بین الملل

شورای آتلانتیک: ایرانی‌ها به گفت‌وگو براساس احترام متقابل معتقدند/ترامپ غیرقابل اعتماد است

شورای آتلانتیک:

ایرانی‌ها به گفت‌وگو براساس احترام متقابل معتقدند/ترامپ غیرقابل اعتماد است

خبرگزاری فارس: ایرانی‌ها به گفت‌وگو براساس احترام متقابل معتقدند/ترامپ غیرقابل اعتماد است

کارشناسان آمریکایی اندیشکده «شورای آتلانتیک» تأکید کردند با توجه به اقدامات خصمانه‌ای که طی ماه‌های گذشته دولت آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته، حسن نیت «دونالد ترامپ» برای گفت‌وگو با ایرانی‌ها زیر سوال رفته است.

به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری احوال نیوز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که از همان روزهای نخستِ به قدرت رسیدن در کاخ سفید، کارزاری همه‌جانبه را علیه ایران و مردم این کشور آغاز کرده، روز گذشته (دوشنبه) در کنفرانس خبری با «جوزپه کنته» نخست‌وزیر ایتالیا در واشنگتن مدعی شد که حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با ایرانی‌ها دیدار کند. وی در عین حال گفت که همه کشورها را به افزایش فشار بر ایران تشویق می‌کند.

اما این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا نیز واکنش‌های بسیاری را در میان مقامات و کارشناسان این کشور و سراسر دنیا به دنبال داشته است. «شورای آتلانتیک» در گزارشی، نظر چند نفر از کارشناسان این موسسه درباره اظهارات ترامپ را منتشر کرده است.

«متئو کروئنیگ» مدیر مرکز استراتژی و امنیت «اسکوکرافت» در شورای آتلانتیک در این مورد گفته است، تمایل ترامپ برای دیدار با ایرانی‌ها، به کارگیری «استراتژی فشار و تعاملی است که آمریکا سال‌ها در مواجهه با کشورهای سرکش» دنبال کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد، ترامپ همزمان که وعده‌های گفت‌وگو با ایران را مطرح کرده، فشار اقتصادی و نظامی بر ایران را افزایش خواهد داد.

«باربارا اسلاوین» مدیر ابتکار عمل «آینده ایران» در شورای آتلانتیک نیز در این رابطه گفت: «در اصل، چنین دیداری فوق‌العاده خواهد بود، اما این سوال مطرح است که آیا رئیس‌جمهور آمریکا واقعا مایل به انجام این کار است یا حتی می‌تواند این کار را انجام دهد و با حسن نیت وارد مذاکره با ایران شود آن هم پس از آنکه یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و منع صدور ویزا برای ایرانی‌ها را صادر کرد».

ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از هیچ اقدامی برای توهین به ملت ایران فروگذار نکرده است. او با صدور یک فرمان، شهروندان ایران و چند کشور مسلمان دیگر را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است. او چندی بعد هم در سخنانی سخیف، مردم ایران را «ملت تروریست» توصیف کرد. توهین‌های ترامپ به همین‌جا ختم نشده و او در هنگام آشوب‌های دی‌ماه سال گذشته مردم ایران را «گرسنه غذا» خواند.

«هولی داگرس» عضو غیرمقیم در مرکز اسکوکرافت در شورای آتلانتیک و دبیر وبلاگ «ایران سورس» نیز در واکنش به این اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا نیز تأکید کرده که با تمام اقداماتی که دونالد ترامپ طی ماه‌های گذشته درباره ایران انجام داده، مسئله حسن نیت واقعی رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با ایران یک سوال جدی و بزرگ است.

این کارشناس آمریکایی تأکید کرده که «ایرانی‌ها به گفت وگو بر اساس احترام متقابل اعتقاد دارند. و تاکنون دولت ترامپ ثابت کرده که یک بازیگر غیرقابل اعتماد است و این مسئله با خروج واشنگتن از برجام به اثبات رسید.»

وی در ادامه گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا هیچ اقدامی برای اعتمادسازی انجام نداده و دولت وی نیز تا به حال اثبات نکرده که به وعده‌هایش پایبند خواهد ماند. ترامپ مجبور خواهد بود تا پیش از آنکه ایرانی‌ها نیز اعلام کنند مایل به گفت‌وگو هستند، شکاف وسیعی را پر کند».

باربارا اسلاوین مدیر ابتکارعمل آینده ایران در شورای آتلانتیک نیز در پایان این مسئله را مطرح کرد که «اقدمات ترامپ علت اصلی سقوط ارزش پول ایران در ماه‌های گذشته و عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران غربی از ایران بوده است. آیا حالا ترامپ مایل است تا در ازای امتیازاتی واقع‌گرایانه این اقدامات را برگرداند یا این اظهاراتش صرفا ترفندی برای جلب شهرت است؟»

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. ترامپ سرانجام در تاریخ 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

فارس

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x