آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان البرز ایلام بوشهر جنوب چهار محال و بختیاری حراسان شمالی خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان مازندران مرکزی هرمزگان همدان یزد

این کشاورز نابینا تمام علف های هرز را می شناسد

این کشاورز نابینا تمام علف های هرز را می شناسد

شیراز- خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، – محمود معصومی کشاورز است و از هر دو چشم نابینا و با این وضعیت، همه علف های هرز گیاهان را می شناسد و متخصص از بین بردن علف های هرز به ویژه زعفران است.

این روشندل استهبانی نه تنها تمام کارهای محصول زعفران از جمله از بین بردن و کندن علف های هرز (پات کردن در اصطلاح محلی) و چیدن گل زعفران را بخوبی انجام می دهد بلکه یک تنه کارهای باغداری و کشاورزی خود را همچون آبیاری، باغبانی، بذرپاشی، هرس کاری و برداشت میوه را عهده دار است.
معصومی در سن 76 سالگی کشاورزی و باغداری می کند و این توان را دارد که مسیر 2 کیلومتری منزل تا باغ خود را به تنهایی و با پای پیاده طی کند.
این روشندل خوش ذوق علاوه بر داشتن صدایی خوش، حافظه بسیار خوبی دارد و به رغم نداشتن سواد بیش از 10 هزار بیت شعر به گفته خودش از حفظ است.
معصومی که متولد 1321 در محله اهر (سادات) استهبان استان فارس است در یک روز تابستانی میزبان خبرنگار ایرنا بود.
معصومی در گفت و گویی صمیمانه اعلام کرد: از 4سالگی به دلیل ابتلا به بیماری آبله بینایی خود را از دست دادم؛ نابینایی نه تنها محدودیتی برایم ایجاد نکرده و از این بابت ناراحت نیستم بلکه باعث شده دید دیگری نسبت به دنیا پیدا کنم و از این بابت خدا را شکرگزار هستم.
صدای خوشی دارد و از 12 سالگی به تشویق پدرش مرحوم غلامعلی معصومی که او نیز مداح اهل بیت (ع) بوده در حسینیه سادات اهر استهبان به مداحی خاندان عصمت و طهارت مشغول است.
می گوید: قرآن را در نوجوانی و نزد کربلایی حسین افتاده فرا گرفتم و اولین استادم در یادگیری قرآن کریم او بود.
محمود معصومی بیان کرد: در آغاز زندگی از مال دنیا بهره ای نداشتم اما امروز به لطف ائمه اطهار و توکل بر خدا صاحب همه چیز هستم و خدا را همواره شکر می کنم.
این باغدار روشندل می گوید: در فصل برداشت محصول به تنهایی میوه را از درختان می چینم و کارهایی مانند چیدن گردو را بدون نیاز به کسی و به صورت انفرادی انجام می دهم.
از هر دستی بدهی از همان دست می گیری، باور حاج محمود معصومی است رویه ای که او می گوید عمل به آن خیر دنیا و آخرت را در بردارد.
این مداح اهل بیت که اکثر ادعیه دینی را از حفظ است و در حدود یک جزءاز قرآن کریم را از بر دارد می گوید:در دنیا به هر آرزویی که داشته ام رسیده ام، آرزویم نوکری اهل بیت (ع) در سرای باقی است.
معصومی معتقد است:نماز اول وقت می تواند تاثیر زیادی در خیر و برکت زندگی هر کس داشته باشد.
او هر روز همزمان با اذان صبح از خواب بر می خیزد و پس از قرائت سوره یاسین و دعای عهد از منزل خارج می شود، رویه ای که به گفته خودش باعث شده برکاتش در زندگی به خوبی احساس شود.
این کشاورز نابینا گفت: حدود 16 سال قبل چون تلمبه ای در مسیر باغ و زمینم وجود نداشت مجبور بودم مسیر طولانی باغ تا آبشار و سرآسیاب (استهبان) را طی کنم و از این طریق ملک خود را آبیاری کنم روندی که بسیار برایم سخت بود اما انگار خدواند ندای قلبم را شنید چرا که موفق شدم پروانه یک حلقه چاه را در این منطقه و در همان زمان کسب کنم اقدامی که خدا را شکر سبب شد چندین محله و باغ از آب برخوردار شوند.
حاج محمود معصومی به دنیای شعر نیز علاقه دارد و ارادتش به مرحوم حبیب الله چایچان (حسان) بیشتر است.
استهبان در 160 کیلومتری شرق شیراز است.
گفت و گو : روح الله سعادتمند نژاد

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x