم بگیریم.

نماینده مردم جیرفت در مجلس افزود: آقای دژپسند دارای دکتری اقتصاد بین الملل است و از سال ۸۴ در سازمان برنامه و بودجه فعالیت دارد اما باید توجه کرد که سازمان برنامه و بودجه یک پای اقتصاد کشور محسوب می شود، نکته این است کدام برنامه و کدام بودجه در جای مناسب صرف شده است. مگر نه این است که باید براساس نظر متخصصان بودجه تدوین شود، آیا این کار انجام شده است.

کمالی پور افزود: تفریغ بودجه نشان می دهد به جای استقراض و آوردن متمم بودجه از بانک پول دریافت شده و این مسئله به افزایش پایه پولی منجر شده حتی درآمدهای حاصل از فروش ارز بدون اجازه صرف کسری بودجه شده و این افزایش پولی را در پی داشته است.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۶ کشور، ۱۰ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات و پژوهش اختصاص داده شده، بنابراین باید شفاف سازی شود که این پول صرف چه شده؟ مگر نه اینکه باید توضیحات کارها در زندگی مردم مشروح باشد…

* دژپسند در صحن علنی مجلس: من برنامه‌های اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کردم

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه درخصوص برنامه‌های پیشنهادی خود برای اداره وزارت اقتصاد گفت: برای عبور از جنگ اقتصادی باید همین رویه را در پیش بگیریم. من برنامه‌های اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کردم.

وی تصریح کرد: افتخار داشتم مسئولیت برنامه اقتصاد بدون نفت را داشته باشم. این برنامه در یک تعامل چند جانبه تدوین شد و خوشبختم امروز نیز می‌توانم از آن تجربه استفاده کنم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و داریی ادامه داد: من در آن مزمان توانستم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را در یک قالب تعاملی تدوین کنم که امروز در شرایطی که اقشار آسیب‌پذیر تحت فشار هستند می‌شود از آن آموزه‌ها استفاده کرد.

دژپسند خاطرنشان کرد: من خوشحال هستم از این روش تعاملی در نیمه اول دهه هشتاد موفق به بازنگری و اصلاح چند قانون کشور شده‌ایم. امروز می توانیم جنگ اقتصادی را با تعامل پشت سر بگذاریم بدون اینکه یک سانت از خاک مقدس را به دشمن بدهیم.

وی با تاکید بر ارتباط نزدیک با بنگاه‌های اقتصادی ادامه داد: چرا باید مدیر یک بنگاه هفته‌ها برای دیدار با وزیر معطل بشود.  فعالان دارای کارت طلایی نباید بیش از دو روز برای دیدار با وزیر اقتصاد معطل شوند….

* علیجانی: دژپسند از چالش‌های وزارت اقتصاد مطلع است

محسن علیجانی زمانی در موافقت با وزیر پیشنهادی  امور اقتصادی و دارایی گفت:  وزارت اقتصاد به  عنوان یکی از دستگاه های کلیدی اقتصاد کشور مسئولیت مدیریت بخش عمومی و اقتصادی را برعهده دارد، این وزارتخانه باید توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را داشته باشد و در عین حال شأن این وزارت را بالاتر از هماهنگ کننده دستگاه ها می دانم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: بزرگترین اقتصاد دنیا به صحنه آمده است تا اقتصاد ایران را زمین گیر کند، این در حالی است که اقتصاد ما مشکلاتی مانند بالا بودن تورم، عمق کم بازار سرمایه، بانک محور بودن، اقتصاد غیرشفاف، عدم توفیق بخش خصوصی و گسترش مخارج کشور را به همراه دارد.

وی گفت: پایین بودن بهره وری سرمایه و تحریم های یک جانبه از جمله مشکلات اقتصاد کشور است که باید مراقب اقشار کم درآمد در زمینه معیشت و مسکن بود، از سوی دیگر در این شرایط فشار بر واحدهای تولیدی وجود دارد با این حال باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دژپسند پاک دست و کارآمد است، عنوان کرد: او تجربه مناسبی در فضای اقتصادی دارد، همسو با دولت است و از چالش های وزارت اقتصاد مطلع است، چرا که به دنبال اهداف راهبردی، اقتصاد مولد و هوشمند است و خواهان حذف تلاطم و افزایش سرمایه گذاری و بهبود کسب و کار است.

علیجانی زمانی ادامه داد: تقویت دیپلماسی اقتصادی، تسهیل در صادرات غیرنفتی، مدیریت و مخاطرات اقتصاد از جمله نکاتی است که در برنامه ارائه شده دژپسند به چشم می خورد. برنامه های او ۵۰ درصد منطبق با برنامه های بالادستی و ۳۰ درصد همسو با برنامه هاست. در برنامه های وزیر پیشنهادی سیاست خوداظهاری در مالیات در راستای ارتقای اثربخشی مالیات مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کاهش تصدی گری دولت و تقویت بخش خصوصی از جمله نکات مثبت برنامه های دژپسند است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توسعه گمرک الکترونیک و ساماندهی پولی بانک ها در برنامه های وزیر پیشنهادی اظهار داشت: تاکید بر عدالت اجتماعی از نکات دیگر برنامه های دژپسند است. او می خواهد اقتصاد مبتنی بر نفت را که آسیب جدی بر کشور وارد کرده است را تغییر دهد و می خواهد با اصلاح الگوی مصرف رونق تولید ملی را که از جمله کلید واژه های مقام معظم رهبری است اجرایی کند، امیدواریم دژپسند با سخت کوشی فرهاد اقتصاد ما شود.

* ملکی: برنامه‌های ارائه شده وزرای پیشنهادی باید جنبه عملیاتی داشته باشد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی گفت: برنامه‌های ارائه شده باید جنبه عملیاتی داشته باشد.

* مقدسی: دژپسند به دنبال استفاده از نیروهای خلاق، جوان و مبتکر است

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه برای تبدیل تهدید تحریم به فرصت باید وحدت و انسجام داشته باشیم، گفت: برنامه های دژپسند منطبق با اسناد بالادستی است.

* کنایه یک نماینده به ناتوانی معاون اول رئیس جمهور در تغییر رئیس دفترش

نماینده مشکین شهر در مجلس گفت: وقتی جهانگیری نمی‌تواند رئیس دفترش را عوض کند، طبیعی است که موانع تولید هم برطرف نمی‌شود.

* با رأی نمایندگان جلسه رأی اعتماد به وزرا دو شیفته شد

با رأی مثبت نمایندگان جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در نوبت دوم نیز برگزار خواهد شد.

* بابایی: شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم برای مبارزه با فساد است

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم برای مبارزه با فساد است، گفت: در بحث و پرونده ثبت سفارشات خودرو که در زمان وزیر سابق صورت گرفت، شریعتمداری بود که این مسئله را برملا کرد.

* جعفرزاده: شریعتمداری چریک جنگ اقتصادی است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: باید عنوان کرد که در زمان جنگ اقتصادی نیاز به چریک داریم که شریعتمداری چریک مناسب برای زمان جنگ اقتصادی است.

* ملکی: ۴۸ درصد برنامه‌های شریعتمداری با اسناد بالادستی مطابقت ندارد

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۸ درصد برنامه‌های «شریعتمداری» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس با اسناد بالادستی مطابقت ندارد.

رأی‌گیری از نمایندگان درباره تداوم جلسه با وجود اعلام لاریجانی

با وجود آنکه علی لاریجانی در آغاز نشست علنی مجلس اعلام کرده بود نوبت اول صحن با اذان مغرب پایان می‌یابد اما مسعود پزشکیان توقف یا تداوم جلسه را به رأی‌ گذاشت.

* نادری: وجود فساد در تخصیص ارز از نتایج مدیریت نادرست شریعتمداری در وزارت صمت است

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم کنترل و مدیریت بازار، افزایش قیمت کالاها، عدم تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی، وجود فساد و رانت در تخصیص ارز و هدررفت بیت‌المال از جمله نتایج مدیریت نادرست شریعتمداری در وزارت صمت است.

* توضیحات لاریجانی درباره اعتراض نمایندگان به ارسال دو لایحه به مجمع تشخیص مصلحت

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ارسال دو لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیحاتی ارائه کرد.

* شریعتمداری: تنها با شفافیت می توان با فساد روبرو شد/ علت غیبت در جلسه بررسی استیضاح

وزیر پیشنهادی وزارت کار گفت: اگر به دلیل مسائل مختلف یک ماه گذشته در جلسه بررسی استیضاح بنده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشدم به این علت بود که شب قبل سفر به ناحیه سیل زده مازندران داشتم.

* خدری: پاکدستی شریعتمداری مورد تایید همگان است

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: پاکدستی شریعتمداری مورد تایید همگان است.

* پخش کلیپ در مخالفت با اسلامی نتیجه معکوس داد

نماینده بابل از پخش کلیپ در صحن با هدف منفی کردن نظر نمایندگان نسبت به وزیر پیشنهادی راه نتیجه‌ای معکوس گرفت.

* گیلانی: ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین نیازمند ساماندهی هستند سرویس صحن

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس گفت: مدیریت‌های فعلی در وزارتخانه راه و شهرسازی هزاران میلیارد بدهی انباشته و هزاران پروژه نیمه تمام به جا گذاشته‌اند.

* پورمختار: وزیر پیشنهادی برای تکمیل پروژه های مسکن مهر قول مساعد داده است

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه با اشاره به قول مساعد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای تکمیل پروژه های مسکن مهر اظهار کرد: مسکن مهر یک نیاز ضروری برای کشور است و به هیچ عنوان مزخرف نیست.

* رضایی کوچی: سوابق کاری خوب اسلامی مشهود است/ تاکید بر رفع مشکل کمبود مسکن

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دغدغه کمبود مسکن در کشور جدی است، گفت: مهندس اسلامی یک نیروی جهادی و انقلابی است و از سوابق کاری خوبی برخوردار است.

* نجفی خوشرودی: عدم تطابق ۷۰ درصدی برنامه های وزیر پیشنهادی راه با قوانین بالادستی

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: در شرایطی که محمد اسلامی حتی یک روز سابقه کار در وزارت راه و شهرسازی ندارد چگونه می تواند برنامه ای برای اداره این وزارتخانه داشته باشد.

* فیضی: اسلامی در رابطه با قطع وابستگی به نفت هیچ راهکاری ارائه نکرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: برنامه‌های اسلامی تنها ۳۴ درصد با اسناد بالادستی منطبق است.

* اسلامی: پیشگیری از توسعه حاشیه‌نشینی و بهسازی راه‌های روستایی مهمترین برنامه وزارت راه

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از پیشگیری توسعه حاشیه‌نشینی به عنوان مهمترین اقدامات خود در جهت اداره این وزارتخانه یاد کرد.

* احمدی لاشکی: اسلامی به ساماندهی مسکن مهر معتقد است

عضو فراکسیون مستقلین با بیان اینکه اسلامی به ساماندهی مسکن مهر معتقد است، گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از زنان شایسته در مناصب اجرایی استفاده خواهد کرد.

* اکبریان: رحمانی توجه ویژه‌ای به استفاده از مدیران بومی دارد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: رحمانی برنامه خوبی برای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه تولید داخل دارد.

* هر ۴ وزیر رای آوردند

وکلای ملت در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌های راه، کار، صنعت و اقتصاد به هر چهار وزیر پیشنهادی رأی اعتماد دادند.

بر این اساس، دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با ۲۰۰ رأی موافق، ۵۰ رای مخالف، ۱۵ رای ممتنع، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۹۶ رأی موافق، ۶۳ رای مخالف، ۵ رای ممتنع، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه با ۱۵۱ رأی موافق، ۹۸ رای مخالف، ۸ رای ممتنع، رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت با ۲۰۳ رأی موافق، ۴۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع توانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند.

فارس

انتهای پیام/*