اجتماعی اقتصادی

دستوری برای افزایش نرخ سود ندادم/ مثل بچه پولدارها زندگی نکنیم

رئیس کل بانک مرکزی:

همتی گفت: ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است و سیاست ما این است که از منابع بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز استفاده نکنیم.

برنامه‌ای برای افزایش سپرده‌های بانکی نداریم/ ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی استبه گزارش  پایگاه خبری احوال نیوز ،عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: امیدواریم نشست‌ها در آینده تکراری نباشند و کاربردی‌تر باشد.

وی افزود: متعهد به حذف ربا در سیستم بانکی شدیم و یکی از راه‌های بررسی این موضوع برگزاری همین همایش‌هاست و امیدواریم در اصلاح این مقررات و ارتقای این قانون بتوانیم سطح بالاتری از بانکداری را محقق سازیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: امیدواریم عدم توجه به استانداردهای حاکمیت شرکتی از سوی سهامداران رعایت شود؛ یعنی سهامداران در امور بانک دولتی و خصوصی دخالت کنند.

همتی افزود: اتفاق کنونی بازار ارز حاصل ناترازی صورت‌های مالی بانک‌ها و نقدینگی است و تا زمانی که فشار نقدینگی وجود دارد فشار بر حفظ دارایی افراد وجود خواهد داشت این در حالی است اگر ناهماهنگی و تصمیمات غیرکارشناسی را هم به آن اضافه کنیم مشکل دوچندان خواهد بود.

وی گفت: الزامی برای رشد و کُند شدن سرعت نقدینگی نمی‌بینیم بلکه باید برای حفظ ارزش دارایی افراد فکری شود.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: دولت آمریکا برای محروم کردن ایران از درآمدهای نفتی محدودیت ایجاد کرده و این در حالی است که در این شرایط اجرای سیاست ارزی تک نرخی امکان پذیر نبود.

همتی تأکید کرد: کنترل تورم، حفط منابع ارزی و اصلاح عدم توازن ترازنامه‌ها و کنترل نقدینگی از فعالیت‌های جدی بانک مرکزی است.

وی گفت: جلوگیری از اتلاف منابع ارزی اولی ترین اولویت های بانک مرکزی است و ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اگر به درستی وارد کشور شود قدرت تأمین بازار ارز را داشته و سیاست ما این است که از منابع بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز استفاده نکنیم.

همتی گفت: اگر شرایط سخت شد و مجبور به استفاده از این ذخایر شدیم قطعا با نکته سنجی این کار را خواهیم کرد، البته خوشبختاته بازار ثانویه با روند بسیار مناسبی پیشرفت کرده و بنده شخصا روزانه آن را مدیریت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: منظور بنده از اینکه در بازار ارز دخالتی نداریم، به نحوه نرخ گذاری آن بود چرا که برای مدیریت تمام بازارها حضور بانک مرکزی ضروری است.

همتی گفت: اکنون ٩٧ درصد مبادلات از طریق حواله است و فقط سه درصد اسکناس معامله می شود و در بازار صرافی عدد قابل توجهی نیست و اکنون نرخ حواله کاملا نزدیک به سنا است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سخنان جدی مقام معظم رهبری گفت: تا سیستم بانکی و قوانین را نتوانیم اصلاح کنیم، مشکلات اقتصادی کشور قابل حل نیست.

وی افزود: عمده افزایش نقدینگی، سودهای سپرده بانکی است و متأسفانه برخی بانک‌ها در عمل به بخشنامه کوتاهی کرده و با سودهای بالا نقدینگی را افزایش می‌دهند.

همتی گفت: رشد سطحی شبه پول در مسابقه بانک‌ها و برداشت‌های بی قاعده برخی بانک‌ها از ذخایر، موج نقدینگی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: دیگر اجازه دخالت مدیریت‌های بی‌کفایت برخی بانک‌ها را در منابع و ذخایر بانکی نخواهیم داد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک‌ها نیاز به جسارت جراحی در سیستم بانکی دارند و به طور جدی موظفیم جلوی بی نظمی‌ها را بگیریم.

همتی با اشاره به افزایش بنگاهداری بانک‌ها گفت: با تأکید مقام معظم رهبری و همکاری هر سه قوه به بانک مرکزی می‌توانیم با این معضل مبارزه کنیم.

وی افزود: سیاست‌های پولی ما اشکالات بسیار زیادی دارد که بانک مرکزی وظیفه حاکمیتی داشته و برای اصلاح آن به دنبال سود و زیان نیست. از هر جناح برای حل معضلات بانکی استفاده می‌کنیم زیرا معتقدیم هر دو طرف حرفی برای گفتن دارند؛ باید به دنبال نطرات جدید باشیم زیرا با روندهای قدیمی نتوانستیم به جایی برسیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: روند چندساله گذشته نشان می‌دهد روش‌های جدید باید برای اجرا در سیستم بانکی استفاده کنیم؛ پس باید در حوزه بانکداری اسلامی نظر بدهند و بانک مرکزی متعلق به همه مردم و پایه سیاستمداری مهم اقتصاد کشور است و اگر بخواهیم یک بعدی پیش برویم کار جلو نمی‌رود.

همتی اضافه کرد:حجم پایه پولی ما به دلیل برداشت بانک‌ها یا مطالبات بانک‌ها از بانک مرکزی از تیر ماه پارسال نسبت به تیر ماه امسال ۱۸.۲ درصد افزایش یافته و ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به بدهی بانک‌ها اضافه شود و برخی از افزایش حجم نقدینگی به این مسئله ارتباط دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: ریسک بانک‌های ما به شدت در حال افزایش است و باید سریعتر فرآیندهای کاهش ریسک که در دستور کار داریم، اجرایی شود.

وی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر دستور بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی افزود: بانک مرکزی در زمینه افزایش نرخ سود که ۲۳ درصد شده هیچ دستوری ارائه و ابلاغ نکرده و فقط ما تاکید کردیم که تمدید یک‌ماهه قراردادها، منحصر به سپرده‌های ۲ تا ۱۱ شهریور ۹۶ بود اما معلوم نیست چرا این خبر اعلام شد؛ قطعا یک سری از خبر سازی در این حوزه منافعی در زمینه نرخ سود دارند که این صحبت را می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این احتمال وجود دارد که به سمت رایج کردن سپرده های دو ساله و سه ساله برویم و دولت نیز اوراق چند ساله ارائه کند می‌توان ریسک را کاهش داد و این مسائل می‌تواند راه‌حلی باشد تا مردم دارایی‌های خود را حفظ کنند.

همتی با بیان این که دستورالعمل سپرده‌های ارزی از سوی بانک مرکزی به بانک‌های کشور ابلاغ شده است، اظهار کرد: سپرده ارزی ابلاغ شد و از بانک‌ها خواهش می‌کنم تا مردم را برای ورود اسکناس به بانک و ایجاد جریان در بازار تشویق کنند.

وی تأکید کرد: باور کنید که کشور در چارچوب یک جنگ اقتصادی از سوی دولتی قرار گرفته که هر روز با سیاست‌های جدی فشار بیشتری ایجاد می‌کند و ما باید یک سری سختی‌ها را قبول کنیم و نباید مانند برخی بچه پولدارها زندگی کنیم تا بتوانیم از این بازه فشار عبور کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: من با مدیران بانک‌ها دوست هستم اما در بحث نظارت در بانک‌ها جدی هستم و قول می‌دهم که ضابطه را با عاطفه یکی نخواهم کرد چرا که امروز ضروری است با جدیت مشکلات بانک مرکزی را پیگیری و حل کنیم.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x