آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان البرز ایلام بوشهر بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه زنجان سمنان سیاسی سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

ساخت ۳ جنگنده طی ۱۵ سال/ پارامتر‌های قدرت‌آفرین «کوثر»، «صاعقه» و «قاهر ۳۱۳»

پایگاه خبری احوال نیوز ،  ۱۵ سال از ساخت نخستین جنگنده نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط متخصصان داخلی کشورمان می‌گذرد و در این مدت توانسته‌ایم ۳ هواپیمای جنگنده در کلاس‌های مختلف و متناسب با نیاز‌های نیرو‌های مسلح تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری احوال نیوز ، در شرایطی که هر ماه خبر اورهال و بازآماد چندین فروند هواپیمای جنگنده اعم از اف ۴، اف ۵، اف ۱۴، میراژ و سوخو ۲۴ توسط نیرو‌های فنی کشورمان منتشر می‌شود،  متخصصان نهاجا به انجام این اقدامات قانع نشدند و برای بلندتر کردن دست کشورمان در برابر دشمن، پروژه‌های مختلف ساخت جنگنده‌های هوایی را در دستور کار خود قرار دادند.

هفدهم مهرماه امسال بود که امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از آماده سازی جت آموزشی کوثر ۸۸ با طراحی، ساخت و فناوری بومی و داخلی در آینده نزدیک خبر داد. پیش‌تر نیز در بهمن‌ماه سال گذشته، امیر «مهدی هادیان» معاون هماهنگ‌کننده فعلی نیروی هوایی ارتش که آن زمان فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری نهاجا بود، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، از شنیده شدن خبر‌های خوب پیرامون ساخته شدن جت‌های آموزشی در آینده نزدیک خبر داده بود.

متن گفت‌وگوی تفصیلی میزان با امیر هادیان

۱۵ سال از ساخت نخستین جنگنده نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط متخصصان داخلی کشورمان می‌گذرد و در این مدت توانسته‌ایم ۳ هواپیمای جنگنده در کلاس‌های مختلف و متناسب با نیاز‌های نیرو‌های مسلح تولید کنیم.

کوثر
سی‌ام مردادماه امسال با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع، از هواپیمای جنگنده کوثر رونمایی شد. هواپیمای کوثر یک هواپیمای جنگنده پیشرفته با ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی است که به صورت کاملا بومی ساخته شده است و ایران را در زمره معدود کشور‌های دارای فناوری طراحی و ساخت هواپیمای جنگنده با سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش نسل ۴ قرار داده است.

هواپیماهای جنگنده ایران
این هواپیما در ۲ نوع تک کابین و دو کابین قابل تبدیل خواهد بود که نوع دوکابینه علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کاربرد دارد.

از مهمترین اتفاقاتی که در پروژه کوثر رخ داده، می‌توان از نصب «موتور توربوجت بومی اوج» روی جنگنده کوثر نام برد؛ اوج اولین موتور جت ساخت ایران است که همتای موتور J-۸۵ به‌شمار می‌رود و متخصصان کشورمان آن‌قدر به این محصول اطمینان داشته‌اند که حالا آن را برای اولین بار روی یک جنگنده سوار کرده‌اند. موتور توربوجت ملی اوج، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع ۵۰ هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و آب‌وهوایی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب به‌روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر ۱۰ تن را داراست.

«ارتقا توان رزم و آموزش خلبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران»، «بومی‌سازی سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش پیشرفته نسل ۴ و سامانه‌های مکانیکی و هیدرولیکی و موتور با به‌کارگیری شبکه گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌های صنعتی وزارت دفاع، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، بهره‌گیری از معماری یکپارچه پیشرفته اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴»، «بهره‌گیری از فناوری نمایشگر‌های چندمنظوره تمام دیجیتال»، «بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبانان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات»، «بهره‌گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات» و همچنین «بهره‌گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمن» مهمترین دستاورد‌های تولید جنگنده کوثر محسوب می‌شوند.

هواپیماهای جنگنده ایران
چند روز بعد از رونمایی از این جنگنده هوایی، امیر «محمد حسین دادرس» جانشین فرمانده کل ارتش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «جنگنده کوثر با مشابه‌های خارجی خود قابل قیاس نیست و به مراتب به روز شده و توانمندتر از آنهاست. امروز ما جت‌های جنگی را از صفر تا صد تماما خودمان می‌سازیم و حتی به اندازه ذره‌ای کم هم نیازمند خارج نیستیم».

به گفته «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تمام ۱۱ هزار قطعه جنگنده کوثر توسط محققان ایرانی طراحی و تولید شده است.

با تولید این جنگنده، در کل هواپیما ۱۶ و نیم میلیون دلار و در بخش اویونیک ۷ و نیم میلیون دلار صرفه جویی می‌شود. در پروژه کوثر، ۱۰ دانشگاه برتر کشور، ۷۲ شرکت پیمانکار، ۴۴ شرکت تامین کننده ۶۳ شرکت دانش بنیان همکاری داشته‌اند و این یعنی ارتباط خوبی در مسیر طراحی و تولید پروژه‌های نظامی میان صنعت و دانشگاه برقرار شده است که این به خودی خود، گام بسیار مهمی تلقی می‌شود.

صاعقه
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اوایل سال ۱۳۸۳ از ساخت جنگنده «صاعقه» توسط متخصصان توانمند داخلی خبر داد؛ ۲ سال بعد و در شهریور ۱۳۸۵، این جنگنده با پرواز موفق در رزمایش «ضربت ذوالفقار» رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست؛ در دی ماه سال ۹۳ امیر چیت فروش سخنگوی نیروی هوایی ارتش، خبر از تولید انبوه جنگنده صاعقه داد؛ صاعقه‌ای که تا آن زمان ۷ سال بود به بهره برداری رسیده بود و در مانور‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

هواپیماهای جنگنده ایران
متخصصان نظامی با توجه به قابلیت‌های این جنگنده، آن را نمونه‌ای از جنگنده «اف ۱۸» می‌نامند؛ تولید این جنگنده در اواسط دهه ۸۰ بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشته است. سرعت صاعقه ایرانی بین ۱.۶ تا ۱.۸ دهم و موتور آن از نوع j-۸۵ است. ویژگی مهم این جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی است؛ صاعقه از توانمندی حمل و شلیک انواع راکت، پرتاب انواع بمب و موشک با بهره گیری از سیستم راداری پیشرفته برخوردار است.

قدرت مانور هوایی صاعقه، نیروی تخریب زیاد، درصد خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه‌ای و سریع از ویژگی‌های این جت جنگی محسوب می‌شود. جنگنده صاعقه دو سکان عمودی مورّب شبیه به سکان‌های جنگنده آمریکایی اف ۱۸ برخوردار است؛ این دو سکان برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده تعبیه شده است.

رادار کنترل آتش «صاعقه» از نوع Phazotron-NIIR یا همان N۰۱۹ بوده و رادار N۰۱۹ ساخت فازاترون که به نام Baaz نیز شناخته می‌شود، قادر است ۱۰ هدف هوایی را در حالت «رهگیری به هنگام جستجو» (TWS) از فاصله حدود ۸۰ کیلومتری مورد شناسایی قرار دهد و هم زمان به دو هدف شلیک کند. توان این رادار، برابر رادار RDM ساخت تامسون سی اس اف مورد استفاده در جنگنده میراژ ۲۰۰۰H ارزیابی شده است. همچنین رادار N۰۱۹ دارای قابلیت دیدپائین – شلیک پائین می‌باشد و دارای دقت و قدرت تشخیص خوبی برای تمیز دادن اهداف چندگانه است.

هواپیماهای جنگنده ایران
«کاکپیت» یا همان کابین خلبان صاعقه، تماما دیجیتالی و بسیار راحت بوده و خلبان، امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد. از سوی دیگر، جدار شیشه‌ای ضد گلوله برای کابین خلبان صاعقه، امنیت خلبان را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. در صاعقه خلبان به وسیله دوربین‌های پیشرفته مداربسته، به راحتی می‌تواند قسمت‌های مختلف هواپیما را ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریز‌ها و درگیری‌های هوایی را افزایش می‌دهد. بیشترین وزن محموله این هواپیما ۴ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم و وزن خالی این هواپیما ۸ هزار کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست این هواپیما ۱۵ هزار تا ۱۸ هزار کیلوگرم است.

امیر هادیان در خصوص نقش‌آفرینی نیرو‌های متخصص نهاجا در ساخت این جنگنده، گفته بود «ساخت جنگنده صاعقه کار مشترکی بود که درصد بالایی از کار آن توسط نیروی هوایی و دانشگاه شهید ستاری انجام شد. بچه‌های ما در دانشگاه هوایی شهید ستاری در بحث ساخت این جنگنده که امروز در یگان‌های عملیاتی مشغول فعالیت است، حضوری جدی داشتند و در کنار عوامل جهاد خودکفایی نهاجا و سایر نیرو‌های صنایع هوانوردی، نقش موثری ایفا کردند. نیرو‌های دانشگاه هوایی شهید ستاری علاوه بر مشارکت در ساخت صاعقه، در ساخت انواع پرنده‌های دیگر نیز مشارکت داشته و دارند».

قاهر ۳۱۳
جنگنده پیشرفته قاهر ۳۱۳ که در سال ۱۳۹۱ رونمایی شد دارای طول کمتر از ۱۶ متر است و فاصله دو نوک بال آن نیز به ۱۶ متر نمی‌رسد. این جنگنده چابک که قادر است ۶ موشک هوا به هوا را در خود جای دهد یک هواپیمای آموزشی با قابلیت پشتیبانی نزدیک از نیروی زمینی است.

هواپیماهای جنگنده ایران
جنگنده تک سرنشینه و دو موتوره قاهر ۳۱۳ دارای سطح مقطع راداری بسیار کم است که به آن این قابلیت را می‌دهد که در ارتفاع پست عملیات پروازی انجام دهد. بهره‌برداری از مواد پیشرفته در ساخت این جنگنده و همچنین سیستم‌های الکترواویونیک پیشرفته نصب شده بر روی آن، قابلیت‌های ویژه‌ای را به قاهر ۳۱۳ داده است. قاهر ۳۱۳ که توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی را دارد دارای قدرت هجومی بسیار بالا و همچنین نشست و برخاست با طول باند کوتاه است.

در فروردین ماه سال ۹۶ فرمان آغاز آزمایشات تاکسی و آماده‌سازی پرواز‌های آزمایشی این جنگنده از سوی سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع دولت یازدهم صادر شد و اکنون قاهر ۳۱۳ در آستانه عملیاتی شدن و پرواز است.

خبرگزاری میزان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی

قاهر که پهپاد شد . ساخت جنگنده رادارگریز کار ساده‌ای نیست

امیر

سلام دوست عزیز امروزه بسیاری از کشورها به سمت قدرت پهبادی در نیروی هوایی هاشون میرن
چون هم هزینه کمتری نسبت به جنگده و جت براشون داره وهم میشه در ابعاد و اشکال مختلف با ویژگی های خاص طراحیشون کرد.
جنگ های هوایی مدرن جنگ پهبادی نه جنگده.

ریحان

ما تو صنغت ساخت جنگنده خیلی ضعیفیم قاهرم که زدین پهباد کردین واقعا چرا؟
ما الان نیازمون به چیزای دیگس

حسین ارومیه

ساخت جنگنده به تنها خیلی سخت است که بایدایران حداقل باروسیه وچین مشارکت وسرمایگذاری کنه تابلکه ازرقیبهاعقب نماند، نیروی هوای ایران خیلی عقب است و تنهاباخریدکردن نمیشه قدرتمندشدباید داخل سرمایه گذاری کردجنگنده نسل ششم درحال ساخت است و ماهنوزدرنسل ۳مانده ایم

حمد

قدرت پهپاد وجنگنده قابل قیاس نیست.مثال خوبش بلایی که خلبان سوخو۲۷ روس برسر پهپاد قدرتمند رپتور اورد.حرکت پر معنایی بود.یعنی یه ذره بنزین روش ریخت و بدون هیچ شلیکی! که البته این اقدام تشبیه به حرکتی میشه که گفتنش بدور از ادبه.!!

حمد

قدرت پهپاد وجنگنده قابل قیاس نیست.مثال خوبش بلایی که خلبان سوخو۲۷ روس برسر پهپاد قدرتمند رپتور آورد.حرکت پر معنایی بود.یعنی یه ذره بنزین روش ریخت و بدون هیچ شلیکی! که البته این اقدام تشبیه به حرکتی میشه که گفتنش بدور از ادبه.!!

حمد

یقینا اگر شهید ستاری زنده بود اکنون ما به جای مهندسی معکوس اف۵ دست به تولید مدل بومی اف ۱۴میزدیم.اف۱۸ خود بر اساس بدنه اف ۵ هست.بماند که اف۲۰ حتی قدرتمند تر از اف۱۶.همان اف۵ است.بشرطی که ادامه راه بهمین نخبه ها والبته زیرچتر حمایت مستقیم رهبر باشه یکساله به اف۲۰ میرسیم.

سرباز

وقتی در صنعت موشکی به لطف شهید تهرانی مقدم و امثال ایشان اونقدر قوی بشین بریم بالا دیگه نیازی به چیزی نیست چون از داخل همه جانبه دفاع میکنیم،البته این نباید ما رو از ساخت دیگر ادوات و جنگنده ها عقب بزاره

علیرضا

قاهر اف-۳۱۳، یک هواپیمای جنگنده نسل پنجم سبک با قابلیت پشتیبانی نزدیک است که توسط سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در دست ساخت است

مگس

آدم ناراحت می شه وقتی می بینه این همه سال گذشت همون اف۵ اونم نه به تعداد بلکه فقط تعدادی قدیمی ارتقا داده شدن و قاهرم که ورودی های هواش کوچکه. در جا می زنیم

هانی

باید خدا رو شکر کرد ،وارد کار شدیم و در حال تحقیق و ساخت هستیم …

11
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x