فرهنگ و هنر

سالروز تولد «اِنیو موریکونه» خالق موسیقی «خوب، بد، زشت» ۹۰ ساله شد

«اِنیو موریکونه» آهنگساز موسیقی به یاد ماندنی فیلم «خوب، بد، زشت»، تولد ۹۰ سالگی خود را جشن گرفت.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، امروز «اِنیو موریکونه» آهنگساز برجسته ایتالیایی هالیوود، ۹۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد. جشن تولد این آهنگساز با برگزاری کنسرتی ویژه در آکادمی ملی سانتا سیسیلیای رُم همراه می‌شود.

آهنگساز موسیقی به یاد ماندنی فیلم «خوب، بد، زشت» در کنار نقش‌آفرینی زیبای «کلینت ایستوود»، تولد ۹۰ سالگی خود را با خلق ۵۰۰ موسیقی برای سینما و تلویزیون، جشن می‌گیرد.

موریکونه بیش از ۵۰۰ اثر را برای فیلم و تلویزیون کار کرده که از سه‌گانه «دلار» اثر «سرجیو لِئونه» گرفته تا «هشت نفرت‌انگیز» «کوئنتین تارانتینو» که در سن ۸۷ سالگی اسکار بهترین موسیقی را برای این آهنگساز بزرگ به ارمغان آورد، و صدها اثر صرف موسیقی کلاسیک را شامل می‌شود.

جایگاه این آهنگساز تا بدانجاست که «سرجیو ماتارِلا» رئیس‌جمهور ایتالیا هم در مراسم جشن تولد موریکونه حضور یافت و در حرکتی بسیار نادر روی صحنه رفت و او را در آغوش گرفت.

«جوزپه تورناتوره» کارگردان که اخیرا مستندی در مورد موریکونه ساخته نیز در این مراسم حضور داشت و از این آهنگساز تقدیر کرد. همچنین دو آهنگساز برجسته دیگر و دارنده جایزه اسکار، «نیکولا پیووانی»(زندگی زیباست) و «داریو ماریانِلی»(رستگاری) حضور داشتند و به این آهنگساز بزرگ ادای احترام کردند.

در این کنسرتی که به افتخار موریکونه اجرا می‌شد، خود وی رهبری دو قطعه از آثار خود را با عناوین «اسطوره ۱۹۰۰» و «ماموریت» به عهده گرفت.

در این کنسرت آثاری از «باخ» تا «گُفرِدو پِتراسی» که موریکونه از آنها تاثیر و الهام گرفته بود به اجرا گذاشته شد، بویژه پِتراسی که موریکونه در کنسرواتوار «سانتا سیسیلیا» دانشجوی وی بود و از او بسیار فراگرفت.

موریکونه در این مراسم در گفتگو با روزنامه‌نگاران گفت: زمانیکه شروع به فراگیری و آهنگسازی کردم خجالت می‌کشیدم که بگویم برای فیلم سینمایی آهنگ نوشته‌ام و آن را پنهان می‌کردم بخصوص از نگاه معلمم پِتراسی که به نوشته‌هایم نگاه می‌انداخت.

آکادمی سانتا سیسیلیا همچنین کتابی جدید با عنوان «۹۰enni» منتشر کرده که شامل عکس‌ها، مستندات و متعلقات از چهره‌های سرشناس هالیوودی است که موریکونه طی سالیان با آنها کار کرده است.

انیو موریکونه متولد ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۸ آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر ایتالیایی است. طی ۶ دهه انیو موریکونه برای بیش از ۵۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی موسیقی نوشته است. علاوه بر این، افزون بر ۱۰۰ اثر مستقل در زمینه‌های دیگری چون موسیقی برای ارکسترهای بزرگ یا مجلسی، کنسرتوهایی برای پیانو و دیگر سازها، آثار کرال، و قطعاتی برای باله از دیگر ساخته‌های اوست. وی با کارگردانان بسیاری چون سرخیو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، اُلیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره و پیر پائولو پازولینی همکاری داشته‌است. آثار او در حدود ۳۰ پارتیتور برای فیلم‌هایی با گونه وسترن را شامل می‌شود که یک مشت دلار (۱۹۶۴)، به خاطر چند دلار بیشتر (۱۹۶۵)، خوب بد زشت (۱۹۶۶)، و روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۸) از آن جمله‌اند. موسیقی برای روزی روزگاری در آمریکا (۱۹۸۴)، ماموریت (۱۹۸۶)، تسخیرناپذیران (۱۹۸۷)، سینما پارادیزو (۱۹۸۸)، هملت (۱۹۹۰)، باگزی (۱۹۹۱)، افسانه ۱۹۰۰ (۱۹۹۸)، مالنا (۲۰۰۰)، هشت نفرت‌انگیز(۲۰۱۵)، و مکاتبه (۲۰۱۶) از آثار دیگر اوست.

انیو موریکونه از سوی دولت‌های ایتالیا، فرانسه و مقدونیه نشان افتخار دریافت کرده‌ است. در سال ۲۰۰۷ آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا یک عمر فعالیت هنری وی را «مشارکتی درخشان و چند وجهی در هنر موسیقی فیلم» تلقی کرد و اسکار افتخاری آکادمی را به او اهدا کرد. وی که طی سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۵ میلادی نامزد دریافت شش جایزه اسکار در بخش بهترین موسیقی فیلم بود در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت این جایزه برای موسیقی هشت نفرت‌انگیز در بخش رقابتی گردید.

موریکونه را شاید بتوان پرکارترین آهنگساز فیلم در جهان دانست. روزنامه گاردین در فوریه سال ۲۰۰۱ با انتشار مقاله‌ای وی را «موتزارت سینما» لقب داد. در نوامبر ۲۰۱۲ نشریه سینمایی ورایتی در ایالات متحده، با کسب نظر از ۴۰ آهنگساز فعال سینما، موسیقی انیو موریکونه برای فیلم «ماموریت» را بهترین موسیقی نوشته شده برای یک اثر سینمایی تا به آن زمان اعلام کرد. از میان آثار او که بالغ بر ۶۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفته است «روزی روزگاری در غرب» با فروش تقریبی ۱۰ میلیون نسخه از پرفروش‌ترین موسیقی‌های اینسترومنتال(سازی) فیلم در تاریخ سینما به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x