آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان اقتصادی البرز ایلام بوشهر بین الملل تهران جنوب چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه زنجان سمنان سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه یزد

دکتر محمود رضا باقری تودشکی : از اشکالات کشور افزایش فرهنگ تجمل‌گرایی در کشور است. اشرافی‌گری به ……

دکتر محمود رضا باقری تودشکی : از اشکالات کشور افزایش فرهنگ تجمل‌گرایی در کشور است. اشرافی‌گری به خودروهای لوکس و….

آهای گرانی! کجا؟      

 

همه ساله با شروع رسمی فعالیت های سال جدید ، ارقام و آمار مربوط به نرخ تورم و نرخ افزایش حقوق کارمندان و کارگران توسط نهادهای مربوط اعلام می شود . با آغاز سال ۱۳۹۷ طبق اعلام مرکز آمار نرخ تورم نسبت به اسفند ماه سال ۹۶ به میزان ۸٫۲  درصد ثبت شد . اطلاعات دیگری به شرح زیر نیز برای سایر شاخصه ها اعلام گردید:

در فروردین ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل تورم خانوارهای کشور به ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد.  در این ماه خانوارهای کشور به طور میانگین هفت درصد بیشتر از فروردین ١٣٩۶ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند که نسبت به اسفندماه که ٧.٢ درصد بود، ٠.٢ واحد درصد کاهش یافت.  شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٢,٣ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٠.٩ درصد افزایش نشان می دهد.  نرخ تورم دوازده ماهه در فروردین ماه ١٣٩٧ برای این ۲ گروه به ترتیب ١١.٢ و ۶.٩ درصد بود.

خانوارهای شهری کشور: شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در فروردین ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٢,٩ رسید که نسبت به ماه پیش ١.٣ درصد افزایش نشان می دهد.  درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال ٧.٣ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه برای این دسته از خانوارها ٨.٠ درصد بود.

خانوارهای روستایی کشور: شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در فروردین ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٢,٩ رسید که نسبت به اسفندماه ١.٣ درصد افزایش یافت.  درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال ۵.۴ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه برای این دسته از خانوارها ٨.٣ درصد ثبت شد.

اما در این روزها و با گذشت نیمی از سال ، ارقام و شواهد نشانگر ارقام دیگری است:

با شدت گرفتن نوسان بازار ارز و تاثیر بالایی که بر قیمت کالا و خدمات گذاشت دیگر خبری از تورم تک رقمی نیست و رشد آن هر ماه بیشتر می‌شود به طوری‌که در تیرماه به ۱۰.۲ درصد، مرداد ۱۱.۵ و برای شهریورماه تا ۱۳.۵ درصد افزایش داشته است.

آمار بانک مرکزی از تورم نقطه‌ به نقطه (تغیر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) ۳۱.۴ درصدی در شهریورماه حکایت دارد. تورم ماهانه نیز تا ۶.۱ درصد گزارش شده است. در سوی دیگر اطلاعاتی که اخیرا مرکز آمار اعلام کرد هم نشان از افزایش تورم داشت به‌گونه‌ای که تورم سالانه از کمتر از ۱۰ درصد به ۱۱.۳ درصد رسید و همچنین تورم نقطه ‌به ‌نقطه ۲۵.۷ درصد اعلام شد.

بنابر گزارش بانک مرکزی، تورم در تمامی گروه‌های کالایی و خدماتی اصلی افزایش داشته است. شاخص در خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تا ۴۶.۵ درصد رشد دارد. کمترین افزیش مربوط به تحصیل با ۱۴.۵ درصد و بیشترین به دخانیات با ۱۲۵.۶ درصد اختصاص دارد. حمل و نقل ۵۴.۹ درصد، تفریح و امور فرهنگی ۷۰ درصد، لوازم خانگی تا ۵۲.۶ درصد تورم دارند که جزو بالاترین دسته‌های افزایش تورم قرار دارند.

حال باید دید منظور از گرانی چیست ؟

گرانی یا تورم عبارت است از فروختن جنس یا کالایی بالاتر از قیمتی که برای آن نرخی منصوب شده است که به فروش برسد که  انسانهای بسیاری از این کار سود به دست می آورند. درباره «گرانی» و راه های مقابله با آن، اگرچه نظر کارشناسان اقتصادی متفاوت و گاه متضاد است ولی صورت مسئله کاملاً شفاف است و آن، این که «گرانی» در مقیاس گسترده ای وجود دارد . امروز موضوع گرانی مطلبی نیست که شخصی از آن خبر نداشته باشد، حتی مرفهین بی درد هم از وضعیت گرانی فعلی باخبر هستند و اصولاً از آنجا که همه ما روزانه با موضوع اقتصاد و بازار سرو کار داریم با گرانی های موجود در جامعه هم آشنا هستیم. گرانی افسارگسیخته در طول سال های گذشته آسیب های را به اقتصاد کشور وارد نموده و سبب مشکلاتی برای خانواده ها و خصوصاً طبقات متوسط و پایین جامعه شده است. گرانی ها باعث می شود که قشر متوسط جامعه هر روز به قشر پایین تر نزدیک تر شود و فقر در کشور بیشتر و بیشتر شود، در نتیجه قشر پایین تر جامعه روز به روز با وجود گرانی ها افزایش می یابد.

آیا تنها راهکار خروج از بحران در اختیار دولت مردان است ؟

نظرات متفاوتی در خصوص خلاصی از گرانی در بین اقتصاد دانان ، هیئات دولت، اساتید دانشگاه ، مسئولین اداری و مردم کوچه و بازار وجود دارد که در این نوشته بیشتر به نقش مردم و حمایت آنها از تصمیم های اقتصادی مسئولین، پرداخته می شود.

فرهنگ‌سازی :

در ادبیات پیشرفت ایرانی اسلامی، نقش انسان ها ممتاز بوده و تمام سیاست ها و برنامه ها بایست در نهایت به دست سرمایه های انسانی تدوین و اجرا گردند.  اقدام های عرصه‌ی فرهنگ‌سازی بیشتر ناظر به تلاش برای تغییر نگرش و رفتار بدنه‌ی عمومی جامعه است. با توجه به وجود مجموعه ‌های فراوان خودجوش مردمی موفقیت هر فرد در فرهنگ‌سازی در جامعه‌ی اطراف خود (خانواده، کلاس درس، مسجد، هیئت مذهبی ، محله و…) در نهایت به اصلاح فرهنگ عمومی کشور منجر می‌شود. لذا در این بخش اهتمام به گزاره‌های فرهنگی زیر حائز اهمیت است:

اصلاح الگوی مصرف: یکی از اشکالات فرهنگی کشور الگوی مصرف است. بدین معنا که مصرف آب، برق، حامل‌های انرژی، نان و امثال آن در کشور فراتر از استانداردهای جهانی است. به همین دلیل اهتمام به اصلاح فرهنگ مصرف در کشور یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها است.

تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری:  از دیگر اشکالات کشور افزایش فرهنگ تجمل‌گرایی در کشور است. اشرافی‌گری در قالب گرایش به خودروهای لوکس، گوشی‌های موبایل گران قیمت و امثال آن

فرهنگ مصرف داخلی:  از اصلی‌ترین عوامل رونق تولید در هر کشوری خرید کالای داخلی از سوی مردم آن کشور است. به عبارت دیگر تولید در بسیاری از کشورهای دنیا بر پایه‌ی مصرف داخلی آن‌ها رونق پیدا کرده است. اگرچه انتقاد به کیفیت بخشی از کالاهای داخلی کشور وارد است لیکن در بسیاری از صنایع مصرفی از جمله بسیاری از لوازم منزل، تولیدکنندگان با کیفیت و با توان صادراتی در کشور وجود دارند و شایسته است فرهنگ مصرف کالای داخلی در کشور ترویج شود.

آشناسازی مردم با ریشه‌ی مسائل اقتصادی: آشنا شدن مردم با مسائل اقتصادی و ریشه‌ی آن‌ها، نشان خواهد داد که کلید بسیاری از مشکلات کشور در تلاش و همت خودمان است و عوامل بیرونی جز نقش مُسکن کارکرد دیگری در حل مسائل کشور نخواهند داشت.

فرهنگ کار و تلاش و مولد بودن: نسل جوان کشور باید روحیه‌ی تلاش مستمر را در خود نهادینه کند و به نقطه‌ای برسیم که هر جوان درباره مفید بودن و فایده رساندنش به کشور پاسخ روشن و شفافی را داشته باشد. در صورتی‌که نسل جوان به یک نسل تولیدکننده (اعم از فکر و محصول فرهنگی و یا اقتصادی) تبدیل شود سرعت پیشرفت کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

مشارکت فعالانه در پیشرفت علمی : جمهوری اسلامی امروز چندین میلیون دانشجو دارد که بخش عمده‌ای از آن را جوانان تشکیل می‌دهند. در صورتی‌که این جوانان فعالیت علمی خود در دانشگاه را به نحو احسن انجام دهند شاهد شتاب رشد علمی کشور خواهیم بود. علاوه بر این با کمک فعالیت علمی همین جوانان است که می‌توان به فناوری‌های مهم دست یافت و تلاش‌های علمی کشور را در خدمت نیازهای عملی قرار داد.

مسئولیت‌پذیری و وجدان کاری در عملکرد شخصی: همانطور که گفته شد چنانچه همه‌ی اقشار جامعه علی الخصوص جوانان کشور آنچه که بر عهده‌شان است (اعم از درس و یا کار) را به نحو احسن انجام دهند تحول بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد. هر جوان ایرانی می‌تواند همچون جوان شهید مصطفی احمدی روشن یک سنگر مهم از کشور را به نقطه‌ای برساند که ابرقدرت‌ها در مقابلش تسلیم شوند.

مدیریت نقدینگی و سرمایه گذاری:اگر چه دولت مکلف به حفظ ارزش پول ملی است، اما بعضی وقت ها برخی از افراد در جهت تحقق این مسئله مانع تراشی می کنند و با نیت سودجوئی و یا سرمایه گذاری به اموری دست می زنند که مستقیم یا غیر مستقیم موجب تضعیف ارزش پول ملی و اقتصاد کشور می گردد، وقتی ما سرمایه هایمان را به سمت دلالی، بورس بازیهای بی مورد در بخش های مسکن- طلا و ارز سوق می دهیم موجب می شویم که تورم های بخشی و فرابخشی در کشورمان عنان مدیریت را از دست دولت خارج نموده و دود تورم در انتها به چشم خودمان و هم وطنانمان برود و لذا مردم باید نقدینگی های خود را به سمت تولید سوق داده و باید گرایش به میل خرید طلا- سکه و ارز را از بین ببریم و با عمل به آموزه های اسلامی بتوانیم نقدینگی کشور را در جهت تولید صرف کنیم. دستور خداوند در قرآن راجع به عدم جمع آوری سیم و زر از جمله ی این آموزه هاست. یکی از سوالات مطرح شده در این زمینه این است که : چرا ارز و طلا و سکه به منظور گرانتر شدن نگهداری می شود؟ حال آن که  اگر این نقدینگی و طلا و ارز و سکه به سمت تولید هدایت شود مشکل بیکاری رفع و اقتصاد رونق پیدا می کند و مردم می توانند مشارکت در تولید بیشتر و حمایت از کار و سرمایه ای ایرانی اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشد.

نتیجه گیری:

احتکار اجناس و مایحتاج مردم و هموطنان در انبار ها آن هم زمانی که همشهری او برای بدست آوردن نان شب خانواده اش دچار دردسر و مشکل باشد  و یا مخفی کردن داروها که بعضاً نقش بسیار حیاتی در زندگی انسانها دارد  ، به امید فروش گران تر آن . (آیا چنین افرادی با رسمِ مروت وجوانمردی آشنایی دارند؟ ویا آنرا می شناسند؟ )

از طرفی ، وجود صف های طولانی در پمپ بنزین ها ، خرید حجم زیادی از کالاهای خاص مانند رب گوجه فرنگی یا روغن مایع ، خرید اجناس خارجی در عین حالی اجناس داخلی با کیفیت مطلوب  و مشابه آن وجود دارد  و …

قطع به یقین اتخاذ تصمیم های اقتصادی دولت نقش به سزایی در شرایط اقتصادی مردم دارد اما آیا انجام برخی از فعالیت های بعضی افراد به پرورش  و قدرتمند تر شدن غول گرانی کمک نمی کند؟

   قضاوت با شما خواننده گرامی

 

منابع:

اقتصاد نیوز   www.eghtesadnews.com

خبر گزاری موج    www.mojnews.com

خبرگزاری دانشجویان  www.isna.ir

شبکه تحلیلی نخبگان   farsi.khamenei.ir

 

 

                       دکتر محمود رضا باقری تودشکی

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x