اجتماعی استان جنوب دسته‌بندی نشده شرق شمال غرب مرکزی مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دودی که چشم حقوق خواندگان این مرز و بوم را سوزاند

دودی که چشم حقوق خواندگان این مرز و بوم را سوزاند

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز در چهاردهمین روز از مهرماه سال یکهزار وسیصد و نود و هفت نتایج مرحله اول  آزمون سردفتری توسط سازمان ثبت و اسناد کشور اعلام شد. آزمونی که با حضور هفتاد و پنج هزار داوطلب برگزار شد اما قرار است پذیرفته شده گان نهایی کمتر از ۱۰۰۰ نفر باشند!

این در حالیست که این آزمون پس از ۱۱ سال برگزار و با حاشیه های بسیاری همراه شد. اعلام نتایج، بدون صدور کارنامه، تراز و درصد داوطلب، صرفا با عنوان ‘دعوت شده اید به مصاحبه و یا دعوت نشده اید’ انجام گرفت.
نکته حایز اهمیت آنکه افراد با درج شماره شناسنامه و کدملی هر شخص ثالثی که حتی در آزمون شرکت نکرده بود،  با عبارت ‘متاسفانه شما به مصاحبه دعوت نشدید ‘ روبرو میشدند !

همچنان که تعداد معرفی شدگان به مصاحبه بسیار اندک بوده است و پس از انتشار لیست نهایی پذیرفته شدگان  این اطمینان حاصل شد که خلف وعده سازمان محقق و نَه دوبرابر ظرفیت بلکه دقیقا مطابق با ظرفیت تعیین شده افراد انتخاب شدند. پیش بینی میشود مصاحبه تعیین شده صوری میباشد.

چه بسا استعدادهایی که یقیناً لایق سیستم سردفتری بودند اما به دلیل این امر، غیرممکن شد.
همچنین به دلیل فشار روانی و شرایط سخت و زمان اندک آزمون کتبی، ایجاد نتیجه غیر مطلوب برای داوطلبان  امری طبیعی تلقی گردد.

نه صرفاً این آزمون ، بلکه سایر آزمونهای حقوقی از جمله وکالت و قضاوت نیز ماجرایی مشابه دارند.
بازبودن درب دانشگاهها به روی متقاضیان رشته حقوق و ماجرای صندلی های خالی دانشگاهها و النهایه سیاست غلط نظام آموزشی نتیجه ای جز افزایش روز به روز خیل عظیم دانش آموختگان این رشته نیست که یقیناً در این بین استعدادهایی نهفته است که نتوانسته با این شرایط سخت آزمونی، به منصه ظهور برسد.

آزمونی که نه به تقویت قوه استدلال و استنباط و درک مفاهیم مهم حقوقی میردازد بلکه توجه بیش از حد به ظاهر قانون و نص را میطلبد که در عمل بی اثر است؛ و بازار داغی شده است برای موسسات و آموزشگاههایی که با دریافت میلیون ها تومان از دانش آموختگان حقوق در راه مانده و جویای کار ، گرفته میشود؛ تا شاید اندکی از آنان به موفقیت و کسب رتبه قبولی نائل آیند.

کنکورهایی که به واسطه کمی وقت چه بسا استعدادهای بسیاری را میسوزاند و نیروی اعتماد به نفس و پیروزی در جوان ایرانی را اندک اندک به ورطه نابودی میکشاند.
جوان این مرز و بوم به تصور آنکه پس از گذراندن دوره ۴ساله لیسانس و صرف هزینه های بسیار مادی و معنوی و با شعار حقوق خواندگان نجیب زادگانند، درس و بحث  را پشت سر گذرانید اما پس از آن به جرگه بیشمار حقوق خواندگان بیکار میپیوندد  و بسیاری از آنان پشت دربهای سنگین و سخت و آتشین آزمونهای حقوقی میمانند.
آنان نه در این ۴سال حرفه ای کسب کرده اند که در بازار کار قرار گیرند و نه میتوانند آنچنان که شاءن و تحصیلات و تجربه شان ایجاب میکند وارد بازار کار حقوقی شوند.
بنظر میرسد از حوالی سال ۱۳۸۴ استقبال از جذب دانشجوی حقوق در دانشگاههای حوزه های مختلف کشور اعم از پیام نور و غیرانتفاعی و آزاد  و شبانه و … مرسوم شد که تا به امروز این جذب بدون قاعده و قانون و ضابطه همچنان ادامه دارد.
این امر استقبال روسای دانشگاهها را در پی داشت چرا که رشته حقوق به عنوان معتبرترین رشته علوم انسانی محسوب میشود که هزینه ای به جز صندلی و کلاس ثابت، بر دانشگاه تحمیل نخواهد کرد و به دور از آزمایشگاه و کارگاههای پر هزینه رشته های علوم تجربی و ریاضی و… است.

همچنانکه سن بازنشستگی در بین وکلای جامعه ایران موضوعیت ندارد که خود مساله ای حایز اهمیت و مدخل بحث است و نیز عدم وجود طرح اجباری شدن وکیل در دعاوی از موارد مبسوط پیرامون این امر مهم است.

نظر به آنکه بسیاری از پرونده های دادگستری بدون وکیل و راهنما راه به خطا میروند و موجبات تعدد و کثرت و شلوغی دادگستری و نیز موجب اطاله دادرسی میشود اما با سیاست غلطی دیگر، نه این اصلاح میشود و نه آن.
دانش آموختگان حقوق علی رغم آنکه همچون رشته های پزشکی و پیراپزشکی  نیاز به گذراندن دوره کسب تجربه و مهارت پس از پایان تحصیلات دارند اما به این امر نیز پرداخته نمیشود و تنها اندکی از حقوق خواندگان جذب بازار کار میگردند.
بنظر میرسد رسیدگی جدی به موضوع بیکاری دانش آموختگان حقوق از همه جا رانده و در راه مانده از موارد بسیار ضروری کشور به شمار میرود.

مطابق آمار پایگاه خبری مشرق نیوز تعداد افراد درحال تحصیل رشته حقوق  در سال ۹۴ ، پانصد و سیزده هزار نفر اعلام شده است که این تعداد موید جمع کثیری از دانش آموختگان حقوق طی سالهای اخیر است.
همچنین ارتقاء سطح رشته علمی و با ارزش حقوق از طریق تخصصی کردن امر وکالت در موضوع های خاص و ویژه و تخصصی به مثابه علوم پزشکی که نتیجه موفقیت آمیز آن در کشور آلمان به اثبات رسیده است و اجرایی شدن این مورد در ایران نیز از ضروریات است.

همچنین فرصت جذب برابر  و منطقی ورود به مشاغل سردفتری و وکالت و و سایر حِرَف و نیز اعمال ضابطه برای جذب دانشجویان در رشته حقوق از موارد قابل توجه است.
شایان ذکر است تجربه سالهای اخیر نشان دهنده عدم موفقیت اعمال این نظام آموزشی و جذب جامعه حقوق بوده است، چرا که متاسفانه شاهد بیکاری و کم بودن پرونده ها برای وکلای دادگستری نیز بوده ایم.

ف. مستغنی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ی

این ظلم بزرگیه که انقدر بدون شفافیت یک ازمون برگزار کنیم و راه رانت رو باز بذاریم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x