آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان اقتصادی البرز ایلام بوشهر تصاویر تهران جنوب چندر رسانه چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه زنجان سمنان سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

حمله به شورای نگهبان کتمان افتضاح اقتصادی حلقه نیاوران/انتشار فیش حقوقی نمایندگان مجلس

اخبارویژه

تئوریسین‌های اقتصاد لیبرالی که دولت را به بیراهه کشاندند، اکنون ساکتند و پیدایشان نیست.

پایگاه خبری احوال نیوز ،  روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

مردم حق دارند بدانند کدام نمایندگان از سوء مدیریت راضی‌اند

علی مطهری با بهانه کردن نظارت استصوابی می‌گوید با شفافیت آرای نمایندگان موافق نیست.

او در این باره نوشت: این روزها از اینجانب نیز نظرم را درباره این طرح سؤال می‌کنند. در پاسخ می‌گویم من با شفافیت حضور و غیاب‌ها و سفرهای نمایندگان و مانند اینها موافقم اما با شفافیت آراء آنها موافق نیستم زیرا جامعه امروز ما هنوز رشد لازم را در این زمینه پیدا نکرده است. اگر آراء نمایندگان به طرح‌ها و لوایح اعلام عمومی شود، نماینده در حوزه انتخابیه خود مورد آزار و اذیت گروه‌های فشار قرار می‌گیرد یا به موجب نظارت استصوابی حق او در انتخابات بعدی ضایع می‌شود. به همین جهت ممکن است در محذور واقع شود و رأی واقعی خود را اعمال نکند، در حالی که نماینده باید در ابراز رأی خود آزاد باشد. لذا اینجانب این طرح را امضاء نکردم و به فوریت آن هم رأی ندادم.»

درباره این ادعای مطهری گفتنی است: اولاً کسی که عنوان نمایندگی ملت را یدک می‌کشد، باید شجاعت و حریت آن را داشته باشد که رأی خود را اعلان کند. نماینده‌ای که به هر بهانه‌ای می‌ترسد، قطعاً فاقد حداقل صلاحیت نمایندگی است.

ثانیاً نماینده باید در قبال مردم حوزه انتخابیه خود- بلکه کل ملت- پاسخگو باشد و انتصاب انتقاد مردم به «آزار و اذیت گروه‌های فشار»، نوعی توجیه برای فرار از شفافیت است.

ثالثاً در شرایط فقدان نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات شوراهای شهر و روستا، شاهد فجایع و خسارت و خیانت‌های بسیاری در شهرها و روستاهای مختلف هستیم که قابل کتمان و انکار نیست.
دست بر قضا کوتاهی برخی اعضای شورای نگهبان در عدم نظارت دقیق و صحیح، هم‌اکنون موجب رفتن برخی افراد به مجلس شده که حداقل‌های مصالح ملی را رعایت نمی‌کنند و مثلاً درباره تعهدات ۱۵ ساله برجام گفتند ۲۰ دقیقه هم برای بررسی و تصویب آن زیاد است!

اما نکته مهم‌تر این است که برخی نمایندگان اهل بده‌بستان و ضعیف‌النفس و کاسب‌کار، شفافیت رأی را مهم‌ترین ابزار رو شدن دست خود و همکاران خود می‌دانند و به همین دلیل با شفافیت مخالفت می‌کنند. مردم حق دارند بدانند گیر برخی نمایندگان چیست که برای مسائل بسیار جزئی در مجلس نطق و سؤال و… می‌کنند اما حاضر نیستند درباره مسائل مهم اقتصادی از رئیس‌جمهور یا وزیران سؤال و مطالبه پاسخ کنند. بالاخره اکثریت مجلس از ۴ پاسخ رئیس‌جمهور به ۵ سؤال نمایندگان قانع نشد. اما مردم حق دارند بدانند که آن اقلیت قانع شده از پاسخ‌های تکراری و ضعیف رئیس‌جمهور و دولتمردان، چه کسانی هستند که سوء مدیریت و خطاهای بزرگ در حد واگذاری و رانت ۱۸ میلیارد دلاری را می‌پذیرند؟ آیا مثلاً آقای علی مطهری هم جزو آنهاست؟

حمله به شورای نگهبان کتمان افتضاح اقتصادی حلقه نیاوران

تئوریسین‌های اقتصاد لیبرالی که دولت را به بیراهه کشاندند، اکنون ساکتند و پیدایشان نیست.

روزنامه وطن امروز با اشاره به حلقه موسوم به نیاوران می‌نویسد: این طیف اگرچه همچون نفرات اصلی تیم اقتصادی دولت، چندان برای مردم شناخته شده نیست، لیکن بالاترین تأثیر را در تعیین سیاست‌های اقتصادی در مقطع پس از جنگ تحمیلی به این سو داشته است. مسعود نیلی در حال حاضر، همان گونه که مقصر کلید زدن شکاف طبقاتی عظیم در جامعه ایرانی از ابتدای دولت سازندگی و رساندن تورم به ۵۰ درصد در آن مقطع بود، حالا هم عامل اصلی پرواز دلار و سقوط هر روزه ارزش دارایی‌های مردم است.

علی سرزعیم، از فارغ‌التحصیلان مؤسسه تحت مدیریت نیلی، درباره فضای آموزشی آن مطالب جالبی را به قلم آورده است. او می‌نویسد: «مؤسسه مجموعه‌ای بسته شده بود که مشخصات فرقه‌گرایانه در آنجا دیده می‌شد. مسئولان مؤسسه به طور روزافزونی خود را از جامعه دانشگاهی کنار می‌کشیدند و بدبینی عجیب و فوق‌العاده‌ای نسبت به دیگر اساتید اقتصاد موجود داشتند به نحوی که به هیچ عنوان از پتانسیل معدود افراد قوی و ممتاز موجود استفاده نمی‌کردند. حالت تبختر و متکبرانه نسبت به دیگران و انعزال و کناره‌گیری، آنها را در مظان عداوت، حسادت، بدخواهی و بدبینی قرار می‌داد. برای اینجانب که در آن سال‌ها در مؤسسه مشغول تحصیل بودم روشن بود که نرخ رشد علمی مؤسسه رو به کاهش بود اما نرخ رشد علمی دانشکده‌های اقتصاد دیگر بالا بود!»

با این توضیحات، ظاهراً باید دیگر دلیل اصلی گوش نکردن دولت به راه‌حل‌های صدها اقتصاددان دلسوز کشور را شناخته باشید! این اما تازه اول بسم‌الله است!

اصلاح‌طلبان حامی و بانی همین دولت هر لحظه حاضرند نه فقط ما که مجموعه قوانین منطق، فلسفه، هندسه، ریاضیات و بالاتر شخص «ارسطو طالیس» به عنوان پایه‌گذار علم منطق را هم با استدلال‌های سهمگین شگفت زده کنند! مثلاً پروانه سلحشوری، نماینده شاخص لیست امید در مجلس می‌گوید خلاف نظر ارسطو و دیگران، اگر کسی منطق داشته باشد،‌ می‌داند که راه‌حل معضلات اقتصادی، برداشتن نظارت استصوابی شورای نگهبان، ورود زنان به ورزشگاه‌ها، رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی و چند قلم فرموده دیگر از همین جنس است!

تصویب ملحقات FATF یعنی تشویق به نقض بیشتر برجام

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مقام معظم رهبری بعد از چند بار رد و بدل شدن نامه با دفتر ایشان درخصوص اعلام نظر درباره لوایح چهارگانه FATF اعلام کردند که در این باره مجلس و دولت نظر دهند؛ یعنی مجلس و دولت را مامور به این کار کردند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چندی پیش درباره لوایح چهارگانه یک سری ایرادات را به مقام معظم رهبری اعلام کردند که ایشان نیز ملاحظاتی را مطرح کردند. بعد از آن گردش کاری صورت گرفت. در نهایت ایشان این موضوع را بیان کردند که باید در این‌باره مجلس و دولت نظر دهند؛ یعنی مجلس و دولت را مامور کردند که نظرشان را اعلام کنند.

وی افزود: نظر مجلس می‌تواند تایید یا رد باشد لذا اینکه برخی افراد موضوع لوایح چهارگانه را به دفتر رهبری و اعلام نظر ایشان ربط می‌دهند، درست نیست. رهبری درباره لوایح چهارگانه تنها چنین دستوری دادند و دستور دیگری نداشتند.

درباره این اظهارات شایان ذکر است که اولا رهبری در دیدار با رئیس‌ و نمایندگان مجلس (۳۰ خرداد ۹۷) به روشنی فرمودند: مجلس باید مظهر عزت ملی و مظهر اقتدار و استحکام نظام باشد؛ مجلس این است، امام فرمودند که مجلس، عصاره فضایل ملت است؛ این نکته، نکته مهمی است؛ توجه کنید: عصاره فضایل، نه عصاره همه خصلت‌ها! بعضی از خصلت‌ها جزو فضایل نیست. مجلس بایستی عصاره فضایل ملت باشد، فضایل این ملت هم خیلی زیاد است. مجلس نباید نماد تردید باشد، نماد خودکم‌بینی باشد؛ نباید نماد یأس و نومیدی یا نماد عدم اعتنا و عدم مبالات به مسائل کشور باشد… من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی، ببینید؛ این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته می‌شود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز می‌شود که اطراف قضیه، من باب مثال آن ۱۰۰ کشور با ۱۵۰ کشور که بعدا به آن می‌پیوندند، هیچ تاثیری در آن پخت‌وپز اولیه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئت‌های فکری‌شان – به قول خودشان اتاق فکرشان – می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌وپز می‌کنند، بعد این را به وسیله دولت‌هایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب می‌کنند؛ اگر یک دولت مستقلی هم پیدا بشود – حالا مثل جمهوری اسلامی – که مثلا بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده بین‌المللی را قبول ندارم.» سرش می‌ریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ۱۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمی‌کنید؟» کنوانسیون‌ها غالبا  این [جور] است.

حالا چه کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها مواد مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم درمورد همین چیزهایی که اخیرا در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلا خودش قانون بگذراند. فرض کنیم مبارزه با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خوب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه با پولشویی است. هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها می‌خواهید بکنید. در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم ته آن چیست یا حتی می‌دانیم که مشکلاتی هم دارد، به خاطر آن جهات مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.»

اینکه برخی نمایندگان مجلس با وجود این استدلال صریح و حکیمانه همچنان دنبال تصویب ملحقات و مطالبات کارگروه مافیایی (آمریکایی) FATF باشند، داستان گاو بنی‌اسرائیل را تداعی می‌کند که حکم را می‌دانستند اما باز خود را به بی‌اطلاعی و سردرگمی می‌زدند تا حکم را اجرا نکنند.

وقتی با اسناد و اخبار متعدد، گماشتگان دولت آمریکا صراحتا FATF را  اداره می‌کنند و بر تحمیل خواسته‌های خود از این طریق صراحت دارند، کدام عاقل مستقل و عزتمندی به تصویب همان طلبکارها تن می‌دهد؟!

ثانیا وقتی آمریکا، غرب، اصل برجام را با بدعهدی و پیمان‌شکنی هوا کرده‌اند و از «هزینه – فایده» آن برای ما، فقط هزینه‌ها و تعهداتش مانده، کدام عقلی امضا می‌کند که مسیر در نظر غرب را در زمینه واگذاری امتیاز و اخذ امتیازات نسیه ادامه دهیم. وقتی چک برجام برگشت خورده بلکه به مرحله ابطال رسیده، برای چه باید تعهدات جدیدی را بپذیریم و چک بلامحل دیگری را بگیریم؟ با این کار قطعا برای نقض راحت‌تر برجام و اینکه هیچ مخالفتی نداریم، چراغ سبز داده‌ایم.

ثالثا رهبر انقلاب دلیلی ندارد در جزئیات و مصادیق دخالت کنند اما این بدان معنا نیست که دولت و مجلس، مجاز به نادیده گرفتن مصالح و امنیت ملی هستند. در ماجرای برجام نیز رهبر انقلاب در کنار تبیین خط قرمزها و بیان هشدارها و تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، بر حفظ شأن قانونی مجلس اصرار ورزیدند اما متاسفانه اکثریت مجلس، شأن خود را حفظ نکرد و برخلاف ۴۰ روز بررسی مستند در کمیسیون ویژه که منافذ و خلل فراوانی را برای برجام فهرست کرده بود، در کمتر از ۲۰ دقیقه، تعهدات ۱۵-۲۰ ساله برجام را امضا کردند. آن کوتاهی بزرگ و پرخسارت نباید تکرار شود. جالب اینکه با وجود تاکید رهبری به اهمیت مجلس، برخی نمایندگان کج‌فهم و سیاست‌باز – که ۲۰ دقیقه را برای بررسی و تصویب برجام زیاد می‌دانستند – بعدها باز هم از خود سلب مسئولیت کرده و آن را متوجه رهبری کردند!

عذرخواهی عارف؛ دولتی را آوردیم که مجبوریم صورت‌مان را با سیلی سرخ کنیم

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید از مردم هم بابت مشکلات عذرخواهی می‌کنیم چون دولتی را روی کار آوردیم که مجبوریم صورت‌مان را با سیلی سرخ کنیم.

محمدرضا عارف در دیدار دبیرکل و برخی اعضای حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران(هدا) اظهار داشت: بسیاری از مشکلات ما به دلیل نداشتن حزب فراگیر است؛ اگر دوتا حزب فراگیر داشتیم، اصلا احتیاج به شورای عالی اصلاحات یا ائتلاف نبود.

به گزارش «مشرق»، وی اضافه کرد: نباید بگوییم چرا اتفاقات سال‌های ۹۲ و ٩۴ اتفاق افتاد؛ اصلا پروژه‌ای نگاه نکنیم. در انتخابات ۹۲ و ۹۴ دنبال نتیجه نبودیم بلکه دنبال بازگشت جریان اصلاحات در حاکمیت بودیم و می‌خواستیم این شکافی که بین ما و حاکمیت بود را برطرف کنیم.

رئیس فراکسیون امید افزود: باید تشخیص بدهیم روشمان به چه نحوی باشد که بتوانیم مطالبات مردم را پاسخگو باشیم؛ نباید بگوییم چرا به روحانی رای دادیم؟ خیلی‌ها شیطنت می‌کنند. سال ۹۲ درست تصمیم‌گیری کردیم و درست‌تر از ۹۲، ۹۶ بود؛ در این میان، عملکرد روحانی بحث مجزایی است. ما وظیفه‌مان را درست انجام دادیم؛ باید پای این وظیفه بایستیم.

وی ضمن وارد دانستن نقد به این شورا، عملکرد آن را در انتخابات مجلس دهم و انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال ٩۶ موفقیت‌آمیز دانست و افزود: نباید به دلیل ضعف عده معدودی، عملکرد کل منتخبان، زیر سؤال برود زیرا اصلاحات پای فرد نیست؛ اصالت به جریان است نه به فرد.

عارف گفت: از مردم هم بابت مشکلات عذرخواهی می‌کنیم چون دولتی را روی کار آوردیم که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند منویات اصلاحات را پیاده کند؛ البته منطقی هم نیست رو در روی آن بایستیم. مجبوریم صورت‌مان را با سیلی سرخ کنیم.

خراسان

اخلاق کارمندان  رصد می شود

طبق ابلاغیه جدید دولت به همه وزارتخانه ها، نهادها، شرکت های دولتی و تمامی دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند، مقرر شده با توجه به مفاد مهم سیاست های کلی نظام اداری که بر حفظ حقوق مردم تاکید ویژه ای دارد، از این پس اخلاق درونی (Morality) شامل مواردی چون رویه خود کنترلی، صداقت و خلق اسلامی و نیز اخلاق بیرونی (Ethics) شامل انضباط، حفظ بیت المال و خدمت‌گزاری به مردم مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

پای قیمت ارز به مکاتبات خارجی هم باز شد

یکی از نهادهای مهم اقتصادی با ارسال نامه ای به مدیران بانک مرکزی با تشریح ضرورت حفظ وضعیت اشتغال و پایداری فعالیت‌های اقتصادی اعلام کرده تعدادی از سفارتخانه های خارجی مستقر در ایران با ارسال مکاتبات مختلف با موضوع ضرورت پرداخت به موقع و صحیح حقوق و دستمزد خدمه خارجی کشتی های ایرانی، از بروز مشکل در این بخش ابراز نارضایتی کرده و خواستار پیگیری این موضوع طبق پروتکل های مقوله نامه های بین المللی شده اند.

ایران

سعید مرتضوی در زندان است

خبر اول اینکه ، در پی بروز شایعاتی مبنی‌ بر خروج سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران از زندان، ‌همسر او اعلام کرد که مرتضوی در زندان به سر می‌برد. هما فلاح‌تفتی به ایرنا گفت: «همسرم اکنون در زندان است و مرخصی نیست.»

رزمایش نظامی امریکا در خلیج فارس و دریای سرخ

خبر دیگر اینکه، فرمانده ناوگان پنجم امریکا از برگزاری رزمایش‌هایی در خلیج فارس و دریای سرخ خبر داد. به گزارش بلومبرگ دریاسالار اسکات استرنی در مقر این ناوگان در بحرین به خبرنگاران گفت که نیروی دریایی ایالات متحده قصد دارد در ماه سپتامبر برای نشان دادن آمادگی خود در زمینه تضمین آزادی عبور و مرور در آبراهه‌های خلیج فارس و دریای سرخ دست به رزمایش‌های نظامی بزند. وی افزود که این رزمایش با حضور متحدان منطقه‌ای و جهانی ایالات متحده انجام می‌شود و بخشی از برنامه ناوگان پنجم امریکا برای مقابله با مین‌ها و تمرین امنیت دریایی است.

بازداشت ۵ طلبه در ارتباط با تجمع جنجالی فیضیه

شنیدیم که  ، روزنامه «جوان» خبر داد در پی تجمع جنجالی طلاب در فیضیه  پنج طلبه توسط دادگاه ویژه روحانیت احضار و بازداشت شدند.اگرچه عنوان شده بود این تجمع در اعتراض به وضعیت اقتصادی است اما طرح برخی سخنان و شعارها بویژه پلاکارد «ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت» انتقادبرانگیز شد؛ چنانکه آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی به این تجمع، شعارها و سخنران آن شدیداً اعتراض کردند.

قرار بازداشت ۲ وکیل تأیید شد

دست آخر اینکه، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اعتراض قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی دو وکیل دادگستری که ۲۷ مرداد در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شدند را رد و قرار بازداشت آنها را تأیید کرد. به گزارش ایرنا، محمدحسین آقایی، وکیل مدافع شعله‌سعدی اظهار داشت: به قرار بازداشت صادر شده از سوی شعبه بازپرسی دادسرای امنیت اعتراض کرده بودیم که این اعتراض برای رسیدگی به دادگاه انقلاب ارسال شد. این وکیل دادگستری افزود: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، اعتراض موکل مرا به قرار بازداشت صادره از سوی شعبه بازپرسی رد و آن را تا ۲۷ شهریور تأیید کرده است. وکیل مدافع قاسم شعله‌سعدی اضافه کرد: بازپرس قرار بازداشت موقت صادر کرده بود و البته بازپرس منتظر گزارش نهایی وزارت اطلاعات به عنوان ضابط پرونده است و بر اساس گزارش مرجع مذکور تصمیم‌گیری می‌کند. پیام درفشان، وکیل مدافع آرش کیخسروی نیز از رد شدن اعتراض موکلش به قرار بازداشت شعبه بازپرسی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خبر داد. آرش کیخسروی و قاسم شعله‌سعدی دو وکیل دادگستری، ۲۷ مردادماه در پی تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شدند. اتهام این افراد اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است.

آرمان

تجهیز بازداشتگاه‌ها به دوربین مدار بسته

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: تمام بازداشتگاه‌های کشور در چارچوب اطمینان دادن به مردم و مسئولان در خصوص رعایت حقوق شهروندی متهمان، به دوربین مدار بسته مجهز شدند. سردار محمد شرفی افزود: در راستای تکریم مراجعه کنندگان به کلانتری‌ها و پاسگاه ها، مراحل رسیدگی به پرونده‌ها به صورت پیامکی به شاکی و متهم اطلاع رسانی می‌شود. وی اضافه کرد: پیامکی کردن ارائه اطلاعات موجب کاهش مراجعه مردم به کلانتری‌ها از ۳۰ میلیون به ۲۵ میلیون نوبت در سال شده است. وی با بیان اینکه سامانه تحلیل جرائم در گذشته سنتی بود، یادآوری کرد: سامانه جدید قادر است زمان و مکان وقوع جرم را مشخص و یک پیام به کلانتری ارسال کند که از این طریق می‌توان بهتر از گذشته در راستای پیشگیری از وقوع جرم تلاش کرد.

هشدار به حضور عراقی‌ها در آبادان و خرمشهر

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بحث حضور عراقی‌ها در شهرهای آبادان و خرمشهر و مشکلاتی که پیش آمده است، اظهار کرد: دستگاه‌ها و برنامه‌های استعماری و استکباری وجود دارد که به دنبال آن هستند تا جو تفاهم و همکاری میان ملت ایران و عراق را مخدوش کنند، زیرا از این وحدت ضربه‌های بسیاری خورده‌اند. آیت‌ا… محسن حیدری افزود: ایجاد سوءظن و بدبینی میان دو کشور نه به سود ایران است و نه عراق و همه باید متوجه این مساله باشند. وی درباره حضور عراقی‌ها در شهرهای آبادان و خرمشهر و خرید محصولات ایرانی با پول عراقی که باعث افزایش قیمت محصولات در این دو شهر شده است، عنوان کرد: از مسئولان درخواست داریم تا مسائل پیش آمده را به صورت همه جانبه و حکیمانه بررسی و حل کنند.

پیام تبریک یونسی به یهودیان ایران

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در پیامی سال نو عبری و عید سایبان‌ها را به کلیمیان ایران تبریک گفت. در پیام علی یونسی آمده است:«یهودیان ایران تعالیم ارزشمند یهودیت را با باورهای اصیل ایرانی همچون صلح، مدارا، تنوع پذیری، رعایت حقوق انسانی و پذیرش دیگری، در هم آمیختند. آغاز سال نو عبری و روش هشانا را به همه ایرانیان پیرو دین یهودیت، صمیمانه تبریک و شادباش می‌گویم. هدف اصلی تعالیم و آموزه‌های جهانی حضرت موسی (ع) و همه پیامبران الهی، اصالت بخشیدن به یکتاپرستی، اخلاق، کرامت انسانی، صلح و عدالت بوده است. ایرانیان یهودی در فرهنگ و تمدن این سرزمین نقش آفرین بوده اند.

بیانیه مجمع درباره برخی خبرسازی‌ها

اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور بیانیه‌ای، در خصوص برخی گمانه زنی‌ها و برداشت‌ها پیرامون نظرات ابلاغی هیات عالی نظارت مجمع توضیحاتی ارائه کرد. ابلاغ مصوبات هیات عالی نظارت مجمع به شورای نگهبان و مجلس، به معنای رد لوایح و یا طرح‌ها نیست ، و این هیات پس از احصاء موارد مغایرت یا عدم انطباق ، در قالب یک تعامل مطلوب ، با برگزاری نشست‌های مشترک با کمیسیون‌های مجلس محترم شورای اسلامی ، اصلاح طرح‌ها و لوایح را به نحوی که منطبق بر سیاست‌های کلی نظام باشد دنبال می‌کند. بنابراین گمانه زنی‌ها و انتشار اخباری مبنی بر رد لوایح مجلس شورای اسلامی در هیات عالی نظارت، برداشتی نادرست از این فرایند قانونی و گردش‌کار معمول در چارچوب وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

انتشار فیش حقوقی نمایندگان مجلس

عضو هیات‌رئیسه مجلس تصمیم جدید این هیأت برای در دسترس قرار دادن فیش حقوقی نمایندگان را تشریح کرد. احمد امیرآبادی با اشاره به جزئیات تصمیم هیأت‌رئیسه مجلس مبنی بر پیوستن مجلس به سامانه حقوق و دستمزد کارکنان، اظهار داشت:طبق این تصمیم مقرر شده که فیش حقوقی نمایندگان مجلس از پایان شهریور ماه امسال، به‌طور مستقیم در سامانه حقوق و دستمزد کارکنان قرار گیرد.عضو هیات‌رئیسه مجلس افزود: قرار است فیش حقوقی شهریورماه نمایندگان مجلس به‌طور مستقیم از طریق اداره مالی مجلس به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و سپس از طریق این سازمان در سامانه متمرکز فیش حقوق و دستمزد کارکنان قرار می‌گیرد. امیرآبادی اظهارکرد: این اقدام تأثیر بسزایی در ایجاد شفافیت اموال و دارایی کارکنان دولت و به‌خصوص نمایندگان مجلس دارد..

هشدار جدی سرلشکر صفوی به دشمنان

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: در دوران دفاع مقدس علاوه بر نیروهای ارتش و سپاه بیش از دو میلیون نفر داوطلب برای دفاع از کشور عازم جبهه‌ها شدند. در واقع هشت سال دفاع مقدس تضمین کننده ۸۰ سال امنیت ملی ما محسوب می‌شود و در حال حاضر هم به دشمنان انقلاب اسلامی هشدار می‌دهیم اگر به میهن اسلامی تعدی کنند آن‌ها را نه تنها تا آن طرف مرزها بلکه تا آن طرف دریاها تعقیب و مجازات خواهیم کرد. سرلشکر صفوی ادامه داد:اگر ملت بزرگ ایران به رهبری امام خمینی (ره) توانست در هشت سال دفاع مقدس با مدیریت جهادی و صبر و مقاومت پیروز شود در جنگ اقتصادی امروز نیز به رهبری رهبر انقلاب اسلامی و با انسجام و وحدت ملی مقاومت کرده و پیروز خواهد شد و همه مردم هم باید در این راستا دست به دست هم دهند. ننگ باد بر کسانی که در این اوضاع اقتصادی کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار می‌کنند، دزدی می‌کنند، رشوه می‌گیرند و رشوه می‌دهند. این‌ها ضد انقلاب محسوب می‌شوند.

بین ظریف و ریاست جمهوری اختلافی نیست

روابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرد: هیچ اختلاف نظری در خصوص سفر ریاست محترم جمهوری به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود ندارد. روابط عمومی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای که آنرا در اختیار رسانه‌ها قرار داد برخی اظهار نظرها در خصوص اختلاف نظر وزیر امور خارجه و نهاد ریاست جمهوری در خصوص سفر امسال رئیس محترم‌ جمهوری به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بی اساس خواند و تکذیب کرد.

 

 

 

برنا

 

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x