اصفهان فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

محسن باغبانی موسیقیدان و روانشناس : یک هنرمند در سایه تقلید موفق نمیشود

محسن باغبانی موسیقیدان و روانشناس :
یک هنرمند در سایه تقلید موفق نمیشود

موسیقی غذای روح است


هنر موسیقی به مثابه یک داروی مُسکن است که روح و روان آدمی را جلا می بخشد و به سمت و سوی آرامش سوق میدهد این گفته، اعتقاد محسن باغبانی هنرمند روانشناس در گفتگو با پایگاه خبری احوال نیوز است, او که همزمان آهنگسازی، خوانندگی، تنظیم آهنگ، ترانه نویسی و فیلمسازی را انجام میدهد؛ ساکن اصفهان است و آن گونه که خودش می گوید نخستین سازی که در کودکی با آن آشنا شده, ساز ملودیکا بوده است…
او هم اینک سازهای کیبورد و پیانو را به خوبی می نوازد و تا به امروز در ساخت بیش از ۲۰۰ اثر موسیقایی با هنرمندان مختلف همکاری داشته است…
او هنرمندی است که در سالهای آخر دهه هفتاد خورشیدی و در کنار نام هایی چون: خشایار اعتمادی, محمدرضا عیوضی, امید زندگانی و حمید فولادی فعالیت خود را در وادی خوانندگی پاپ آغاز کرده و امروز بیش از ۲۰ سال است که آواز میخواند.
محسن باغبانی نخستین اثر موسیقی تصویر ( کلیپ ) خود را در سالهای ابتدایی دهه ۱۳۸۰ در مجموعه های تاریخی تخت جمشید, سی و سه پل و پل خواجو ساخت.
او شناخت مناسبی هم از موسیقی دستگاهی ایرانی دارد.
او همچنین موسیقی کلاسیک غربی را به صورت جدی دنبال می کند و آنگونه که خودش می گوید به آثار بتهوون, چایکوفسکی، موتزارت و باخ علاقه زیادی دارد.

این هنرمند معتقد است چالش اصلی امروز موسیقی پاپ در کشور تقلید نابجا و استفاده بیش از حد از تکنولوژی در ساخت آثار است و می افزاید: حنجره هر فرد مانند اثر انگشت، منحصربفرد است و از هر خواننده صرفاً یک نفر وجود دارد پس دلیلی برای تقلید وجود ندارد…ضمن اینکه تکنولوژی هر چند بسیار مفید است اما باید در خدمت یک اثر هنری باشد نه آفریننده آن…مضافاً برخی از دوستان جوان می آیند یک ملودی مثلاً یونانی یا اسپانیش را برداشته و عیناً کپی بردای می کنند, در حالی که این روند شاید در کوتاه مدت جوابگو باشد اما به طور حتم در دراز مدت به شکست می انجامد چرا کهدنیای هنر, خاصه وادی موسیقی؛ دنیای خلاقیت و ابتکار است نه تقلید !!..و موفقیت در این عرصه نیاز به خلاقیت و ارتقاء سوادی موسیقایی دارد.
وی موسیقی را غذای روح میداند و میگوید: ذائقه مخاطب بسیار حساس است و یک هنرمند موسیقی وظیفه دارد متناسب با شعور و سلیقه شنونده آثاری در خور و شایسته تولید کند.
محسن باغبانی بر این باور است، در روزگاران گذشته به خصوص در سالهای دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ فیلترهای منطقی تری در دنیای موسیقی وجود داشته و این امر باعث شده هنرمندانی چون: ستار, داریوش اقبالی, ابراهیم حامدی, مازیار, شاهرخ شاهیدو.. که در آن دوران فعالیت شان را آغازیده اند ماندگار باشند..چون که هر کدام سبک و سیاق خود را داشته اند و مسیرشان را تا به امروز به نام خودشان به ثبت رسانیده اند روندی که در عرصه ترانه سرایی و آهنگسازی نیز وجود داشته است, درآن دوران بزرگانی چون واروژان, برادران چشم آذر, بابک بیات, آندرانیک و…. در حوزه آهنگسازی و نام هایی چون شهیار قنبری, اردلان سرفراز و ایرج جنتی عطایی در وادی ترانه سرایی آغاز فعالیت کرده اند و نام شان را در تاریخ موسیقی ایران جاودانه ساخته اند چرا که اولاً هنرشان واقعی وناب بوده و ثانیاً آثارشان شناسنامه کاری شان محسوب میشده و این رویه تا امروز در جریان است.

 

او ساخت ۵ فیلم کوتاه را در کارنامه هنری خود دارد و می گوید: به دلیل مشغله ناشی از تحصیل و دانشگاه کمتر توانستم در این عرصه فعالیت نمایم اما می خواهم از امروز جدی تر به مقوله ی فیلمسازی نگاه کنم.
فعالیت روزانه محسن باغبانی به گفته خودش همکاری با چند کلینیک روانشناسی و اداره یک استودیوی ضبط موسیقی است، او جزو تحصیل کرده ترین هنرمندان اصفهان به شمار می رود و تا مقطع فوق لیسانس تحصیلات خود را ادامه داده است.
این هنرمند ساکن اصفهان اعتقاد دارد وادی هنر، وادی تعهد است و یک هنرمند وظیفه دارد متناسب با هنر و جایگاه هنری خود با مردم رفتار کند از رو او میگوید تا حد توانم حاضرم بدون داشتن کمترین چشمداشت مالی هنر موسیقی را و آنچه را میدانم به جوانان آموزش دهم.
محسن باغبانی همچنین یادآور شد: ورود به عرصه هنر ربطی به سن و سال ندارد مشروط براینکه جوهره ی اصلی آن  درون فرد وجود داشته باشد به قول قدیمی ها.. ماهی را هر موقع از که آب بگیرید تازه است!

روح اله سعادتمند

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x