اجتماعی دین و اندیشه فرهنگ و هنر

دبیر جشنواره فیلم مقاومت اعلام کرد اختصاص بخش عماد مغنیه به مدافعان حرم

دبیر جشنواره فیلم مقاومت اعلام کرد

اختصاص بخش عماد مغنیه به مدافعان حرم

خبرگزاری فارس: اختصاص بخش عماد مغنیه به مدافعان حرم/ حذف  فیلم‌های ویدیوئی

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: در جشنواره امسال به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در بخش جلوه‌گاه نور و مدافعان حرم در بخش عماد مغنیه، توجه ویژه‌ای شده است.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، نشست رسانه‌ای محمد خزاعی دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح روزسه شنبه ۱۰ مهر در مجموعه فرهنگی اسوه برگزار شد.

محمد خزاعی دبیر پانزدهمین جشنواره مقاومت در این نشست بیان کرد: سال ۱۳۶۲ در زمان جنگ بچه‌هایی رزمنده به فکر این افتادند که جشنواره‌ای با نام جشنواره مقاومت راه اندازی کنند. بسیار از جشنواره‌های ما قبل از انقلاب هم برگزار می‌شد و بعد از انقلاب تنها اهداف آن عوض شد؛ اما جشنواره مقاومت دستاورد انقلاب اسلامی است. حدود ۱۰ هزار جشنواره داریم که در تمام دنیا برگزار می‌شود و ۱۴ عدد از این جشنواره‌های با اهداف کشور ما سازگاری دارد. جشنواره مقاومت در حال حاضر جز ۹ جشنواره مهمی است که با این موضوع در دنیا برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از نهادهایی که قرار بود از این جشنواره حمایت کنند، متاسفانه به علت مسائل مالی از حمایت از این جشنواره امتناع کرده‌اند. خوشبختانه اندک‌بودجه‌ای فراهم شده است که این جشنواره فعلاً شروع شده شود تا بعد از ورود بودجه بخش‌های مختلف جشنواره راه‌اندازی شود. برنامه‌های ما برای جشنواره مقاومت در نظر گرفته‌ایم، اما امکان دارد برخی از این برنامه ها به علت نبود بودجه عملیاتی نشود.

* درخواست ۷۳ کشور برای حضور در جشنواره

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: جشنواره امسال سه بخش اصلی دارد که شامل بخش مستند، کوتاه و بلند داستانی خواهد بود. ما ۱۱ بخش رقابتی داریم که در اختتامیه برگزیدگان آن جایزه دریافت خواهند کرد. بخشی از بخش‌های ما به علت کمبود بودجه، کنار گذاشته شدند که بخش فیلم‌های ویدیویی یکی از آن‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: هیئت انتخاب جشنواره از ۱۵ شهریور کار خود را آغاز کرده و تا ۱۵ مهرماه به کار خود ادامه خواهند داد. بخشی ویژه‌ای برای فیلمسازان اول داریم که به آثار فیلمسازان در بخش‌های کوتاه، بلند و مستند خواهد بود. بخش جلوه‌گاه نور امسال با موضوع انقلاب و بخش «چهل شاهد» که بهترین آثار سینمای دفاع مقدس از سوی مردم انتخاب خواهد شد، این دو بخش به صورت ویژه به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود.

خزاعی درباره بخش بین‌المللی گفت: حدود ۷۳ کشور جهان درخواست داده‌اند که در این جشنواره حضور پیدا کنند. فرانسه، کانادا، آلمان، کره، سوریه و عراق  از جمله کشورهایی هستند که برای حضور در این جشنواره درخواست داده‌اند.

وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که در بخش بین‌الملل در دوره‌های مختلف دنبال شده است، آموزش‌هایی است که در این بخش ارائه می‌شود و تا کنون ۲۷۰ هنرجو از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند. دیگر کاری که در این بخش انجام شده است، اعزام مربی به سایر کشورها برای آموزش است که به علت مشکلات مالی، امسال این بخش برگزار نمی‌شود.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: در مجموع فیلم‌های ایرانی و خارجی ۱۶۵۰ اثر به دبیرخانه رسیده که ۷۴۴ اثر آن ایرانی شامل  ۴۷۳ اثر از تهران و ۲۷۱ اثر نیز از استان‌ها است.

* اختصاص بخش عماد مغنیه به موضوع داعش

وی ادامه داد: بخش عماد مغنیه امسال با موضوع داعش برگزار خواهد شد. در اختتامیه خانواده شهید عماد مغنیه حضور پیدا خواهند کرد. تا به اینجا در حدود ۱۲ کشور جهان ما هفته فیلم مقاومت برگزار کرده ایم. چند وقت پیش که خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان گفتند که ۱۰۰ درصد باید تولیدات دفاع مقدس افزایش یابد، این نکته بسیار درستی است. نمایش فیلم‌های دفاع مقدس ما در کشورهای مختلف تاثیر بسیاری دارد. ما بسیاری از آثار سینماییمان را به جشنواره‌های مطرح دنیا می فرستیم؛ اما وقتی نوبت به فیلمهای دفاع مقدس می‌رسد، می‌گوییم که دنیا پذیرای اینگونه آثار نیست، این یک تصور غلط است.

دبیر جشنواره مقاومت بیان کرد: کارگاه های انتقال تجربه از بخش‌هایی هستند که مورد توجه جوانان است، امسال نیز ما این بخش را برگزار خواهیم کرد. در جشنواره امسال چهار نکوداشت خواهیم داشت که اسامی آنها اعلام می‌شود. امسال تعداد اندکی فیلم نمایش داده خواهد شد و دلیل این موضوع بودجه بسیار اندک این دوره از جشنواره خواهد بود. هیچ جشنواره ای در کشور به اندازه جشنواره مقاومت انقدر محدود نشده است و کسری بودجه روی آنها تاثیری نگذاشته است.

خزاعی خاطرنشان کرد: بودجه مصوب ما در سال گذشته ۳ میلیارد تومان بود امسال با وجود افزایش تورم، به نصف کاهش پیدا کرد اما با تلاش انجمن سینمای دفاع مقدس، بنیاد روایت، سازمان بسیج و سازمان سینمایی مجموعه بودجه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به این رویداد تخصیص یافت. ما در هر شرایطی این جشنواره را نه در یک شب بلکه به صورت جشنواره برگزار می‌کنیم، چراکه کارکرد فرهنگی و تاثیراتش برای ما حائز اهمیت است.

* جشنواره فیلم مقاومت فراجناحی است

وی خاطرنشان کرد: جشنواره مقاومت در تمام طول سال‌های برگزاری‌اش به صورت فرا جناحی برگزار شده است. میهمانان ما امسال به حداقل ممکن رسیده است.

خزاعی اظهار داشت: امسال بخاطر اینکه من تهیه‌کننده دو فیلم به وقت شام و امپراتور جهنم بودم، این فیلم‌ها در جشنواره حضور نخواهند داشت، البته هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که این فیلم‌ها کلاً نباشد یا تنها در بخش بهترین فیلم نباشد.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: محل برگزاری جشنواره را پردیس چهارسو انتخاب کرده بودیم، اما بخاطر اینکه اجاره این پردیس ۴۰۰ میلیون تومان بود، از این تصمیم پشیمان شدیم و مجدداً جشنواره را در سینما فلسطین برگزار می‌کنیم.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره مقاومت هم در ابتدای این نشست طی سخنانی کوتاه گفت: مقاومت برای ما ایرانیان مفهوم بسیار گسترده‌ای دارد و از همان سال‌های آغازین انقلاب اسلامی با آن آمیخته هستیم. معتقدم که جشنواره مقاومت ظرفیت آن را دارد که فراتر از یک جشنواره کشوری باشد و می‌تواند در مقیاسی وسیع تاثیرگذار باشد. امیدوارم جشنواره مقاومت به عنوان یک یادگاری از سینمای دفاع مقدس سال‌ها باقی بماند.
انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x