اجتماعی اقتصادی

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور:پیشنهاد اخذ مالیات از معاملات ارز، سکه و خودرو را به سران قوا ارائه کردیم

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور:

پیشنهاد اخذ مالیات از معاملات ارز، سکه و خودرو را به سران قوا ارائه کردیم

خبرگزاری فارس: پیشنهاد اخذ مالیات از معاملات ارز، سکه و خودرو را به سران قوا ارائه کردیم

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که در ۵ ماه امسال ۳۶.۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات وصول شد، گفت: برگ تشخیص برای ۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، امروز در محل سازمان و در نشست خبری با بیان این که در ۵ ماه امسال ۳۶.۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات وصول شد، گفت: برگ تشخیص برای ۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی صادر شد.

وی افزود: در ۵ ماهه امسال ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد درآمد وصول شد و ۸۵۰۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت شد.
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: از ابتدای شروع طرح تحول سلامت ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و در ۵ ماه امسال ۲۲۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: در ۵ ماه امسال ۱۲۰۰ میلیارد عوارض به شهرداری تهران دادیم.

به گفته وی، در راستای مبارزه با شرکت‌ها و فاکتورهای صوری در یک استان ۳۰۰۰ میلیارد تومان برگ تشخیص صادر شد، یک سبزی فروش شناسنامه خود را در ازای مبلغ با سه میلیون در اختیار سودجویان قرار داد تا با آن واردات صورت گیرد. یک لحاف دوز ۳۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد.

تقوی‌نژاد همچنین گفت: فردی را شناسایی کردیم که ۸۸۰ میلیارد تومان سپرده داشت و نیز یک مودی واقعی را شناسایی کردیم و ۲۲۰ میلیارد تومان برگ تشخیص صادر شد.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، ۴ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۱۱۳ اظهار نامه الکترونیکی در خرداد و تیر گرفته شد. با بررسی ۶ هزار تراکنش بالای ۵ میلیارد تومان ۱۲ هزار میلیارد فرار مالیاتی شناسایی شد.

تقوی‌نژاد افزود: ۴ هزار میلیارد اصل و جریمه مالیاتی ۲۰۵ شرکت پتروشیمی فعال در بورس کالا از محل معافیت صادراتی در مناطق آزاد و ویژه اخذ شد.

تقوی نژاد همچنین گفت: تا ۲۵ سکه خرید و فروش شده معاف از مالیات است، جدولی تهیه شده و در اختیار سران قوا برای تصویب است، بیش از هزار سکه خرید و فروش با نرخ ۳۵ درصد مالیات تعلق گیرد. ۸۳۰ میلیارد برای یک واردکننده خودرو مالیات تشخیص دادیم.

وی گفت: قبول دارم برخی اقشار مانند طلا فروشان و صرافان مالیات کمی می‌دهند، گزارش مالیات صرافان خیلی محرمانه است تعجب می‌کنم چگونه دسترسی داشته اید. اسفند ۹۶ اداره خاصی برای مالیات صرافان تشکیل شد که در اداره کل مودیان بزرگ تهران است که ۳۵ درصد مالیات کشور را وصول می‌کند. برخی اقشار مالیات ارزش افزوده را می‌گیرند و به ما نمی‌دهند.

تقوی‌نژاد در مورد دریافت مالیات از خرید و فروش ارز، سکه و خودرو اظهار داشت: برای این سه موضوع پیشنهاداتی را به شورای هماهنگی سران سه قوه داده‌ایم که در صورت تصویب بر اساس جداول تعیین شده بتوانیم از این معاملات مالیات بگیریم.

تقوی‌نژاد در نشست خبری با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای قانون مالیات ارزش افزوده تا مرداد سال جاری ۲۶۲ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض وصول شده که ۸۹ هزار میلیارد تومان آن عوارض به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده است، اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد شهرداری‌های کشور عمده درآمدهای خود را از محل مالیات ارزش افزوده دریافت می‌کنند که صرف ساخت پل‌، جاده، خیابان، پارک و فضاهای شهری می‌شود.

* پرداخت ۱۹ هزار میلیارد تومان عوارض به شهرداری‌های کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده

وی‌ ادامه داد: ۱۹ هزار میلیارد تومان در مجموع این سال‌ها به شهرداری تهران داده شده و در ۵ ماهه امسال نیز ۱۲۰۰ میلیارد تومان به این شهرداری داده شده است.

وی به درآمدهای مالیاتی وصول‌شده سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: این درآمدها نسبت به ۵ ماهه مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد دارد، همچنین ۹۶ هزار میلیارد تومان سال ۹۶ عملکرد داشتیم و ۹۷ درصد مالیات را محقق کردیم. ۱۸ هزار میلیارد تومان عوارض به شهرداری‌ها پرداخت شد که ۲۰ درصد رشد کرده است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی افزود: درآمد مالیاتی سال ۹۶ نسبت به ۹۵، ۱۵ درصد رشد و عوارض وصول‌شده ۲۰ درصد رشد دارد. همچنین ۱۱۲ هزار میلیارد تومان رقم مصوب مالیات در بودجه امسال است که نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد دارد.

وی یکی از برنامه‌های سازمان مالیاتی را تعیین تکلیف تمام پرونده‌های مالیاتی ماقبل سال ۹۵ خبر داد و گفت: امسال می‌خواهیم این پرونده‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بیش از ۸۵ درصد درآمد ناشی از مالیات ارزش افزوده از طریق تمکین، ابراز و توافق به دست می‌آید. بنابراین رسیدگی سریع به پرونده‌ها در دستور کار است، ۵۵۰ روز یک پرونده در مرحله اول هیأت‌های حل اختلاف برای رسیدگی زمان می‌برد که به ۲۰۰ روز کاهش یافته و زمان‌بندی داریم تا امسال به ۸۰ روز کاهش یابد.

وی در مورد بدهی‌های مالیاتی تصریح کرد: این بدهی‌ها شامل اصل بدهی و جرایم است که عمده بدهی‌ها را تشکیل می‌دهد بنابراین نسبت به بخشودگی حرایم واحدهای تولیدی تا جایی که قانون اجازه بدهد اقدام خواهیم کرد.

* معافیت ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی از مالیات

تقوی نژاد با اشاره به گسترش پایه‌های مالیاتی، افزود: در این رابطه مطالعاتی انجام دادیم، ۴۰ درصد تولید ناخالص از پرداخت مالیات معاف است که نیازمند بازنگری است. موافق معافیت در راستای حمایت از تولید، ‌عدالت رفع محرومیت و تبعیض‌ها هستیم، اما برخی از معافیت‌هایی استفاده می‌کنند که باید در آن بازنگری شود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد کارت‌های بازرگانی گفت: ۵ هزار میلیارد تومان درآمدی است که از محل مؤدیان واقعی کارت‌های بازرگانی شناسایی شد که به دنبال سوءاستفاده بودند و در ۷ استان شورای تأمین و دستگاه‌های نظارتی و قضایی همکاری صورت گرفته است.

وی افزود: برخی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را مطرح کردند که نیازمند قانون است. در این راستا پیشنهاد‌اتی داریم که اگر اراده مسئولان باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن لایحه آن آماده خواهد شد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات از خانه‌های خالی گفت: وزارت مسکن مکلف است سامانه املاک و اسکان را تهیه کند و اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد. ابتدا گام‌هایی را برداشتند، اما وزیر راه اعلام کرد از عهده این وزارتخانه خارج است و در هیأت دولت مطرح کرد تا این کار از طریق شهرداری‌ها انجام شود و درآمد آن نیز در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد. با توجه به اینکه وزیر اقتصاد به عنوان رئیس کمیسیون دولت با آن موافقت کرد، ما نیز مشکلی نداریم.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه سازمان مالیاتی به تراکنش‌های بالای ۵ میلیارد تومان به عنوان تراکنش مشکوک رسیدگی می‌کند، یادآور شد: ۶ هزار تراکنش را بررسی کردیم و ۱۲ هزار میلیارد مالیات تشخیص داده شد،‌۷۰ میلیون رکورد تراکنش‌های حساب‌های بانکی را در اختیار داریم، ۴ هزار تراکشن مشکوک فرار مالیاتی در اختیار استان‌ها قرار گرفته، همچنین هزار مورد فرار مالیاتی در اختیار نهادهای مختلف است.

وی به ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد و گفت: مودیانی که از محل این ماده شناسایی شده‌اند، فعالیت‌های بی نام و نشان داشتند که البته بخشی از آنها فعالیت‌ خود را اظهار کرده و همچنین معاملات مخفی داشتند. در این راستا ۴۲۴۰ میلیارد تومان جمع ابرازی آنها بوده که ۹۸۳۰ میلیارد تومان مالیات اخذ کردیم. قبول ندارم که ۴۰ درصد اقتصاد فرار مالیاتی دارند، بلکه معافیت وجود دارد.

تقوی‌نژاد به معافیت‌های مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: سال گذشته از معافیت صادرات در عرضه محصولات پتروشیمی و معاملات بورس کالا اطلاعات افراد مشکوک دریافت شد، ۲۰۵ شرکت فعالیت می‌کردند که اطلاعات آن به ۲۳ اداره کل داده شد و در مجموع ۴ هزار میلیارد تومان اصل و جریمه ناشی از معافیت صادراتی در این مناطق وجود داشت، درحالی‌که اطلاعات آنها باید در سامانه ثامن ثبت شود، اما بازهم تخلف صورت گرفت.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی به شرکت‌های صوری و فاکتورهای صوری اشاره کرد و گفت: فرانسوی‌ها به این شرکت‌ها نام ققنوس را دادند که عمر کوتاهی دارند اما زیبا هستند، ‌از یک شرکت صوری ۶۰۰ نوع مهر به دست آمد. سال قبل ۵۰۰ شرکت صوری شناسایی شد در مجموع از ابتدای اجرای قانون تاکنون ۴ هزار شرکت شناسایی شدند و اگر کسی با آنها معامله انجام دهد، متضرر می‌شود.

تقوی‌نژاد ر مورد مودیان جدید گفت: ۱۲۰۰ میلیارد تومان مالیات از طریق سامانه‌ها شناسایی شد که مودیان پرونده نداشتند، یک میلیون و ۹۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شده و ۶۰۰ هزار مودی نیز در نوبت رسیدگی هستند.

* قرار است تا ماه آینده اطلاعات تجمیعی از بانک مرکزی به سازمان مالیاتی برسد

وی به ماده ۱۶۹ مکرر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۲ دستگاه و نهاد نامبرده شده در این ماده قانون مالیات‌ها همکاری داریم و اکثر اطلاعات را در اختیار داریم، بعضی از آنها اطلاعات برخط می‌دهند. هم‌اکنون اطلاعات تسهیلات نظام بانکی دریافت می‌شود، اطلاعات مربوط به سپرده‌ها نیز به استثنای یک بانک و موسسه تمام آنها اطلاعات را در اختیار بانک مرکزی گذاشته و قرار است تا ماه آینده این اطلاعات تجمیعی از بانک مرکزی به سازمان مالیاتی برسد.

وی افزود: بنابراین از اطلاعات سپرده‌های بانکی در بررسی اظهارنامه‌های عملکرد مالیاتی سال ۹۶ مودیان استفاده خواهد شد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد اخذ مالیات از خرید و فروش سکه، ارز و خودرو اظهار داشت: برای این سه موضوع جداولی تنظیم کردیم و در اختیار سران سه قوه در شورای هماهنگی قوا بررسی و در نهایت تصویب شود. مثلاً برای سکه پیشنهاد شده تا ۲۵ سکه از مالیات معاف باشد و بالاتر از هزار سکه نرخ ۳۵ درصد مالیات بگیریم.

*اطلاعات ۵۰ خریدار اول سکه از بانک مرکزی رسید

تقوی‌نژاد یادآور شد: بانک مرکزی اطلاعات ۵۰ خریدار اول سکه را در قالب یک کاغذ A4‌ شامل کد ملی خریداران در اختیار ما قرار داده و سایر اطلاعات از سامانه استخراج شده، مثلاً یک جوانی تنها یک پراید داشته، بر اساس بیمه شخص ثالث شناسایی شد.

وی افزود: در مورد خودرو نیز در بودجه سال ۹۷ تأکید شده واردکنندگان خودرو مربوط به سال‌های ۹۶ و ۹۷ علاوه بر مالیاتی که می‌دهند ۶۰ درصد مالیات اخذ شود که البته مشخص نبود کدام دستگاه این کار انجام دهد و ردیف آن مربوط به اداره گمرک بود. بلافاصله به سازمان برنامه و بودجه نامه زدیم تا حکم را مشخص کند. در حال حاضر با شناسایی افراد حقیقی و حقوقی ۲۲ شرکت شناسایی شده و اعمال ماده ۱۸۱ شدند.

تقوی‌نژاد افزود: در راستای ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌ها به سران سه قوه پیشنهاد دادیم که از درآمد مودیان در سال گذشته یا جاری که تاکنون فعالیت داشتند مالیات علی‌الحساب دریافت شود.

وی در مورد طرح جامع مالیاتی (سنیم) تصریح کرد: صد درصد پرونده‌های سال جاری در سامانه بررسی می‌شود قبلاً ارتباط دوجانبه میان مودی و ممیز ایجاد می‌شد، اکنون فرآیند رسیدگی در اختیار یک مأمور نیست و چند نفر روی آن کار می‌کنند. سال ۹۶،حدود ۲۷ درصد پرونده‌ها در سنیم بود و سال ۹۵، ۱۰ درصد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد برخورد با متخلفان مالی و اداری افزود: بر اساس گزارش دستگاه‌های نظارتی شدت برخورد سازمان با متخلفان مالی ۴۰۰ درصد بیشتر از دیگر دستگاه‌ها است. بر این اساس معطل حکم قضایی نماندیم و مدیرکل را اخراج کردیم که رشوه نگرفته بود، اما تخلف داشت.

تقوی‌نژاد در مورد لایحه مالیات ارزش افزوده یادآور شد: این لایحه در کمیسیون اقتصادی جمع‌بندی شده و ظرف یک تا دوماه آینده به صحن مجلس تقدیم می‌شود.

وی با بیان اینکه سه سناریو برای شرایط تحریم تنظیم کردیم که در راستای حمایت از تولید بتوانیم تعدیل نرخ، مهلت پرداخت مالیات، تقسیط بدهی جرایم را انجام دهیم تا واحدها آسیب کمتری ببینند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات پزشکان و رستوران‌ها افزود: در مورد نصب پوز بانکی هیچ‌کس الزام قانونی ندارد، بلکه برای سهولت انجام کار است، اگر تکلیف شود اطلاعات حساب آنها به کاهش فرار مالیاتی کمک می‌کند و می‌توانیم مثلاً از بخشی از اقشار ۴ تا ۵ برابر مالیات بیشتر دریافت کنیم که از روی عدالت است.

تقوی‌نژاد در مورد اخذ مالیات از سپرده بانکی گفت: از ۳۳ کشور که در این حوزه فعال هستند ۲۳ کشور مالیات از سپرده بانکی بگیرند. طرحی را آماده کردیم و اگر دولت قبول کند اخذ مالیات از سپرده در دست بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. سپرده‌ها نیز قطعاً باید مالیات بدهند، همان‌طور که تولید مالیات می‌دهد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد آثار و فواید پیوستن به FATF و قرار گرفتن در لیست سفید و تأثیر آن بر اخذ مالیات گفت: برای مبارزه با فرار مالیاتی این موضوع کمک می‌کند و مثبت تلقی می‌شود.

* ۱۶ صرافی مربوط به یک نفر و خانواده‌اش

*  مهر «خیلی محرمانه» برگزارش مالیات صرافی‌ها

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا صنفی مثل طلافروشان و صراف‌ها کمتر از کارمندان مالیات می‌دهند، تصریح کرد: گزارش مالیات صرافی‌ها مهر خیلی محرمانه داشته است تعجب می‌کنم، شما چطور به آن دسترسی دارید. روی صرافی‌ها کار شده به سه دسته تقسیم می‌شوند و در یک اداره خاص در اداره کل مودیان تهران بزرگ از اسفند ۹۶ تشکیل شده و به این موضوع رسیدگی می‌کنند. مثلاً ۱۶ صرافی مربوط به یک نفر و خانواده‌اش بود که مالیات کمی می‌داد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: بعضی اقشار و گروه‌ها مالیات کمی پرداخت می‌کنند و حتی مالیات بر ارزش افزوده را می‌گیرند و به ما نمی‌دهند، ‌بعضی از گروه‌ها قدرت لابی زیادی دارند و زودتر از ما در جلسات حضور دارند. طلافروشان در لایحه مالیات ارزش افزوده گفتند، نرخ ۹ درصد زیاد است و از اصل طلا نباید گرفته شود، به ۳ درصد کاهش یافت بعد گفتند از مابه‌التفاوت خرید و فروش مالیات بگیرید، به چند شرط قبول کردیم؛ ۱- نرخ ۹ درصد شود. ۲- سامانه‌ای تعریف کنیم که تمامی خرید و فروش‌ها در این سامانه باشد. قبول داریم که برخی با کارت بانکی خواهر و مادر و بستگان خود خرید و فروش می‌کنند اما با اطلاعات بازیگران اصلی را شناسایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برخی مؤدیان دو کت و شلوار دارند، اظهار داشت: برای دریافت تسهیلات بانکی از کت و شلوار نو و برای دادن مالیات کت و شلوار کهنه می‌پوشند.

وی افزود: توافقی با سازمان تأمین اجتماعی کردیم تا مالیات حقوق و لیست‌های کارگران هماهنگ شود برای اینکه حق بیمه کمتری بپردازند، حقوق را به سازمان تأمین اجتماعی کمتر ابراز می‌کنند و برای اینکه هزینه قابل قبول مالیاتی را بالا ببرند آن را به ما بیشتر ابراز می‌کنند که قرار شد فهرستی هماهنگ آماده شود.

* بانکها مودیان خوش حساب

تقوی‌نژاد در مورد مالیات بانک‌ها گفت: بانک‌ها مودیان خوش‌حساب هستند و ما در زمینه بخشودگی جرایم هم کمک می‌کنیم از ۴۰ موسسه و بانک دو بانک کتمان مالیاتی داشتند که دستور رسیدگی خاص دادند.

انتهای پیام/ب

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x