اجتماعی استان بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

اطمینان ترکیه از وقوع جنایت در کنسولگری عربستان/ قصابی خاشقجی باچاشنی موسیقی

پلیس ترکیه حتی قبل از آنکه به منظور بازرسی وارد ساختمان کنسولگری عربستان سعودی شود به شکل پنهانی از شبکه فاضلاب منشعب از ساختمان نمونه برداری کرده است.

 به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری احوال نیوز ، ازخبرگزاری دانشجو، مقامات امنیتی و پلیس ترکیه در مورد روزنامه نگار منتقد عربستانی، جمع‌بندی نهایی خود را به شکل تدریجی در اختیار رسانه‌ها می‌گذارند و چنین به نظر می‌رسد که افکار عمومی را آماده می‌کنند تا به شکل رسمی، خبر قتل خاشقجی را اعلام کنند.
مقامات امنیتی ترکیه به جای آنکه اطلاعات خود را از طریق رسانه‌های عمومی کشورشان در اختیار افکار عمومی جهانیان قرار دهند از تاکتیک دیگری استفاده کرده و این اطلاعات را از طریق سی ان ان و آسوشیتدپرس منتشر می‌کنند و چنین به نظر می‌رسد که دلیل این اقدام آن‌ها آن است که ترکیه نمی‌خواهد به شکل جدی روابط خود را با عربستان سعودی فدای این موضوع کند.فرار معنی‌دار کنسول

بعد از ظهر دیروز و دقایقی پیش از آن که موضوع ورود کارآگاهان ترکیه به منزل کنسول عربستان قطعی شود، کنسول به طور ناگهانی خاک ترکیه را ترک کرد و اغلب روزنامه‌های ترکیه امروز این موضوع را برجسته کرده و آن را به عنوان فرار پیش از اثبات جرم تلقی کردند.

دیروز مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: هر آن ممکن است دادستان کل ترکیه هر فردی را در مورد جنایت کنسولگری بازداشت و مورد بازجویی قرار دهد. این مسئله موجب آن شد محمد عطیبی، فرار را بر قرار ترجیح دهد.
لحظاتی بعد از فرار کنسول، پسر او به نام ابراهیم محمد که در استانبول در رشته طب تحصیل می‌کند، وارد کنسولگری شد و محافظین به خاطر این که از او عکس و فیلم گرفته نشود، چتر‌های بزرگ خود را باز کردند.کنسول عربستان به مدت ۳ روز تمام دیدار‌ها و اقدامات خود را ابطال کرده و به مدت ۳ روز کامل از خانه‌اش بیرون نیامده بود.

خبرنگاران ترکیه اعلام کردند بازرسی از منزل کنسول عربستان لغو شده و او هنگام ترک فرودگاه، بیش از ۱۰ چمدان بزرگ به همراه خود برده است که به خاطر قوانین خاص مصونیت دیپلماتیک، هیچکدام از این چمدان‌ها بازرسی نشدند و حجم چمدان‌ها نشان می‌دهد که به احتمال قوی کنسول عربستان برای همیشه ترکیه را ترک کرده است.
در بازجویی از ۲۸ مامور و خدمتکار ترکیه‌ای کنسولگری مشخص شده که در روز جنایت به آن‌ها گفته شده امروز تعطیل است. هیچ کاری نداریم و می‌توانید به خانه‌هایتان بروید.جستجو و نمونه برداری در ساختمان

بعد از آن که تیم پلیسی و قضایی ترکیه به منظور بازرسی و تحقیق در مورد احتمال قتل روزنامه نگار منتقد جمال خاسقچی، وارد ساختمان کنسولگری عربستان شد، به اندازه بار دو کامیون نمونه برداری از دیوار ساختمان، خاک باغچه و سایر قسمت‌های ساختمان صورت گرفت و همچنین با اشعه آبی در همه بخش‌ها جستجوی دقیق به عمل آمد.بر اساس آن چه روزنامه‌های نزدیک به حزب حاکم اعلام کرده‌اند، پلیس ترکیه حتی قبل از آن که به منظور بازرسی وارد ساختمان شود، به شکل پنهانی از شبکه فاضلاب منشعب از کنسولگری نمونه برداری کرده است. چرا که از همان روز‌های نخست، مقامات پلیسی و امنیتی ترکیه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که روزنامه‌نگار مزبور در داخل کنسولگری به قتل رسیده است.

قصابی با چاشنی موسیقی

بسیاری از رسانه‌های ترکیه خبر کوتاهی را از سی ان ان نقل کرده و آن را منتشر کرده‌اند. در این خبر آمده است، جمال خاشقجی پس از ورود به کنسولگری بلافاصله مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و مواد شیمیایی خاصی به بدن تزریق شده است.سپس با حضور فردی به نام محمد صالح الطبقی که به عنوان یک پزشک متخصص کالبدشکافی و فعال در سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی شناخته می‌شود، در عرض ۷ دقیقه بدن او مثله شده و صدای این پزشک در یک فایل صوتی شنیده شده که به افراد زیردست خود می‌گوید به موسیقی توجه کنید.

فایل صوتی فاجعه

روزنامه ینی شفق که به عنوان مهمترین ارگان سیاسی و تبلیغاتی حزب عدالت و توسعه شناخته می‌شود امروز در یک گزارش ویژه اعلام کرده سردبیر این روزنامه به فایل صوتی حاوی صدا‌های مرتبط با جنایت کنسولگری دست یافته است.
در بخشی از فایل صوتی کنسول عربستان خطاب به افرادی که با روزنامه نگار جمال خاشقجی درگیر شده‌اند، می‌گوید: اینجا و داخل کنسولگری این کار را انجام ندهید. او را به جای دیگری منتقل کنید مرا به دردسر نیندازید.یکی از افراد، خطاب به کنسول می‌گوید: اگر می‌خواهی بعد از بازگشت به عربستان زنده بمانی سکوت کن.

ینی شفق اعلام کرده بر اساس آن چیزی که از محتوای این فایل صوتی فهمیده می‌شود، شکنجه‌گران ابتدا انگشت‌های جمال خاشقجی را قطع کرده و در پایان بدون شلیک گلوله و با بریدن سر به کار خود خاتمه داده‌اند.موضع رسمی حزب حاکم

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه که یکی از چهره‌های متنفذ و نزدیک به اردوغان به شمار می‌رود کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد به همه اعلام می‌کنیم که مسئله جمال به شکل روشن و شفاف به پایان خواهد رسید در این پرونده مهم به هیچ وجه، لاپوشانی و تعلل صورت نخواهد گرفت و تمام ابعاد آن به شکل عینی و واقعی به اطلاع همگان خواهد رسید.

سفر پمپئو به ترکیه و پایان بندی سریال

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دیروز در عربستان سعودی علاوه بر پادشاه و ولیعهد با چند تن از مقامات امنیتی این کشور نیز دیدار کرد برخی از رسانه‌های ترکیه پس از انتشار عکس‌های این دیدار‌ها اعلام کرده‌اند: همین مانده که آمریکا رسماً از عربستان سعودی تشکر کند.

مایک پمپئو امروز به ترکیه می‌رود و با مولود چاووش اوغلو دیدار خواهد کرد.

گفته شده اصلی‌ترین موضوعات گفتگو‌های وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا، روابط آنکارا – واشنگتن و مسئله سوریه خواهد بود، اما تحلیلگران بر این باورند در شرایط فعلی مهم‌ترین موضوع در دیدار این دو مقام آمریکایی و ترکیه‌ای مسئله جمال خاشقجی و طراحی سناریویی برای پایان بندی این ماجرا است.

انتهای پیام/*
نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x