اجتماعی بهداشت دین و اندیشه سیاسی

مردم از بخش‌های سلامت و امنیت راضی هستند/در زمینه توافق هسته‌ای از جانب اروپایی‌ها تردید داریم

لاریجانی در جشنواره ملی تجارب ملی بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف:

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها مردم در حوزه سلامت و امنیت در کشور راضی بوده و این دو بخش فاصله بسیاری با دیگر بخش‌ها دارد.

حمایت از بخش خصوصی باید بیشتر شود/در زمینه توافق هسته‌ای از جانب اروپایی‌ها تردید داریم/مردم از دو بخش سلامت و امنیت در کشور رضایت دارندبه گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین جشنواره ملی تجارب ملی بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی رازی برگزار شده بود، ‌گفت: بعد از انقلاب اسلامی بخش پزشکی کشور با احساس مسئولیت بسیار خوب تلاش کرد و روی هم رفته طراحی‌های سنجیده‌ای انجام داد.

وی تأکید کرد:‌ در بخش‌های دور افتاده کشور امکانات بهداشتی و پزشکی در دسترس مردم قرار گرفت و نیروهای متخصص بر خلاف قبل از انقلاب که بیشتر پزشکان هندی بودند، افزایش یافت تا جایی که به دیگر کشورها صادر می‌کنیم.

لاریجانی افزود: در دوران جنگ دفاع مقدس مجموعه پزشکی بسیار مسئولیت شناسانه عمل کرد و با درک شرایط سخت آن زمان وظایف خود را به خوبی انجام داده و شاهد رشد عقلانی- سیاسی در بخش پزشکی کشور بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش پزشکی سهم درستی از شرایط کشور و مسئولیت اجتماعی دارد، گفت: امروز در شرایط سختی قرار داریم و همان احساس مسئولیت را در بخش پزشکی انتظار داریم البته جنگ ما اکنون با دشمن کلاسیک نیست و جنس آن متفاوت شده است که باید آن را فهم کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران حرف بلند پروازانه در این زمینه نمی‌زند که قابل فهم نباشد، ما یک مسیر پیشرفت را در پیش گرفته‌ایم که یکی از زمینه‌های آن هسته‌ای است.

لاریجانی بیان کرد: ما اعلام کردیم که به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رویم و حتی مقام معظم رهبری هم در این مورد فتوا صادر کردند اما با این تفاسیر ما بخش‌های مختلف را برای بازدید آژانس باز گذاشتیم و آنها از عملکرد متعهدانه ما گزارشی ارائه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آنها اعلام کردند که می‌خواهند خارج از بحث آژانس توافق و مذاکرات سیاسی با ما داشته باشند که البته چنین حقی نداشتند اما جمهوری اسلامی ایران پذیرفت و با 1+5 مذاکرات سیاسی انجام داد که مذاکرات سختی بود اما انجام شد.

وی افزود: در دولت فعلی، روحانی و ظریف تلاش کردند تا این موضوع به نتیجه برسد، هر مذاکره‌ای مسائلی دارد. در هر مذاکره‌ای خواسته و حدودی را ما تعیین می‌کنیم و طرف مقابل هم همین طور و این موضوع نشان داد ایران مسیر عقلانی را انتخاب کرده تا فشار اقتصادی به مردم وارد نشود.

لاریجانی افزود: دیدید که موجوداتی که جدیدا در آمریکا مسئولیت گرفته‌اند آن توافق سیاسی را به هم زدند البته بعد از خروج آمریکا از برجام رهبران اروپایی خواستند تا ما در برجام بمانیم و مذاکره کنیم در صورتی که ما حق خروج داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: البته تعبیرهایی وجود داشت که آیا آنها می‌توانند به تعهداتشان عمل کنند یا خیر‌، اما به دلیل تماس سه تن از رهبران اروپایی ایران خواست تا دوره‌ای را برای مذاکرات بگذارد تا ببیند آنها اراده سیاسی برای حل مشکل دارند یا خیر.

وی تصریح کرد: در داخل کشورمان هم بر سر این موضوع اختلاف نظرهایی وجود دارد همچنین بر سر مذاکره با اروپا هم حرف و حدیث‌هایی هست اما ما با همان سیاست مذاکره قبلی یعنی صیانت از بحث هسته‌ای و فشار کمتر بر مردم مذاکره با اروپایی‌ها را انتخاب کردیم، اما تردید وجود دارد که آنها می‌توانند به تعهداتشان عمل کنند یا خیر و گفته‌های آنها دورنمای خوبی را نشان می‌دهد.

لاریجانی گفت: باید توانایی بسیار ایران را به حالت فعلیت درآورد تا از این شرایط عبور کرد، باید بتوان شرکت‌های دانش بنیان را برای رشد حمایت کرد البته زمینه رشد هم بستگی به رویکرد دارد و باید بتوان از ابتکاراتی مانند زمان جنگ استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسترهای مهمی برای رشد در کشور وجود دارد که باید با استفاده از آنها پرش‌هایی را به وجود آورد و برخی مقررات دست و پاگیر را برای فعال کردن بخش مردمی برداشت و از آ‌نها حمایت کرد.

وی بیان کرد: در بخش بهداشت تجربه خوبی در حوزه‌های خصوصی و دولتی داشته‌ایم و بیمارستان‌های خصوصی خوبی رشد کرده‌اند و بخش تجهیزات و تولید دارو فعال شد.

لاریجانی ضمن تشکر از قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت به دلیل تلاش برای اجرای طرح تحول سلامت،‌ گفت: مردم قدرشناس این موضوع هستند و می‌توان این قدرشناسی را در نظرسنجی‌های مربوط به بخش‌های دولتی و غیردولتی مشاهده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته نارضایتی‌هایی در بخش خدمات وجود دارد اما مردم در بخش خدمات پزشکی و سلامت و همچنین امنیت ارزیابی مثبتی دارند که این دو بخش با بقیه قسمت‌ها فاصله دارد.

وی با بیان اینکه بخش بسیاری از بودجه خرج حوزه بهداشت، آموزش عالی و نیروهای مسلح می‌شود، گفت: بدهی‌هایی به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها وجود دارد که باید طی روزهای آینده آن را سامان داد، این پول باید داده شود، اما متأسفانه پرداخت آنها با اعمال شاقه انجام می‌شود که درست نیست و هر دستگاهی باید بر اساس بودجه خود عمل کند.

لاریجانی اظهار کرد: حمایت از بخش خصوصی باید بیشتر شود، رویکرد حمایتی از بخش خصوصی با واگذاری بیمارستان‌های نیمه کاره به آنها در بودجه سال 97 در نظر گرفته شد و همچنین در شورای هماهنگی قوا برای واگذاری بخش‌های نیمه کاره به خصوصی منابع مالی در نظر گرفته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: داشتن درآمد پایدار برای حوزه سلامت بسیار مهم است که مقداری از آن را از بخش مالیات بر ارزش افزوده تأمین کردیم البته باید باز هم بررسی کرد تا بدانیم چه اقدامی می‌توان انجام داد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از تولیدات داخلی موضوع بسیار مهمی است، گفت: اکنون مجبوریم این کار را انجام دهیم زیرا بسیاری از شرکت‌ها دیگر با شرکت‌های داخلی کار نمی‌کنند، شاید با اروپا به توافق برسیم و برخی شرکت‌های کوچک اروپایی با ما کار کنند اما شرکت‌های بزرگ اروپایی با ما کار نخواهند کرد.

لاریجانی تصریح کرد: از شرکت‌های مهندسی داخلی استفاده کنید شاید ریسک داشته باشد اما به ندرت تاب آوری کشور بالا می‌رود و می‌توانید بر روی پای خود بایستید.

گفتنی است؛ رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت از روسای بیمارستان‌های موفق در زمینه مدیریت منابع و مصارف تقدیر کردند.

همچنین لاریجانی در حاشیه نخستین جشنواره ملی تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، از غرفه‌های نمایشگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرهای مختلف نیز بازدید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x