آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان البرز ایلام بهداشت بوشهر بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر حوادث خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه زنجان سمنان سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

هشدار سازمان ملل درباره سالمندان تنهای ایرانی

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل گفت: براساس آخرین سرشماری انجام شده ۸۱ درصد از سالمندان در ایران با اعضای خانواده زندگی می‌کنند، اما تعداد آن‌هایی که بدون همسر و خانواده زندگی می‌کنند نیز رو به افزایش است.

به گزارش گروه بین‌الملل پایگاه خبری احوال نیوز ،  لیلا جودان در دیدار با سرپرست وزارت رفاه به مناسبت روز جهانی سالمند گفت: حدود ۷۰۰ میلیون نفر دارای جمعیت بالای ۶۰ سال در دنیا هستند که این آمار در سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیارد نفر می‌رسد و در واقع ۲۰ درصد از جمعیت جهان را سالمندان تشکیل خواهند داد.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران گفت: افزایش سالمندی سریع‌ترین اتفاقی است که در دنیا در حال افتادن است و حتی در کشور‌های توسعه‌یافته این موضوع به وقوع می‌پیوندد. ضمن این که افزایش سن سالمندی در آسیا و ایران نیز اتفاق خواهد افتاد و در آینده جمعیت سالمندی ایران نیز رو به افزایش خواهد بود.

جودان تصریح کرد: در آینده تقریباً یک سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد به طوری که تعداد زنان سالمند از مردان بیشتر خواهد بود و براساس آخرین سرشماری انجام شده ۸۱ درصد از سالمندان در ایران با اعضای خانواده زندگی می‌کنند، اما تعداد آن‌هایی که بدون همسر و خانواده زندگی می‌کنند نیز رو به افزایش است.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد از زنان سالمند، زنان سرپرست خانوار و بدون همسر و اعضای خانواده هستند، که درصد قابل توجهی از آن‌ها در ۳ دهک پایین جامعه قرار دارند.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران ادامه داد: بنابراین توجه به این گروه سالمندان و نیاز آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ضمن این که سالمندان می‌توانند در توسعه جامعه نقش فعالی را داشته باشند و در این مسیر باید حقوق انسانی آن‌ها مورد توجه و کوشش ما قرار گیرد.

جودان بیان کرد: برای توسعه پایدار نیاز است روند جمعیتی را مورد مطالعه و پایش قرار بدهیم و چالش‌ها و فرصت‌ها که در قرن ۲۱ ایجاد می‌شود استفاده کنیم و باید هم‌اکنون به فکر جمعیت ۶۰ ساله‌ها در آینده باشیم.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران گفت: جمعیت سالمندی در دنیا در سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون و در سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیارد نفر خواهد رسید و این موضوعی است که از همین امروز ما باید برای آن زمان برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

جودان تصریح کرد: موضوع امسال روز جهانی سالمندان، حقوق سالمندی است به طوری که ارتقای حقوق سالمندان جزو وظایف سالمندان ملل است که در این رابطه وزارت رفاه و بهزیستی اقدامات مؤثری را در حوزه سالمندی انجام داده است و ما قدردان آن‌ها هستیم.

وی افزود: با حمایت صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران پیمایش سالمندی در حال انجام است که این امر می‌تواند در برنامه‌ریزی و خدمت‌رسانی به سالمندان مؤثر باشد.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران تصریح کرد: وظیفه دیگر ما این است که نسبت به مهارت‌آموزی سالمندان گام‌هایی را برداریم که البته وزارت رفاه در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.

جودان بیان کرد: در تاریخ اول و دوم آبان کنفرانس سالمندان با حضور ۱۳۰ کارشناس متخصص خارجی از ۲۸ کشور جهان در ایران برگزار خواهد شد.

دانشجو

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x