آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان اقتصادی البرز ایلام بوشهر بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه زنجان سمنان سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

حمله از ۱۴ گوشه دنیا به دلار

پایگاه خبری احوال نیوز، نشریه چینی سوهو در گزارشی دلار را هدف حملات گسترده از سوی ۱۴ کشور از جمله چین، ایران، روسیه و ترکیه عنوان کرد. طراحی سازوکارهای مبادلاتی بر پایه غیر دلاری به دلایل متفاوت در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، به نقل از اسپوتنیک؛ با استناد به نشریه چینی سوهو، این اواخر دلار هدف حملات از سوی ۱۴ کشور، از جمله چین، ایران، روسیه و ترکیه شده است.

در حال حاضر چین، روسیه، ایران، آنگولا، ونزوئلا، نیجریه، اندونزی، مالزی، تایلند، پاکستان، قرقیزستان، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی این مساله را مطرح کردند.

اروپا، متحد اصلی ایالات متحده، نیز بردباری از دست داد و دلار را به چالش کشید. بر اساس برخی منابع، اکنون مقامات اروپایی در حال ایجاد یک سیستم پرداخت جدید هستند که به طور انحصاری در محاسبات بین بانک های اروپایی و ساختارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرد، مخصوصاً هنگام تجارت نفت، فرآورده های نفتی و سایر مواد خام.

در حال حاضر، در واردات منابع انرژی، اتحادیه اروپا در بیش از ۸۰ درصد موارد دلار پرداخت می کند، اما در کل واردات انرژی اتحادیه اروپا، سهم واردات از ایالات متحده تنها ۲ درصد است. به گفته ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، چنین وضعیتی “غیر طبیعی” است، چرا که بیشتر مواد اولیه پتروشیمی به دلار از روسیه و کشورهای عضو اوپک خریداری شده است. او همچنین خواستار تغییر موقیعی شد. اگر اتحادیه اروپا می خواهد ابتکار عمل را به طور کامل به دست خود بگیرد، یورو باید تبدیل به یک ابزار فعال تر و بهتر به ارز ذخیره شود.

ترویج یورو به عنوان ارز ذخیره

می‌دانیم که ارز ذخیره نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می کند و یورو قبلا به دلار به عنوان یک ارز ذخیره بی‌طرف بود. با این وجود، با توجه به وضعیت فعلی، یورو دیگر نمیتواند چنین موقعیتی را حفظ کند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، ماه گذشته گفت که اروپا سعی خواهد کرد یورو به ارز ذخیره تبدیل شده و در برابر دلار مقابله کند. این بیانیه در اروپا موجب نگرانی شد، چرا که ترامپ می تواند از دلار به عنوان سلاح استفاده کند.

برای ترویج یورو به عنوان ارز ذخیره، کمیسیون اروپا بانک های اروپایی را به استفاده از یورو به عنوان تنها پول خود تشویق خواهد کرد.

علاوه بر این، یونکر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا اختلافات خود را متوقف کنند و نیروی خود را برای حفظ ثبات و انسجام داخلی بسیج کنند، زیرا اختلاف نظر می تواند نفوذ اروپا در عرصه بین المللی را تضعیف کند و اعتماد به این اتحاد را کاهش دهد.

پاسخ به آمریکا! روسیه در حین فروش نفت از یورو به عنوان ارز ذخیره استفاده خواهد کرد

۵ اکتبر، آنتون سیلوانوف معاون نخست وزیر، وزیر دارایی روسیه گفت که روسیه به دنبال همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و برای معاملات نفتی، یورو را به کار می گیرد. سیلوانوف به سوالی در این باره که آیا یورو در معاملات نفتی اش استفاده خواهد شد، گفت: “این امر باید توسط طرفین مورد توافق قرار گیرد، اما طرف روسیه با شرکا همکاری خواهد کرد.” او گفت که روسیه آماده همکاری با اروپا است و این به معنای پاسخ به تحریم های ایالات متحده است.

در تاریخ ۴ اکتبر، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد که کاهش کاربرد دلار در بخش نفت و گاز کاملا امکان پذیر است و برای معاملات و محاسبات نفتی ممکن است از ارزهای مختلف استفاده شود. نواک همچنین گفت که در حال حاضر روسیه در حال کار بر روی جایگزینی واردات تجهیزات خارجی به محصولات میهنی در بخش نفت و گاز است تا وابستگی آن به واردات کاهش یابد.

منافع اروپا و روسیه در مورد عدم پرداخت دلار در معاملات نفتی مشابه است. در ماه سپتامبر، یونکر، رئیس کمسیون اروپا، به پارلمان اروپا گفت که اتحادیه اروپا حتی در سال جاری برنامه ای برای بالا بردن وضعیت بین المللی یورو ارائه می دهد.

پیشتر اشاره شد که اتحادیه اروپا قصد دارد سیستم پرداخت جدیدی را ایجاد کند که محاسبات و انتقال پول را در داخل سیستم مالی و بانکهای اروپایی انجام دهد. سیلوانوف در این مورد اشاره کرد: اگر این سیستم شامل تجارت نفت باشد، روسیه آماده است به آن بپیوندد. معلوم نیست که وقتی ترامپ این را بشنود، چه فکر خواهد کرد. شما چه فکر می کنید؟

 

 

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x