استان جنوب فرهنگ و هنر

نخستین جشنواره “کُرُش” در استهبان برگزار شد

نخستین جشنواره “کُرُش” در استهبان برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز،  و به نقل از روابط عمومی شهرداری و شورای شهر استهبان، برای نخستین بار جشنواره کرش در تفرجگاه سرآسیاب استهبان برگزار شد.

شیره پزی انگور که در گویش محلی به آن” کرش” گفته می شود از صنایع کهن این شهر است که از گذشته تا کنون آداب و اوات سنتی آن حفظ شده و همچنان به شیوه  انجام می شود.

حسن تاج پیکر شهردار استهبان هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی، حفظ و معرفی آداب و سنت های رایج مردم عنوان کرد و گفت: با برگزاری این آیین ها و شناسایی آداب و سنت هایی که در هر منطقه وجود دارد، می توانیم صنعت گردشگری را رونق بخشیم.  

وی افزود: ایجاد شور و نشاط و جذابیت در بین شهروندان ، ایجاد تحول و اشتغال و بازار فروش محلی محصول به صورت عرضه مستقیم را از تاثیرات مثبت این جشنواره برشمرد.

در این مراسم که با حضور گرم و صمیمی شهروندان و برخی گردشگران برگزار شد، ضمن خوانش اشعار شمس اصطهباناتی توسط استاد محمد ثالثی، معرفی فرآیند شیره پزی توسط استاد پژوهشگر آل ابراهیم و دشتی خوانی توسط آقای ابوالفضل کیوانی، مردم از نزدیک با مراحل پخت شیره به روش سنتی آشنا شدند.

گفتنی است  برپایی غرفه های عرضه لور(نوعی  فراورده لبنی از کشک)، سفال سنتی و غرفه فرهنگی از برنامه های جانبی این جشنواره بود.

روح اله سعادتمند

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x