بین الملل حوادث

چرا عربستان منتقدان سیاست‌هایش را از سر راه برمی‌دارد؟

سی‌ان‌ان در گزارشی به موضوع ناپدید شدن جنجال‌برانگیز و مرموز «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار برجسته سعودی در ترکیه پرداخت.

چرا عربستان منتقدان سیاست‌هایش را از سر راه برمی‌دارد؟به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از سی‌ان‌ان، جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به شکلی اسرارآمیز ناپدید شد.

خاشقچی از جمله منتقدان پر و پاقرص ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان بود. وی به گفته نامزدش برای تهیه اسناد ازدواج به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه رفته اما هرگز بازنگشته است. عربستان سعودی مدعی شده خاشقجی ساختمان کنسولگری را ترک کرده اما ترکیه می گوید او هنوز هم داخل ساختمان است. وزارت امور خارجه ترکیه سفیر عربستان سعودی را فراخوانده به امید اینکه به پاسخی برسد.

دیوید هرست، سردبیر میدل ایست آی و از دوستان نزدیک جمال خاشقچی به سی‌ان‌ان گفت: دستگاه اطلاعاتی ترکیه به من گفته‌اند او قطعا داخل ساختمان است و آنها اطمینان دارند. اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفتگویی که با بلومبرگ داشت مدعی شد «هیچ چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد و اگر می خواهید می توانید ساختمان را جستجو کنید». این بدان معنی است که او مطمئن است پیش از به صدا درآمدن زنگ های خطر درباره ناپدید شدن جمال، او را از آن ساختمان خارج کرده اند.

مجری سی ان ان پرسید ساختمان کنسولگری تنها یک در ورودی دارد و نامزد جمال آنجا منتظر بوده چگونه چنین چیزی امکان پذیر است که او را خارج کرده باشند و هیچکس نبیند؟

دیوید هرست گفت هیچ نظری در این باره ندارم. شاید دارند بازی تحریک آمیزی را به اجرا می‌گذارند. افرادی هم از وزارت امور خارجه درگیر ماجرا هستند و جار و جنجال بسیاری درباره آن به راه افتاده است.

مجری گفت جمال خاشقچی، ستون‌نویس واشنگتن پست بود و هست. در واقع واشنگتن پست در تازه ترین شماره خود ستونی سفید رنگ منتشر کرد و نوشت اینجا جایی است که قرار بود مطلب خاشقچی منتشر شود و نام آن را «صدای ناپدید شده» گذاشت. چرا مقام های سعودی از خاشقجی راضی نبودند؟

چرا عربستان منتقدان سیاست‌هایش را از سر راه برمی‌دارد؟

جمال خاشقچی پیشتر در گفتگو با سی‌ان‌ان گفته بود: «با من تماس گرفتند و دستور دادند که خاموش (خفه) شوم، بدون آنکه حکمی در دادگاه صادر شود. فردی که تماس گرفته بود از دادگاه سلطنتی و نزدیک به خاندان حاکم بود و به من دستور داد سکوت کنم. این رفتار را نتوانستم بپذیریم اما یکایک شهروندان سعودی در معرض این خطر قرار دارند. افراد بسیاری را می شناسم که پیش از بازداشت باید در دستگاه امنیتی تعهد می دادند ضد دولت هیچ چیزی نگویند و هیچ اقدامی نکنند.»

این گفتگو نزدیک به یک سال پیش اتفاق افتاد و او نگران بود که هر کس از مقام های مسئول انتقاد کند به دردسر خواهد افتاد.

سردبیر میدل ایست آی این نگرانی را تایید کرد و گفت: «روز شنبه من و جمال اینجا در لندن در همایشی شرکت کرده بودیم و من با او به گفتگو نشستم. نگرانی او در این بود که محمد بن سلمان کشور را به ورشکستگی می کشاند. آنچه که نگرانی او را تشدید می کرد فرار سرمایه ها از عربستان سعودی بود. می توان حدس زد سخنان و موضع‌گیری جمال چقدر ناخوشایند بوده که دستگاه سعودی برای خفه کردن صدایش اقدام می کند. این نشان می دهد که حکام کنونی سعودی اصلاح طلب و ترقی خواه نیستند بلکه دیکتاتورهایی از مد افتاده هستند.»

دیوید هرست گفت اطلاع دارم که او با مسئولان سعودی قرار گذاشته بود تا اسناد ازدواج را از آنان دریافت کند. جمعه پیش او یک بار به کنسولگری رفته بود و به او گفته بودند همه چیز به خوبی پیش می رود و هیچ مشکلی نیست. روز سه شنبه بیا همه چیز آماده است. خیلی ساده است که داشتند برای او دام پهن می کردند.

گفتنی است شماری از هواداران جمال خاشقچی و مدافعان آزادی بیان روز جمعه در محوطه بیرونی کنسولگری عربستان در استانبول دست به تجمع زدند.

چرا عربستان منتقدان سیاست‌هایش را از سر راه برمی‌دارد؟

 

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x