آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان البرز ایلام بوشهر تصاویر تهران جنوب چندر رسانه چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه زنجان سمنان سیاسی سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

دکتر علی قربانی :فعال باشیم ، ولی ملایم، عادل باشیم ، ولی با گذشت.

گفتگوی اختصاصی با دکتر علی قربانی نویسنده مقالات فلسفی

فعال باشیم ، ولی ملایم، عادل باشیم ، ولی با گذشت.

 

 

 

پایگاه خبری احوال نیوز ، گفتگوی اختصاصی با دکتر علی قربانی نویسنده مقالات فلسفی

فلسفه به انسان کمک می‌کند تا به اوج کمال نایل آید و به سعادت که از طریق نیل به عالم معقولات حاصل می‌شود، دست بیابد. پس فلسفه نه فقط از لحاظ فواید آن مورد توجه است بلکه فی‌نفسه نیز مطلوب است و از آن نمی‌توان صرف‌نظر کرد. “ارسطو، فیلسوف مشهور یونانی”
فلسفه ناشی از بی‌عقلی و عدم رشد آگاهی انسان است و اگر بشر به حدی از رشد و آگاهی رسید، نیاز به فلسفه ندارد.”” “اگوست کنت، دانشمند، فیلسوف و ریاضیدان مشهور فرانسوی”
دوعبارت فوق نشانگر دو دیدگاه متفاوت درباره فلسفه است که در طی قرون متمادی وجود داشته و گاه یکی بر دیگری چیره شده است؛ یعنی همیشه در طول تاریخ عده‌ای از متفکران، فلسفه را دوست داشتن خردمندی و فیلسوف را دوستـدار خردمندی معرفی کرده و عده‌ای دیگر فلسفه را هنر لفاظی و بازی کردن با واژه‌ها دانسته‌اند.راستی، فلسفه چیست و چه حیطه‌ای را در برمی‌گیرد که چنین دیدگاه‌های متفاوتی درباره آن وجود دارد؟

این بار پایگاه خبری احوال نیوز ، به سراغ جناب آقای دکتر علی قربانی سینی در رشته ی فلسفه از دانشگاه اصفهان رفت ، تا در زمینه ی فلسفه ، اطلاعاتی به خوانندگان ارایه نماید.

ضمن عرض  تشکر از جنابعالی رزومه ای کوتاه از خود بیان نمایید؟ بنده علی قربانی سینی دکترای رشته ی فلسفه از دانشگاه اصفهان ، در واقع از سال ۱۳۷۶ فعالیتهای دانشگاهی و تحصیل من دردوره ی کارشناسی  دانشگاه اصفهان در رشته ی فلسفه آغاز شد.به لطف خداوند مدرک کارشناسی ارشد را با رتبه ی یک در دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل شدم.در سال ۱۳۸۷هم بعد از خدمت مقدس سربازی وارد مرحله ی دکتری شدم. به قول پروفســــور حســـابــی

فعال باشیم ، ولی ملایم، عادل باشیم ، ولی با گذشت.

به مدد الهی در سال ۱۳۹۲ رساله ی دکتری خودم را در زمینه ی فلسفه ی اسلامی مربوط به تفکر اسلامی در آندلس بویژه اندیشه های فیلسوف بزرگ اسلامی ابن رشد به اتمام رساندم.

 

فلسفه را به طور خلاصه برایمان توضیح بفرمایید .

رشته ی  فلسفه یک رشته آموزشی است که کلیه پرسش‌های بنیادی انسان را نسبت به مسائل وجود، هستی، جهان پیرامون انسان و حقیقت انسان بررسی می‌کند. پرسش‌هایی که زمانی به ارزشهای دینی و معنوی بر می‌گردد ،که همان فلسفه دینی است ،  و زمانی مربوط به ارزش های اخلاقی و مبانی ارزش های اخلاقی است که به عنوان فلسفه اخلاق آن را می‌شناسیم ،  و گاه مبانی نظام حکومتی را در بر می‌گیرد که همان فلسفه سیاسی است و گاهی نیز شامل مبانی هنر و زیباشناسی و موضوعاتی از این دست می‌شود.

البته در دوره کارشناسی رشته فلسفه، دانشجویان شناخت مفصلی درباره تاریخ فلسفه غرب به دست می‌آورند. یعنی سیر تاریخی فلسفه را از فلسفه یونان تا زمان حاضر بررسی می‌کنند و تا حدودی نیز سیر تاریخی فلسفه اسلامی را مطالعه کرده و به مفاهیم و مسائل اساسی فلسفه اسلامی و پاسخ های فلسفه اسلامی به پرسش های بنیادی فلسفه می‌پردازند. همچنین علاوه بر تاریخ فلسفه، فیلسوفان مهم تاریخ فلسفه را به عنوان تک فیلسوف مورد بررسی قرار می‌دهند و شعب فرعی مباحث فلسفه مثل فلسفه دین، فلسفه اخلاق ، فلسفه علم، معرفت‌شناسی و زمینه‌های گوناگون مسائل فلسفی مانند فلسفه‌های تطبیقی را مطالعه می‌کنند.
برای تعریف ماهیت  فلسفه بهتر است که تفاوت آن را با سایر علوم توضیح داد چرا که سایر علوم هریک به بخشی از موجودات عالم هستی می‌پردازند و آنها را مورد مطالعه ،  و بررسی قرار می‌دهند. برای مثال یک گیاه‌شناس از بین همه موجودات هستی فقط گیاه را گزینش کرده و درباره آن سخن می‌گوید و یا یک ستاره‌شناس تنها اجرام آسمانی را مطالعه می‌کند. اما فلسفه درباره یک موجود گزینش شده سخن نمی‌گوید بلکه همه امور را در عالم هستی مورد بررسی قرار داده و با تمام موجودات سروکار دارد. مثلا در فلسفه از خدا گرفته تا انسان ، از عالم طبیعت گرفته تا ماوراء طبیعت و از روح انسان و موجودات غیرمادی گرفته تا اجسام ، مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

تفاوت دوم فلسفه با سایر علوم نیز در این است که در فلسفه مسائلی عام و کلی که درباره هر موجودی قابل طرح است، مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرد. برای مثال این سؤال که یک موجود مادی است یا غیرمادی، درباره هر موجودی از خدا گرفته تا یک تکه سنگ قابل طرح می‌باشد.

حال این دو فرق اساسی فلسفه با سایر علوم باعث شده که این علم بتواند به سوالاتی پاسخ دهد که پاسخ آن بر عهده هیچکدام از علوم خاص به خصوص علوم تجربی نیست. برای مثال این سوال که آیا غیر از موجودات مادی که در عالم می‌بینیم، موجودات غیرمادی نیز در عالم هستند؟ و آیا انسان فقط در همین وجود فیزیکی و بدن مادی خلاصه می‌شود ؟ یا هویت دیگری هم دارد ، که مادی نیست؟ و مهمتر از همه این که آیا کل هستی متکی به خالقی است ،  و از او بوجود آمده ؟ و یا عالم هستی بی‌نیاز از خالق است؟ و دهها سوال دیگر، در هیچکدام از علوم، بخصوص علوم تجربی پاسخ داده نمی‌شود و در واقع وظیفه این علوم پاسخ به سوالهای فوق نیست. که فلسفه باید جوابگوی آنها باشد.

شما چرا رشته ی فلسفه را انتخاب نمودید ؟

به هر حال هر فردی برای اینکه بتواند آنچه را که در زندگی خود به آن عقیده دارد و پایبند است پیاده کند ، و اهداف خودش را در ایام عمر و در عصر کنونی  محقق سازد، لازم است که حتما تحصیلات آکادامیک و دانشگاهی خود را اضافه کند.بنده هم از کودکی به خاطر ویژگیهای فردی و نیز فعالیتهایی که پدر، مادر و خانواده در زمینه ی پرسشهای عمیق من جمله پرسشهای دینی مطرح می کردند. وهمیشه با این سوال مواجه می شدم که چگونه به این پرسشهایی که در ذهن ها وجود دارد ، میتوان یک پاسخ عمیق و دقیق و سنجیده داد.ابو علی سینا فیلسوف و پزشک حاذق می گوید :

تمام علوم گذشتــه و سنت باید نقد شوند. در صورتی کــه از دم تیز نقد بــه سلامت خارج شد آن وقت قابل پذیرش است.

اگر برای یک اشتباه هزار دلیل بیاورید ، در واقع هزار و یک اشتباه از شما سرزده است.

و این انگیزه ای برای من ایجاد شد که بتوانم تحصیل خود را در یک رشته ی نظری کاملا حساب شده پیش ببرم. به لطف خداوند رشته ی فلسفه این فضا را به مقداری برای من گشود، و موفق شدم تحصیلات خود را تا دوره ی دکتری در این رشته به اتمام برسانم. در این زمینه استاد الهی قمشه ای می گوید : اگرانسان یک عظمتی راطالب بشود نشانه عظمت روح خودش هست

هرکس که گفت من طالب مطلوبی هستم نشانه اینست که قابلیت واستعداد رسیدن به آن مطلوب راهم دارد

و حتما تلاش هم می کند و حتما هم می رسد . هرچه را طلب کردید بدانید که به آن خواهید رسید

فکر نکنید که چیزی بزرگتر از آنست که به آن برسید

در زمینه تالیف و تحقیق درزمینه ی فلسفه هم  برایمان بگویید.

به هر حال طبیعی است که شما وقتی وارد یک رشته ی تحصیلی شدید از مقطع کارشناسی تا دکتری حتما باید دست به قلم شویم. بنده همیشه توصیه ام به دوستانم که در زمینه ی علم و دانشگاه فعالیت دارند این است ، که هیچ وقت برای قلم به دست بردن عجله نکنند، بویژه در رشته های علوم انسانی و به خصوص در رشته ی فلسفه. به قول سقراط اگر می خواهی هستی را بشناسی، خود را بشناس.

انسان وقتی وارد این حوزه می شود باید بتواند با یک پختگی ذهنی قلم را بر کاغذ بلغزاند. بنده هم تا مقطع کارشناسی ارشد دست به هیچ قلمی نبردم . در مقطع دکتری به این طرف به هر حال وارد حوزها ی مطالعاتی ، عمیق تر و دقیق و تخصصی شدم به قول پروفسور حسابی  زندگی، یعنی پژوهش، و فهمیدن چیزی جدید.

تا به حال حدود هفت مقاله پژوهشی در نشریات داخلی و خارجی را توفیق داشته ام تا به چاپ برسانم. تا به حال در زمینه های داوری رساله ها در زمینه فلسفی در دانشگاه های مختلف و پایان نامه ها و استاد راهنما و مشاور در کنار دانشجویان بوده ام.

شما در حال حاضر در گروه فلسفه ی هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) حضور دارید، این دانشگاه را از نظر علمی چگونه ارزیابی میکنید ؟

نگاه مثبت من به این دانشگاه بسیار زیاد است ، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) یکی از دانشگاههای خیلی خوب ، یا به روایت خیلی از دوستان بهترین دانشگاه آزاد در سطح کشور می باشد، آن هم به لحاظ سطح علمی. بنده به دلیل تدریس در رشته های مختلف دانشگاهها ، همیشه این سوال را از دانشجویان می پرسیدم که با چه رتبه ای در این دانشگاه قبول شده اید، تا ببینم واقعا آن رتبه و طراز علمی که دانشجویان را به سمت دانشگاه ها ی مختلف سوق می دهد به چه صورتی است؟ یادم می آید که همیشه رتبه دانشجویان دانشگاه خوراسگان بالاتر بود از بقیه . بنده هم که الان در این دانشگاه هستم این موضوع را در کلاس ها احساس می کنم که دانشجویان این دانشگاه از نظر بنیه و سطح علمی بالاتری بهره مند هستند. این مطلب نه تنها در دانشجویان، بلکه در اساتید هم می توان دید.

استاد شنیده ام که در زمینه های ورزشی که سلامت روح بدنبال دارد فعالیت می نمایید ، برایمان توضیح دهید.

در دوران راهنمایی در رشته ی ورزشی تنیس روی میز فعالیت داشتم و که جزء قهرمانان استان و کشور بودم، و این موضوع تا به حال در دانشگاه هم ادامه دارد.در دانشگاه اصفهان ، دانشکده ی تربیت بدنی مدرس تنیس روی میز هم هستم و همچنین به عنوان مربی در مسابقات کشوری دانشگاه اصفهان هم فعالیت دارم. و به لطف خدا ،  و نیت و خلوص ورزشکاران جوان دانشجو همیشه با دست پر از میادین مسابقات برگشته ایم.در همین جا به تمامی دوستان توصیه می کنم ، ابو علی سینا میگوید : کسی که به تمرین های بدنی می پردازد

به هیچ دارویی نیاز ندارد درمان او در جنبش و حرکت است.

پس همیشه سعی کنیم یک فعالیت ورزشی در کنار انجام کارهای علمی داشته باشیم ،

که هم برای فکر و هم بدن سالم داشتن بسیار موثر می باشد.و اوقات خوشی را در این زمینه برای خود فراهم نمایند.در پایان از شما که زمینه ی این مصاحبه را فراهم نمودید بسیار سپاسگذارم.امیدوارم که خوب ، و خوش و سربلند باشید.

بنده هم از وقتی که در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز ،  قرار دادید ممنون و سپاسگذارم.

مریم نظری

 

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x