اقتصادی بین الملل حقوق بشر دین و اندیشه فرهنگ و هنر

کاهش زائران ایرانی گردشگری دینی عراق را فلج کرد

فعالان اقتصادی عراق:

کاهش زائران ایرانی گردشگری دینی عراق را فلج کرد

کارشناسان و فعالان اقتصادی عراق می گویند: در اثر کاهش چشمگیر زائران ایرانی به عراق، هزاران کارگر در هتل ها و رستوران های کربلا و نجف و بغداد بیکار شده اند و گردشگری مذهبی در عراق به مرز فلج شدن رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از ایرنا، این کارشناسان در اظهارنظرهای مختلف با رسانه های عراقی نسبت به عواقب اقتصادی و اجتماعی این امر در شهرهای زائر پذیر عراق هشدار دادند.
‘باسم جمیل انطوان’ کارشناس اقتصادی می گوید: تعداد زائران ایرانی که سالیانه برای زیارت مراقد مقدس و مراسم زیارت اربعین امام حسین(ع) وارد عراق می شوند، سه و نیم میلیون نفر می باشد؛ اما تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران باعث شد تا علاوه بر کاهش زائران ایرانی طی ماه گذشته، بخش گردشگری مذهبی عراق به تعطیلی نزدیک شود.
وی افزود: این تحریم ها باعث گسترش بیکاری در عراق و کاهش تعداد زائران ایرانی شد.
این کارشناس اقتصادی پیش بینی کرد که به دلیل افزایش هزینه زیارت و کاهش 60 درصدی ارزش پول ایران در مقابل دلار، امسال تعداد زائران ایرانی در زیارت اربعین امام حسین (ع) نسبت به سال های گذشته کاهش خواهد یافت.
سازمان گردشگری عراق پیش تر اعلام کرد که ورود زائران ایرانی به عراق کاهشی چشمگیر یافته است.
گفته می شود که تعداد زائران ورودی به عراق روزانه پنج هزار نفر بوده است اما این تعداد هم اکنون به 400 نفر کاهش یافته است.
گزارش دیگری حاکی است که در اثر کاهش زائران ایرانی، هزاران کارگر در کربلا بیکار شده اند.
کمیسیون اقتصادی شورای استان کربلا از تاثیر تحریم های ضد ایرانی آمریکا بر استان کربلا خبر داد و گفت که این تحریم ها باعث بیکاری هزاران کارگر از هتل ها و بازار ها شد.
‘ناصر الخزعلی’ رئیس کمیسیون اقتصادی شورای استان کربلا گفت: استان کربلا بر گردشگری مذهبی متکی است و پس از اعمال تحریم ها علیه ایران و آشفته شدن وضع اقتصادی، دسترسی زائران ایرانی به کربلا دشوار شده است.
الخزعلی افزود: ده ها هتل در استان کربلا بسته شدند و هزاران کارگر بیکار شدند.
‘صائب ابوغنیم’ رئیس اتحادیه هتل های نجف نیز گفت: بیش از 85 درصد زائرین نجف را مسافران ایرانی تشکیل می دادند که در حال حاضر آمار دقیقی از مسافرین ایرانی موجود در هتل های نجف (285 هتل) در دست نیست.
ابوغنیم افزود: در فرودگاه نجف نیز بیش از 35 پرواز روزانه بین ایران و عراق وجود داشت که امروز 12 پرواز داریم که اکثرا مسافرین عراقی را به ایران می رساند.
به گفته زائرین ایرانی حاضر در عراق، به غیر از پرداخت 40 دلار پول ویزای عراق، بلیت هواپیما و قیمت های داخل عراق به دلیل کاهش قیمت ارز ریال ایرانی گران شده و از کسانی که قصد زیارت به عتبات عراقی را دارند توصیه می کنند از این امر صرف نظر کنند.
وی گفت: گردشگری در نجف به دلیل مجازات های اقتصادی آمریکا علیه ایران از بین رفته است و ما برای کاهش قیمت هتل ها برای زائران ایرانی به نصف، آمادگی داریم.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x