اجتماعی بین الملل سیاسی

دیلی تایمز پاکستان گزارش داد؛ گرمی روابط پاکستان و ایران خاری در چشم دشمنان

دیلی تایمز پاکستان گزارش داد؛

پایگاه اینترنتی دیلی تایمز در گزارشی به تعمیق روابط تهران و اسلام‌آباد در زمینه‌های مختلف پرداخت.

گرمی روابط پاکستان و ایران خاری در چشم دشمنانبه گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، پایگاه اینترنتی دیلی تایمز پاکستان در گزارشی تحت عنوان «امروز ضرورت توسعه روابط پاکستان و ایران بیش از هر زمان دیگر احساس می شود» نوشت: ایران در منطقه خاورمیانه با داشتن نهصد کیلومتر مرز مشترک، همسایه‌ای استراتژیک و مهم برای پاکستان به شمار می‌رود و دو کشور از روابط مذهبی و فرهنگی عمیق برخوردارند.

ایران و پاکستان هر دو کشورهایی اسلامی هستند و از بسیاری جهات مانند مذهب، مکتب فکری، زبان و فرهنگ اشتراکات فراوانی با یکدیگر دارند. ایران نخستین کشوری بود که پاکستان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت. پاکستان نیز همواره درصدد تقویت مناسبات با ایران بوده و حتی در عرصه‌های بین‌المللی نیز بارها از مواضع تهران حمایت به عمل آورده است. پاکستان نخستین کشوری بود که حکومت جمهوری اسلامی ایران را پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ در این کشور به رسمیت شناخت. همچنین پس از حمله نظامی عراق به ایران در سپتامبر سال ۱۹۸۰ و در شرایطی که بسیاری از کشورهای غربی از صدام حمایت می‌کردند، پاکستان از ایران حمایت کرد. افزون بر آن هنگامی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا قرار داشت، پاکستان بر تداوم مذاکرات هسته‌ای برای امضای برجام تاکید داشت. در ماه مه سال ۲۰۱۸ و هنگامی که آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شد، پاکستان این اقدام آمریکا را محکوم کرد.

با این همه، روابط ایران و پاکستان در پی حمایت اسلام آباد از طالبان در افغانستان مخدوش شده بود. به همین ترتیب گرایش هند به سمت ایران موجبات ناراحتی پاکستان را فراهم آورد چرا که هند با کمک ایران یک پروژه اقتصادی را در بندر چابهار ایران راه‌اندازی کرده است.

در هر حال تهران و اسلام آباد اجازه نداده‌اند این اختلافات و جدایی دوام داشته باشد. در ماه مه سال ۲۰۱۴ نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان به ایران سفر کرد. همچنین سفر اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به پاکستان در اوت سال ۲۰۱۸، با هدف کاستن از تنش‌ها میان دو کشور صورت گرفت.

ظریف در جریان سفر به اسلام آباد، با شاه محمود قریشی، همتای پاکستانی خود و نیز قمر باجوا، فرمانده ارتش و عمران خان، نخست‌وزیر دیدار و گفتگو کرد. توسعه روابط ایران و پاکستان به نفع دو کشور است، چرا که دو کشور در طول تاریخ علاوه بر تجربه تروریسم، فراز و نشیب‌های فراوانی را در عرصه های سیاسی و اقتصادی پشت سر گذاشته‌اند.

ایران و پاکستان توافق کرده‌اند تا حجم مبادلات تجاری دوجانبه را تقویت کنند و طی سال‌های آینده ارزش آن را به پنج میلیارد دلار برسانند. همچنین تقویت مناسبات صلح‌آمیز ایران و پاکستان می‌تواند تنش های مرزی را مهار کند و با ریشه‌کنی تروریسم، صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان بیاورد.

از سوی دیگر پاکستانِ تشنه انرژی، به شدت به یافتن شریکی نیاز دارد تا بتواند نیازهای فزاینده آن را به انرژی برطرف سازد و ایران شریکی ایده‌آل برای پاکستان به شمار می رود زیرا از توانایی لازم برای تامین انرژی مورد نیاز صنایع پاکستان برخوردار است. دو کشور هم اکنون سرگرم تلاش برای راه اندازی پروژه مشترک خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان هستند. این پروژه از بسیاری جهات برای پاکستان مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود.

از سوی دیگر، ایران با توجه به مرز مشترکش با ترکیه و دریای خزر می تواند برای پاکستان مفید واقع شود. دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه محصور در خشکی جهان، در میانه مرزهای آسیا و اروپا قرار دارد و پاکستان می‌تواند از طریق ایران به مرزهای ترکیه و اروپا دسترسی داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x