استان جنوب فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

کشاورز اهل استهبان که وارد عرصه نویسندگی شد

کشاورز اهل استهبان که وارد عرصه نویسندگی شد

 درویش کشاورزیان از اهالی روستای گٌرده استهبان فارس که شغلش کشاورزی است بدون داشتن سواد مرسوم، کتاب هایی درباره یک شاعر و همچنین فرهنگ روستای خود نوشته و کتاب های دیگری را در دست تالیف دارد .

نویسنده کتاب «محیا» و «گوشه ای از فرهنگ مردم گرده» که در سن ۵۴ سالگی وارد عرصه نویسندگی شده در مصاحبه با پایگاه خبری احوال نیوز اعلام کرد:برای ورود به عرصه هنر هیچگاه دیر نیست.
درویش کشاورزیان متولد سال ۱۳۳۳ در روستای گرده استهبان است.
او بیان کرد:تحصیلات من در حدی نیست که بخواهم آن را ذکر کنم، به اندازه خواندن و نوشتن سواد دارم، شغل اصلی ام کشاورزی است و حدود هشت سال است که به طور جدی وارد عرصه نویسندگی شده ام.
این کشاورز نویسنده چگونه و چرا وارد این عرصه شده است؟
کشاورزیان چنین پاسخ داد: در وهله اول عشق و علاقه بود که مرا به این سمت کشاند و دوم اینکه می خواهم مردم زادگاهم را بیشتر با اصالت و گذشته ی خود آشنا کنم.
او این را نیز گفت: جالب است بدانید یک اتفاق ساده، زمینه ساز ورود من به این حیطه شد. سال ۸۷ بود بواسطه آشنایی با آقای محمدرضا آل ابراهیم، در منزل ایشان کتابی را دیدم که منتسب به ‘ محیا ‘ بود، بنده چون از دوران کودکی با این شخصیت آشنا بودم به محض دیدن کتاب متوجه شدم بسیاری از مطالبی که در کتاب گنجانده شده متعلق به محیا نیست، به عبارتی دیگر در شان این شخصیت نیست که بدون تحقیق مساله ای را به ایشان نسبت دهند.
کشاورزیان با مشورت محمدرضا آل ابراهیم که پژوهشگری مصمم وادیبی آشنا به فرهنگ مردم است تصمیم به جمع آوری اشعار محیا کرد و پس از چند ماه تلاش، کتاب محیا در پاییز سال ۸۷ راهی بازار شد.
کشاورزیان در باره دیدگاه خانواده اش در مورد نویسندگی او گفت: خانواده من مخالفتی با ورود من به این عرصه نداشتند که هیچ، بلکه مشوق اصلی من هم بوده اند، از زحمات و همراهی همسر بزرگوارم تشکر می کنم، اگر دلگرمی هایش نبود، خیلی از اتفاقات خوب برایم رقم نمی خورد.
او درباره  مشکلاتی که در راستای چاپ کتاب هایش با آن مواجه بوده  این چنین پاسخ گفت:
هرکاری سختی خاص خود دارد، نویسندگی شغل بسیار حساسی است و نیاز به تحقیق گسترده ای دارد.
کشاورزیان در این زمینه معتقد است:کتاب محیا به گونه ای وارد بازار شد که تقریباً می توانم بگویم راضی کننده بود اما متاسفانه کتاب دوم من یعنی «گوشه ای از فرهنگ مردم گرده »آن طوری که مطابق میلم بود چاپ نشد، چندین داستان و مطلب این کتاب درحین ویراستاری بنا به دلایلی چند مفقود شد و کتاب به رغم همه این مشکلات وارد بازار شد.
این نویسنده خودساخته تصمیم دارد جلد دوم این کتاب را در آینده ای نزدیک با وسواسی بیشتر به بازار نشر بفرستند.
در باره اینکه چه توصیه ای برای جوانانی که می خواهند وارد این عرصه شوند دارد، اظهارداشت:اول از همه توانایی های خود را باور کنند و مطمئن باشند هیچ گاه برای وارد شدن به عرصه ی هنر دیر نیست به شرطی که جوهره آن را درون خود سراغ داشته باشند.
همچنین توصیه دوم او این است که جوانان اوقات خود را به بطالت نگذرانند و سعی کنند مطالعه و کتاب خواندن را همیشه در اولویت قرار دهند.
روستای گرده GORDEH در ۱۵ کیلومتری غرب استهبان واقع شده و انجیرعمده ترین محصول آن است و حدود ۲ هزار نفر جمعیت دارد.
استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.

روح اله سعادتمند

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x