بین الملل حقوق بشر حوادث

دور دوم جلسه استماع شکایت ایران در لاهه آغاز شد

دور دوم جلسه استماع شکایت ایران در لاهه آغاز شد

دادگاه شکایت ایران از آمریکا در لاهه سومین روز(چهارشنبه)خود را در حالی آغاز کرد که شاهد دومین دور جلسات استماع شفاهی خواهد بود و ایران 1.5 ساعت فرصت دارد تا به بخش های دیگری از دعاوی خود و پاسخگویی به دفاعیات طرف آمریکایی بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز در دور نخست جلسات استماع شفاهی هرکدام از طرفین 3ساعت برای دفاع از ادله خود فرصت داشتند که هیأت ایرانی 5 شهریور و هیأت آمریکایی 6 شهریور در دیوان دادگستری بین المللی مستقر در لاهه هلند از این فرصت استفاده نمودند.
دیروز (سه شنبه) دومین روز دور نخست استماع شفاهی برگزار شد و هیأت آمریکایی اتهام های هسته ای و موشکی واشنگتن علیه ایران را تکرار و خروج این کشور از برجام و از سرگیری تحریم ها را توجیه کرد.
رئیس هیأت آمریکایی علاوه بر آنکه صلاحیت دیوان را برای بررسی شکایت ایران برمبنای عهدنامه مودت 1955 زیر سوال برد، ضرورت صدور دستور موقت درخواستی از جانب ایران را نیز رد کرد.
پریروز(دوشنبه)هیأت ایرانی از زوایای گوناگون سیاسی، اقتصادی و حقوقی به طرح دعوی پرداخت و آمریکا را متهم کرد که با بازگرداندن تحریم های ضد ایرانی خود نه تنها عهدنامه مودت دوجانبه سال 1955 را نقض کرده، بلکه کمر بسته تا اقتصاد این کشور را نابود و میلیون ها ایرانی را با مشکلات و بیکاری مواجه سازد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه 25 تیر اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل ‘نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال 1955’ شکایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرده است.
دیوان بین المللی دادگستری 15 قاضی بنام و مجرب دارد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت به طور مشترک و برای مدت 9 سال انتخاب می‌کنند. احکام دیوان لازم الاجرا بوده و به گفته علیرضا جهانگیری سفیر ایران در هلند، شورای امنیت ضمانت اجرایی رای آتی را فراهم می سازد مگر آنکه این اقدام با وتوی آمریکا مواجه شود.
ایرنا

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x