بین الملل حقوق بشر سیاسی

سندرز: آمریکا در جنایت اخیر ائتلاف سعودی شریک است

سندرز: آمریکا در جنایت اخیر ائتلاف سعودی شریک است

خبرگزاری فارس: سندرز: آمریکا در جنایت اخیر ائتلاف سعودی شریک است

سناتور ضدجنگ آمریکایی در واکنش به کشته و زخمی شدن ده‌ها کودک در حمله ائتلاف سعودی به اتوبوس حامل دانش آموزان در یمن گفت: واشنگتن با پشتیبانی از این ائتلاف، در جنایت اخیر آنان شریک است.

به گزارش گروه بین‌الملل پایگاه خبری احوال نیوز، «برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی روز پنج‌شنبه در واکنش به حمله مرگبار ائتلاف سعودی به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی، بار دیگر از دولت آمریکا خواست حمایت از حملات به یمن را پایان دهد.

سندرز با به اشتراک‌گذاری مطلبی درباره کشته و زخمی شدن ده‌ها دانش‌آموز یمنی در حمله روز گذشته ائتلاف سعودی در شهر «ضحیان» استان «صعده»، در صفحه فیسبوک خود نوشت: «ایالات متحده با پشتیبانی از جنگ ائتلاف سعودی در یمن از طریق ارائه تسلیحات، سوخت‌رسانی هوایی و کمک به هدف‌یابی، در این قساوت شریک است.»

وی که از معدود سناتورهای ضدجنگ آمریکایی است و پیش از این هم با مداخله نظامی واشنگتن در غرب آسیا مخالفت کرده، افزود: «هیچ‌کس نمی‌تواند واقعا ادعا کند که حمایت ما از این جنگ واقعا مایه امنیت بیشتر ماست. در واقع، خلافش درست است. این جنگ نه تنها دارد نفرت از ایالات متحده را تحریک می‌کند، بلکه همانطور که از گزارش‌های جدید دریافته‌ایم، ائتلاف سعودی با القاعده یمن، یعنی یکی از خطرناک‌ترین شاخه‌ای این گروه تروریستی که هدفش را حمله به ایالات متحده اعلام کرده، معاملاتی داشته است.»

سندرز در پایان نوشت: «وقت آن است که به حمایت از این جنگ پایان داده و تلاش‌هایمان را بر یک آتش‌بس با وساطت سازمان ملل متحده و راهکاری دیپلماتیک، متمرکز کنیم.»

بنا بر اعلام صلیب سرخ، در حمله روز گذشته بیش از ۵۰ نفر کشته و دستکم ۷۹ تن زخمی شدند. اغلب قربانیان این حمله کودکان زیر ۱۵ سال بوده‌اند که از یک اردوی تابستانی بازمی‌گشته‌اند.

ائتلاف سعودی حمله به این اتوبوس را «اقدامی مشروع» توصیف کرده است. آمریکا هم که به گفته وزارت دفاع آمریکا مستقیما از عملیات‌های ائتلاف سعودی در یمن پشتیبانی نظامی می‌کند، از محکومیت این حمله خودداری کرده و تنها از ریاض خواسته درباره این حادثه تحقیق کند.

عربستان سعودی به همراه چند متحدش از جمله امارات عربی متحده و بحرین از سال ۲۰۱۵ به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، به این کشور حمله کردند.

روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست (۱۲ مرداد ۹۷) به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی «ACLED» که میزان تلفات درگیری‌های نظامی در سرتاسر جهان را رصد و ثبت می‌کند، نوشت تلفات جنگ در یمن به دستکم ۵۰ هزار نفر رسیده است. بخش اعظم قربانیان این حملات غیرنظامی بوده‌اند.

طبق اعلام قبلی نهادهای حقوق بشری یمنی، بیش از ۳۰ هزار نفر نیز در نتیجه غیرمستقیم جنگ جان باخته‌اند که عمده آنان بیمارانی هستند که به دلیل محاصره زمینی، هوایی و دریایی عربستان، یا داروی کافی دریافت نکرده‌اند یا موفق نشده‌اند برای درمان به خارج از یمن منتقل شوند.

فارس

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x