اجتماعی بین الملل فرهنگ و هنر فیلم یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

باز ادامه بده

باز ادامه بده

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز در سال ۲۰۰۷ ، انیمیشنی با نام ملاقات با خانواده رابینسون به کارگردانی استیو اندرسون توسط شرکت دیزنی_ مک دورکیم ساخته شد.
این فیلم نامزد بهترین موسیقی، بهترین داستان انیمیشن در جشنوارۀ Annie، نامزد بهترین صداگذاری انیمیشن در جشنوارۀ Artios و بهترین ساختار انیمیشن در جشنوارۀ CFCA Award شده است.
فیلم سینمایی «ملاقات با خانواده رابینسون» با نام اصلی Meet the Robinsons برای گروه سنی کودک تولید شده است.

ماجرای پسر بچه ۱۲ ساله  که در یتیم خانه پرورش یافته است؛ اما به دلیل وجود سرپرست مهربان و دادن خط هدف و تشویق برای رسیدن به موفقیت، حتی خلاء نداشتن خانواده نیز برای او  تبدیل به جرقه موفقیت میشود.

لوییس بخاطر ذهن فعال و خیال پرداز و نیز تلاش در جهت تغییر و بهبود اوضاع سعی در ساخت  اختراعات جدیدی دارد.
او با ۱۲۴ زوج که در شرف قبول فرزند هستند ملاقات میکند ؛ اما هیچ کدام او را به فرزندی نمیپذیرند.  لوییس با داشتن آن استعداد و اندیشه اما ناتوان از رسیدن به خواسته هایش است و توان ضربه نهایی برای رسیدن به اهدافش را ندارد.
او نبود مادر و سپردنش در یک شب بارانی به پرورشگاه و نپذیرفتن ۱۲۴ زوج  را آنچنان برای خود بزرگ کرده است  که  با تصور هیچ کس مرا دوست ندارد خود را در پیله ای از افکار محبوس کرده است.
اما سرپرست پرورشگاه سعی در تغییر افکارش دارد. او میگوید سپردن تو به پرورشگاه دلیل نفرت مادرت از تو نیست بلکه شاید توان نگهداری تو را نداشته است اما با تمام وجود تو را دوست دارد.
لوییس جرقه ای در ذهنش خطور میکند و این آغاز آینده نیک اوست. وی پس از انجام مطالعات و تلاش بسیار، دستگاه خاطره یابی اختراع میکند تا چهره مادر خود را در ۱۲ سال پیش بخاطر آورد و نهایتاً او را بیابد تا خانواده اش سروسامان پیدا کند .
در طی این داستان لوییس وارد ماجرایی میشود که بنا به اختیار خود نیست او به آینده سفر میکند و زندگی خانواده ای را میبیند که مملوء از تلاش و موفقیت، خارج از روزمرگی اند. آدمهایی که با شعار “باز ادامه بده” سعی در رسیدن به تمامی آرزوهایشان دارند.
لوییس آرزوی آن دارد که خانواده رابینسون او را به فرزندی بپذیرند اما امکان آن وجود ندارد…
او به دلیل خراب شدن دستگاهی، توانایی خود را به آن خانواده نشان میدهد تا تعمیرش کند ؛ اما در مرحله اول ناکام بیرون می آید.
این فیلم چندین نقطه طلایی دارد؛ از جمله آنکه خانواده رابینسون به دلیل شکست لوییس در تعمیر دستگاه، برای او جشن میگیرند با شعار همیشگی شان ” باز  ادامه بده”…
انها معتقدند شکست مقدمه پیروزی است و هر کدام از اعضای خانواده با جمله ای شگفت انگیز که با تمام وجود به آن اعتقاد دارند؛ لوییس را تقویت میکنند تا تمام استعدادها و پتانسیلهای او به منصه ظهور برسد.

نقطه مقابل این خانواده مثبت اندیش، هم اتاقی لوییس در پرورشگاه بود که به دلیل رقابت زیاد با وی و ناکامی هایش سعی در خراب نمودن آینده لوییس دارد. فردی با شخصیت سیاه و اوج ناامیدی و ناباوری…
نویسندگان این داستان یعنی مایکل اسپیریتز و  جان برنستن در پایان این داستان شگفت انگیز نشان میدهند که این خانواده با شکوه، آینده لوییس هستند .
پدر این خانواده فردی به نام کرنلیوس است که به دلیل اختراع دستگاه شگفت انگیز خاطره یاب و پس از مصاحبه با ۱۲۴ زوج، خانواده ای تحصیل کرده و اهل علم او را به فرزندی میپذیرند و نام لوییس را به کرنلیوس تغییر میدهند.

لوییس یا همان کرنلیوس راه زندگیش را می یابد و دست به اختراعات بسیاری میزند  و در شرکت مطرحی مشغول به فعالیت میشود.
خانواده رابینسون به لوییس کوچک ، خاطرنشان میشوند که همه چیز بستگی به تو دارد. اما در هر شرایط “باز ادامه بده”  چرا که این ، شعار خانوادگی آنها  و بطور دقیق تر شعار “پدر خانواده یعنی کرنلیوس” است.

این فیلم همچون بسیاری از انیمیشنهای ساخت آمریکا و دیگر کشورهای برتر در صنعت انیمیشن همچون پاندای کونگ فو کار، home و … از تولیدات پرمحتوا برای کودکان، نوجوانان و نیز بزرگسالان است .
به نظر میرسد ایجاد محتوای قوی و با تدبیر ، به زبان کودکان مطابق با برترینهای روز صنعت انیمیشن در دنیا و نیز ایجاد تمهیدات مناسب برای ورود انیماتورهای موفق ایرانی در خارج از کشور از ضروریات در تولیدات شبکه های صدا و سیمای ایران همچون شبکه پویا (نهال)،  امید و حتی سینمای خانگی باشد.

انتهای پیام/*

فاطمه مستغنی

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x