اجتماعی اقتصادی بین الملل حقوق بشر سیاسی

اگر مجبور به خروج از برجام شویم، قطعا به نقطه قبلی باز نخواهیم گشت

صالحی در مصاحبه با آسوشیتدپرس:

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با آسوشیتدپرس تاکید کرد ایران در صورت خروج از برجام، با سرعت بیشتری به برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

صالحی: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام او را در طرف بازنده قرار می‌دهدبه‌گزارش پایگاه خبری احوال نیوز به‌نقل‌از آسوشیتدپرس، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در گفتگوی اختصاصی با این خبرگزاری ابراز امیدواری کرد که برجام پابرجا بماند اما در عین حال، هشدار داد که در صورت از بین رفتن این توافق، برنامه هسته‌ای ایران قدرتمندتر از همیشه ادامه خواهد یافت.

وی همچنین در این مصاحبه هشدار داد: «اگر هرگونه حمله‌ای علیه دانشمندان هسته‌ای ایران صورت گیرد، عواقب آن ناگوار خواهد بود.» این بخش از اظهارات صالحی به عملیات‌های تروری اشاره داشت که از سال ۲۰۱۰ تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران را هدف قرار دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرنگار آسوشیتدپرس در تهران اعلام کرد که تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، “او را در طرف بازنده تاریخ قرار می‌دهد.” وی اضافه کرد: «آن توافق (برجام) می‌توانست مسیر را برای ایجاد اعتماد و اطمینانی که [نسبت به آمریکا] از دست داده بودیم، هموار کند.»

صالحی در ادامه تصریح کرد: «به نظر من، ترامپ در طرفِ بازنده قرار دارد زیرا او فقط منطق قدرت را دنبال می‌کند. او فکر می‌کند که می‌تواند برای مدتی به این کار ادامه دهد اما از نظر من، او قطعا از خروج از برجام سودی نخواهد برد.»

خبرنگار آسوشیتدپرس می‌گوید صالحی در این مصاحبه درباره تلاش‌های ایران برای ساخت یک تاسیسات جدید در مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز به منظور ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر نیز صحبت کرده است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، برجام در حال حاضر ایران را به استفاده از تعداد مشخصی از مدل‌های قدیمی سانتریفیوژ موسوم به IR-1 محدود کرده است اما تاسیسات جدیدی که قرار است در نطنز ساخته شود، این امکان را به ایران می‌دهد تا سانتریفیوژهای جدیدتر و پیشرفته‌تری به نام IR-2M ، IR-4 و IR-6 تولید کند که می‌توانند اورانیوم را با سرعت بیشتری غنی‌سازی کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پایان مصاحبه خود با آسوشیتدپرس تاکید کرد: «اگر ما مجبور به خروج از توافق هسته‌ای شویم، قطعا به نقطه قبلی باز نخواهیم گشت، بلکه در جایگاه بسیار، بسیار بالاتری قرار خواهیم گرفت.»

انتهای پیام/ *

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x