اجتماعی استان سیاسی

حضور رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرا در مجلس/فراکسیون امید پیشنهاداتی برای معرفی وزرا به دولت داشت

امیری در نشست خبری مطرح کرد؛

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: از فراکسیون امید پیشنهاداتی برای معرفی وزرا به دولت وجود داشت و عده‌ای هم با مسئول دفتر رئیس جمهور در تماس بودند، اما در نهایت روحانی وزرای خود را انتخاب کرد.

حضور رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرا در مجلس/فراکسیون امید پیشنهاداتی برای معرفی وزرا به دولت داشتبه گزارش پایگاه خبری احوال نیوز،  حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در نشست خبری در حاشیه صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۹ مهرماه) با اشاره به نامه معرفی ۴ وزیر پیشنهادی گفت: معرفی وزرا یا وزیر به مجلس دارای فرآیندی است که گاهی رئیس جمهور به صورت فردی و گاهی هم با مشورت با دیگران وزیر یا وزرایی را به مجلس معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: گاهی رئیس جمهور فردی را شناخته و نسبت به علم، تخصص، توانایی و صلاحیت‌های عمومی وی آگاهی دارد، پس این شخص را به عنوان وزیر به مجلس معرفی می‌کند و از سوی دیگر هم گاهی در مشورت با فراکسیون‌ها، کمیسیون‌های مجلس، کنشگران سیاسی و … افرادی به وی معرفی می‌شوند که در نهایت بازهم روحانی بعد از جمع‌بندی‌های نهایی و دریافت استعلامات قانونی از دستگاه‌های مربوطه شخص یا اشخاص را به عنوان وزیر معرفی می‌کند.

امیری با بیان اینکه وزرای پیشنهادی که امروز به مجلس معرفی شدند، نتیجه بحث‌ها، بررسی‌ها و کارشناسی‌های مفصلی بوده است، تصریح کرد: از زمانی که رئیس جمهور به این نتیجه رسید که تغییراتی در دولت ایجاد کند و همچنین دو وزیر کار، اقتصاد نتوانستند رأی اعتماد مجلس را کسب کنند، خواستند تا تغییراتی را در دولت به وجود بیاورند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: تصمیم رئیس جمهور همچنین برای معرفی وزرایی برای وزارتخانه‌های راه و صنعت در راستای آن بود که اعضای دولت از ابتدای شکل‌گیری اعلام کردند که در هر مقطع و شرایطی که تغییرات به نفع دولت یا نظام بود و یا آنکه مطالبه‌ای از سوی افکار عمومی شکل گرفت، روحانی بتواند تغییراتی را در دولت اعمال کند، بر این اساس، ۴ وزیر پیشنهادی هم در راستای قول و قرار اعضاء از ابتدای دولت بود.

وی تصریح کرد: البته شرایط امروز با شرایط یکسال گذشته که دولت دوازدهم شکل گرفت، بسیار متفاوت شده و باید متناسب با این تغییرات، تغییرات مهمی هم در دولت ایجاد شود.

امیری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمان جلسه رأی اعتماد وزرا چه روزی خواهد بود، گفت: براساس آئین‌نامه داخلی مجلس بعد از اعلام وصول و معرفی وزرای پیشنهادی به صحن یک هفته برای رسیدگی به صلاحیت وزیر یا وزرا در مجلس فرصت است، لذا یکشنبه هفته آینده می‌تواند جلسه رأی اعتماد باشد، اما تاکنون هیئت رئیسه درباره روز رأی اعتماد به ما موضوعی را اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حضور می‌یابد و یک ساعت زمان دفاع از وزرای پیشنهادی خود را خواهد داشت.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوال  خبرنگاران ، درباره آنکه امروز در زمان قرائت اسامی وزرای پیشنهادی نمایندگان بیشتر دو دو (اعلام مخالفت) می‌کردند، آیا این ۴ وزیر پیشنهادی می‌توانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند، اظهار کرد: البته نمایندگان ۴_۴ (اعلام موافقت) هم می کردند، به هرحال در نهایت این نمایندگان هستند که باید به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد دهند و این حق آنهاست.

وی ادامه داد: معمولا افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شوند، در فراکسیون‌ها، کمیسیون‌ها و مجامع استانی حضور پیدا کرده و به سوالات و ابهامات نمایندگان پاسخ می‌دهند، لذا نباید از “دو دو” کردن وکلای ملت در جلسه امروز نتیجه‌گیری کنیم.

امیری تأکید کرد: طی یک هفته پیش رو نمایندگان می‌توانند به وسیله گفت‌وگو با وزرای پیشنهادی نتیجه‌گیری کنند و بسیار امیدوار هستیم و ان‌شاءالله طی این یک هفته گفت‌وگوهای سازنده و مفیدی در مجلس صورت بگیرد تا هفته آینده شاهد رأی بالای مجلس به وزرا باشیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معرفی شریعتمداری وزیری که در آستانه استیضاح قرار داشت، به عنوان وزیر کار اقدام درستی است، بیان کرد: هیچکدام از وزرای پیشنهادی امروز جزء استیضاح شوندگان نیستند.

وی افزود: یکی از وظایف مجلس نظارت است که از طریق استیضاح، تحقیق و تفحص و سوال انجام می‌شود و شریعتمداری هم در جلسات کمیسیون تخصصی مجلس حضور یافته و آماده پاسخگویی بود و امروز با توجه به شرایط و لزوم تغییراتی در دولت این جابجایی صورت گرفت.

امیری همچنین درباره جلسه دولت با شورای نگهبان برای بررسی CFT هم گفت: تصویب CFT در مجلس بیانگر بلوغ سیاسی نظام، مجلس و نخبگان سیاسی است که اکنون این لایحه در حال طی کردن مسیر قانونی خود است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: بنده مکاتباتی را با اعضای شورای نگهبان داشتم تا اگر درباره این لایحه ابهامی وجود دارد، دولت بتواند پاسخگو باشد، لذا شورای نگهبان چهارشنبه هفته گذشته در پاسخ به مکاتبات ما از جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ظریف وزیر امور خارجه، همتی مدیرکل بانک مرکزی و بنده خواست تا در نشستی با اعضای این شورا حضور پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اعضای شورای نگهبان هم سوالات خود را مطرح کرده و در یک فضای صمیمی گفت‌وگوهای صمیمانه‌ای انجام شد، بنده از سوی دولت برای دادن این فرصت به دولت از شورای نگهبان تشکر می‌کنم و امیدواریم این لایحه در شورای نگهبان تأئید شود.

امیری اظهار کرد: این لایحه هیچ ارتباطی به موضوع برجام ندارد، ما به عنوان کشوری که بیشترین آسیب را از تروریسم خورده‌ایم و می‌خواهیم سالم‌ترین مناسبات مالی را در داخل و خارج از کشور داشته باشیم، لوایح ۴ گانه را ارائه کردیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: امروز دولت با شورای نگهبان جلسه‌ای درباره CFT نداشته است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره توئیت آخوندی و نامه وی به رئیس مجلس درباره هم هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام گفت: موضوعی که آخوندی در رسانه‌ها مطرح کرد، نظر شخصی خودش بوده و ارتباطی با موضوع استعفایش از وزارتخانه نداشت.

امیری در پایان همچنین تصریح کرد: از فراکسیون امید پیشنهاداتی برای معرفی وزرا به دولت وجود داشت و عده‌ای هم با مسئول دفتر رئیس جمهور در تماس بودند، اما در نهایت روحانی وزرای خود را انتخاب کرد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x