اقتصادی

سر در گمی مشتریان خودرو تا کی؟

سر در گمی مشتریان خودرو تا کی؟

مدت‌ مدیدی است که شرکت‌های تولید کننده خودرو داخلی  از واگذاری خودروهای ثبت نامی خودداری کنند،و دلایل متعددی را برای این عدم واگذاری اعلام می کنند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایکوپرس، هاشم یکه‌زارع در مجمع عمومی عادی سالانه ایران‌خودرو اظهار داشت: نباید چشم‌های‌مان را به روی واقعیت‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده در سال‌جاری ببندیم، محدودیت‌هایی وجود دارد و سختی‌هایی نیز در پیش خواهیم داشت و باید با حمایت همه مسئولان، سهامداران، کارکنان و مردم با سربلندی از آن عبور کنیم.

یکه‌زارع تصریح کرد: خودروسازی انحصاری خوانده می‌شود، در صورتی که مشتریان امکان انتخاب و خرید از چند خودروساز را دارند. این در صورتی است که خودروساز برای تهیه مواد اولیه باید به تولیدکننده‌های مشخصی مراجعه کند و انحصار در این بخش معنای بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مواد اولیه‌ی موردنیاز خودروساز افزایش قیمت بالای ۵۰ درصد داشته که موجب بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید خودرو شده، در صورتی که مجوز افزایش قیمت خودرو بسیار کم‌تر بوده است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این‌که قیمت محصولات قطعه‌سازان نیز رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده، خاطرنشان کرد: اگر خودروساز افزایش قیمت قطعه‌ساز را ندهد، سبب تعطیلی آن می‌شود و اگر پرداخت کند با زیان هنگفت روبه‌رو می‌شود.

خودروسازان به بهانه‌های  مختلف منتظر این افزایش قیمت می باشند و با فشارهای پی در پی به مجلس و وزارت صمت  منتظر  حذف شورای رقابت .

و در این شرایط، پرسش اینجاست که «بازار خودرو» با چه سناریوهایی در آینده روبه‌رو خواهد شد. بر این اساس، چهار سناریو مختلف قابل‌طرح است که عبارتند از:«ورود دوباره شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو»، «بازگشت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به پروسه قیمت‌گذاری»، «تشکیل کمیته قیمت‌گذاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت» و در نهایت «آزادسازی بازار خودرو.

«آزادسازی بازار خودرو  سناریویی که رویای زنجیره خودروسازی کشور به شمار می‌رود و بسیاری از کارشناسان و اقتصادانان نیز معتقد به اجرای آن (در شرایط مناسب بازار) هستند. «آزادسازی قیمت خودرو»، نسخه‌ای است که می‌تواند با حذف تدریجی و خودکار شورای رقابت، برای بازار خودرو کشور پیچیده شود، هرچند به‌نظر می‌رسد احتمال وقوع آن در آینده نزدیک و با توجه به تصمیمات اخیر دولت در حوزه بازار خودرو، کمتر از سایر گزینه‌ها است. در واقع اینکه دولت به طور کامل از بازار خودرو خروج کرده و کل پروسه قیمت‌گذاری را به خودروسازان واگذار کند و نظارت بر بازار را کنار بگذارد، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد، به ویژه اینکه اخیرا واردات خودرو نیز ممنوع شده و بازار نیز از آشفتگی رنج می‌برد.

آزادی بازار خودرو معنایش این است که خودروسازان خود نسبت به تعیین قیمت محصولات شان اقدام کرده و هیچ نهاد بالاسری در این ماجرا دخالت نکند. بر این اساس، خودروسازان قیمت‌ها را متناسب با شرایط بازار تعیین می‌کنند و به قول خودشان شاید گاهی حتی مجبور به کاهش قیمت شوند.

هرچند آزادسازی بازار خودرو را بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان نیز قبول دارند، با این حال معتقدند این طرح زمانی موفق خواهد بود که بازار در رقابتی منطقی قرار گرفته و انحصاری نباشد. این در شرایطی است که در حال حاضر کمتر کسی رقابتی بودن بازار خودرو ایران را می‌پذیرد و خیلی‌ها معتقدند این بازار کماکان در انحصار قرار دارد، به‌ویژه آنکه حالا دیگر واردات نیز ممنوع شده است.

با آنچه که گفته شد بیچاره مصرف‌کننده، که هم پول خود را می دهد ،هم زمان بیشتری منتظری می ماند، هم خودروی بی‌کیفیت می‌گیرد . تنها ضرر کننده مصرف کنندگان کم توانی هستند که دیگر امکان خرید خودرو داخلی هم از آنها ‘گرفته می شود . باید دید دلیل مجلس  و دولت  برای عدم حمایت از مصرف کنندگان چیست؟

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x