اجتماعی استان تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان چه لزومی داشت؟/ ما به مردم دروغ می‌گوییم

اصلاح طلبان

اعضای دو تشکل اصلاح‌طلب «مجمع نمایندگان ادوار مجلس» و «حزب اراده ملت ایران» در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته گرد هم آمدند و از ناامیدی‌هایشان گفتند.

سرویس پایگاه خبری احوال نیوز ، اردوگاه اصلاح‌طلبان‌ در روزهای گذشته، تعطیلات پر سر و صدایی را گذراند…

«مجمع نمایندگان ادوار مجلس» و «حزب اراده ملت ایران» دو تشکل اصلاح‌طلبی بودند که در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته، نشست و کنگره برگزار کردند و با دعوت از مشاهیر جریان چپ گرد هم آمدند.

اما همچون همیشه‌های جریان چپ، حاشیه بر متن غالب آمد و سخنانی در این نشست‌ها گفته شد که خوانش آنها ضروری می‌نماید.

*جهانگیری: شرایط موجود صرفا محصول عوامل اقتصادی نیست/ برخی را خانه‌نشین کرده‌اند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی، مهمان ویژه‌ای بود که در نشست روز پنجشنبه مجمع نمایندگان ادوار حاضر شد.

البته شاید کرمانی‌الاصل بودن او و «یدا… اسلامی» دبیر این مجمع؛ علت حضور پرطمطراق جهانگیری در نشست ادواری‌ها بود.

جهانگیری طی اظهاراتی در این نشست با اشاره به اینکه از نظر من شرایط موجود صرفا محصول عوامل اقتنصادی نیست، گفته است: این که در مقطع فعلی فکر شود با قرار دادن یک مجموعه سیاست اقتصادی عالمانه قادریم از این شرایط عبور کنیم، شدنی نیست.

او همچنین می‌افزاید: کاهش سرمایه اجتماعی، امید اجتماعی و مشارکت نخبگان یکی از مسایل اصلی کشور است که امروز گرفتار فرسایش سرمایه اجتماعی کشور شده‌ایم… سیاست‌های اقتصادی وقتی دقیق و خوب باشد ولی با امید و انتظارات مردم هم جهت نباشد پاسخ نمی‌دهد.

جهانگیری در اظهارات خود گریزی هم به ماجرای حصر می‌زند و می‌گوید: یکی از ضعف‌های کشور نهادهای میانجی است و امروز جریانات سیاسی از هم دور شدند و شخصیت های سیاسی نیز از هم دور شدند و برخی خانه نشین شده و برخی را خانه نشین کردند.[۱]

*اسلامی: ما حاضریم به جای دولت با آمریکا گفتگو کنیم!

در ادامه این مراسم یدالله اسلامی دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس نیز طی اظهاراتی با تأکید بر اینکه «هم اکنون بحران بی اعتمادی و ناامیدی در کشور در حال شکل گیری است»!می‌گوید: پیشنهاد ما این است که اگر دولت آمریکا و ایران نمی‌توانند با هم صحبت کنند اما بدنه اجتماعی و نخبگان آمادگی این گفتگو را با نمایندگان آمریکا دارد و وزارت خارجه با مدیریت شرایط می‌تواند زمینه این گفت و گوها را فراهم کند! [۲]

از نکات نشست منام می‌توان به حضور پررنگ تعدادی از اعضای شورای شهر تهران اشاره کرد…

تصاویری از نشست مجمع نمایندگان ادوار مجلس

*حکیمی‌پور: ریشه اصلاحات توجه به محرومین است! / چه لزومی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان وجود داشت؟

کنگره حزب اراده ملت ایران(حاما) اما در صبح روز جمعه گذشته برگزار شد.

کنگره‌ای که دبیر کلی آنرا احمد حکیمی‌پور، عضو سابق شورای شهر تهران و کسی که در ماجرای بلااثبات «املاک نجومی» نامش بر سر زبان‌ها افتاد، بر عهده دارد.

او طی اظهاراتی در این کنگره که البته بر خلاف نشست نمایندگان ادوار، میهمان خاصی هم نداشته، گفته است: معتقدیم ریشه اصلی جریان اصلاح‌طلب توجه به اقشار محروم است و الان این فشارها به این اقشار بیشتر شده است.  جریان اصلاح‌طلبی به بازنگری نیاز دارد.

حکیمی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از تصویب قانون عدم بکارگیری بازنشستگان نیز تأکید می‌کند: چه لزومی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان وجود دارد که دوستان ما به دنبال طرح دوفوریتی باشند!؟ [۳]

*بی‌مقدار: مشکل ما مداحان هستند/ ما به مردم دروغ می‌گوییم

سخنران بعدی حامایی‌ها «شهاب‌الدین بی‌مقدار» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس بود.

سخنرانی که البته گویا از همه داغ‌تر صحبت کرده است…

او در صحبت‌های خود با طرح این کنایه که «اختیارات در یک جا و مسئولیت در جای دیگر است» گفته است: اگر ردّ صلاحیت‌ها نبود، مجلس قوی‌تر بود. مردم برای حفظ نظام در انتخابات شرکت می‌کنند. تیغ شورای نگهبان اما همچنان روی سر نمایندگان است. این باعث محافظه‌کاری و احساس یاس در نماینده‌ها و کم‌کاری آنها می‌شود.  مفهوم آن، این است که مجلس در واقع به اختیار خود و مردم نیست.

بی‌مقدار همچنین با تاکید بر اینکه مشکل ما مداحان هستند، ابراز داشت: مجلس FATF را تصویب کرده که خیلی برای ما مفید است. ما با این قانون جلوی پولشویی را گرفتیماین استانداردسازی سیستم نظام بانکی است. چرا نوحه‌خوان ما را یزید خطاب می‌کند؟  مگر مسئولیت دارند؟

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز تصریح می‌کند: ما به مردم دروغ می‌گوییم. ما انتظارات ایجاد می‌کنیم و انجام می‌دهیماقتصاد ما با تعریف اقتصاد جهانی نمی‌خواند. یک اقتصاد خصولتی که دولت هم کاره‌ای نیست. ثروت در دست یک عده و بخش خصوصی را هم رنجاندیم. امیدوارم ما بتوانیم مجلسی آزاد داشته باشیم تا بتوانیم اظهارنظر درست انجام دهیمآقای فلاحت‌پیشه گفتند ما با شخصیت‌های آمریکایی وارد مذاکره شویم.  ما تا کی می‌خواهیم باب مذاکره را ببندیم.[۴]

*محمود صادقی: نباید در دام «کیهان» بیافتیم/ به جای ساحل مدیترانه به جامعه خودمان برگردیم!

«آقای خاص» نشست حزب اراده ملت ایران اما محمود صادقی بود.

نماینده اصلاح‌طلبی که همچون همیشه با صحبت‌های جنجالی اما بی‌فرجام خود پشت تریبون کنگره حاما رفت و با آغازی طوفانی به سخنرانی پرداخت…

«جوانی پس از مصرف شیشه مادر و مادربزرگش را کشت. در ریز این خبر مطالب مرتبط را هم ببینید؛ زن خیانتکار.  اینها اخباری است که برای ما عادی شده است. واقعا مسئله روز ما چیست؟ آیا مسئله ما این است سهمیه این حزب و آن شخص در شورای عالی چقدر است؟ خانم دولتی عضو باشد یا نباشد؟ چرا غافل شدیم از مسائل جامعه. ما چقدر به دردها توجه داشتیم؟ فراکسیون امید چه می‌کند، ما دیگر به این مسائل فکر هم نمی‌کنیم.  سوسیال دموکراسی چیست؟  عدالت اجتماعی در کجای معادلات ما قرار گرفته است؟»

صادقی این صحبت‌ها را اظهار کرد و در ادامه با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان فقط هدف‌شان به قدرت رسیدن است و وقتی به قدرت می‌رسند دیگر برنامه ندارند» گفت: در خصوص FATF باید بگویم کیهان مثل برجام در حال شیطنت رسانه‌ای است که اصلاح‌طلبان با پیوستن به استانداردهای جهانی گفته‌اند مشکلات حل می‌شود. ما گفتیم جزئی از مشکلات می‌تواند حل شود و این را عامدانه تبلیغ می‌کنند؛ در این دام نیافتیم.

این فعال اصلاح‌طلب اظهارات خود را نیز اینگونه به پایان برد:

« باید همه به میدان بیایند. جبهه ملی هم باید بتواند کنگره برگزار کند .باید به بلوغ برسیم و مسائل را حل کنیم. ایستا و راکد نمی‌توان به مسائل نگاه کرد. نباید ابزاری هم به این مسائل نگاه کنیم.  امیدواریم عمق استراتژی خودمان را به جای سواحل مدیترانه در جامعه خودمان جستجو کنیم.»[۵]

*حسین راغفر: شاهد فراتر از بحران هستیم/ قحطی می‌آید

«حسین راغفر» اقتصاددانی که به عصیانگری مشهور است، سخنران دیگر حاما بود.

او در صحبت‌های خود و در حالیکه آمارهای داخلی و جهانی از کاهش فقر در ایران خبر می‌دهند اما اینطور گفت که:

«فقر کمرشکن منبع ناامنی است. به همین دلیل، اگر در جامعه بی‌اخلاقی می‌بینیم و اینکه اقشار مختلف با دیگران مثل طعمه برخورد می‌کنند، به همین برمی‌گردد.  مسئولیت فقر و گسترش ناامنی در اشکال مختلف حیات اجتماعی و فردی به صورت آسیب اجتماعی مثل خودکشی و قتل محصول ناامنی است.»

راغفر با بحران‌نمایی از شرایط کشور تصریح کرد: اگر امروز شاهد وضعیت بحرانی هستیم که به نظر من فراتر از بحران است، اخطار می‌دهیم مانع بروز فاجعه شوند. تصمیماتی درباره نرخ ارز گرفته شده که مجلس و دولت با هم گرفتند، چگونه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  صبح بیدار می‌شوید و می‌بینید سرمایه شما کاهش پیدا کرده است. بعد قیمت همه کالاها با توجه به آن تعیین می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه «قحطی از طریق افزایش قیمت ارز در راه است! » می‌گوید: ما به سمت شورش پیش می‌رویم. بخشی شورش علیه خود است مثل خودسوزی.  یک گروه دیگر به مسائلی مثل آسیب‌های روحی سقوط می‌کنند مثل افسردگی. این هم شورش است.  یک شورش دیگر رشد جرم و جرائم است. تبر درآورده جلوی بنز که یا تبر می‌زنم یا پول بده. این شورش ناشی از ناامنی اقتصادی است.[۶]

*نگاه تحلیلی به آنچه در «منام» و «حاما» گفته شد/ دو نشستی که خبری از امید و مثبتات کشور در آنها نبود!

جریان سیاسی خاص همانطور که از گفته‌های مشاهیر آن پیداست همچنان از واقعیت‌های روز کشور و از مطالبات واقعی مردم به دور مانده است و در فضایی کنسراوتیزه صرفاً به مطالبات خویش می‌اندیشد.

مطالباتی که اگرچه در بادی امر مشخص نیست چرا بدون هیچ سند و مدرکی و به صرف وجود چند مشکل اقتصادی (که البته همان‌ها نیز ساخته و پرداخته اصلاح‌طلبان و انتخابی است که خودشان در دامان مردم گذاشتند) اما بر وجود بحران و حتی ابربحران در کشور اصرار دارند؟

چرا راه و بیراه از امکان بروز شورش در میان مردم سخن می‌گویند و چرا از این می‌گویند که مانیفست ما توجه به محرومین است اما خواسته آنها برگزاری کنگره «جبهه ملی» است!؟

البته همانطور که اشاره شد این سؤال‌ها در ظاهر امر بی‌جواب هستند…

برخی محافل تحلیلی در پاسخ به این سؤال‌ها ابراز می‌کنند که «ستاد جریان سیاسی خاص» که هیچ اصلاح‌طلبی نباید و نمی‌تواند که در خارج از چارچوب فرامین آن عمل کند؛ به چیزی تحت عنوان «فتنه اقتصادی» می‌اندیشد.

فتنه‌ای دقیقا مثل سال ۸۸ و البته اینبار با مزاج اقتصادی که گزاره‌های اشاره شده را به راحتی درون خود جای می‌دهد و با القای بحران و نارضایتی از تمام شرایط کشور؛ قصد دارد مردم را به مرحله «شورش» بکشاند.

جالب آنکه در هیچکدام از نشست‌های اشاره شده و حتی در صحبت‌های اسحاق جهانگیری؛ ولو به قاعده یک مورد هم به مثبتات بزرگ اقتصادی کشور اشاره نشده است.

و جالب‌تر آنکه برخی مثبتات مثل قرار داشتن ایران در جمع ۷ کشور قدرتمند جهان نیز در یکی از سخنرانی‌های اشاره شده مورد ریشخند و مضحکه قرار گرفته است.

این حجم از سیاه‌نمایی و البته تقلّا برای کتمان واقعیت‌ها و مثبتات کشور، بایستی محل تأمل و تدقیق باشد…

***

۱_ http://www.irna.ir/fa/News/83070523

۲_ http://www.irna.ir/fa/News/83070523

۳_ http://khabarfarsi.com/u/61131671

۴_http://khabarfarsi.com/u/61131175

۵_http://khabarfarsi.com/u/61133374

مشرق

انتهای پیام/*
نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x