اجتماعی

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی: ۹۷ درصد مساحت ایران دچار خشکسالی بلندمدت است/ خشکسالی شدید تهران و ۲۰ استان دیگر

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی:

۹۷ درصد مساحت ایران دچار خشکسالی بلندمدت است/ خشکسالی شدید تهران و ۲۰ استان دیگر

خشکسالی

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: در بازه ۱۲۰ ماه اخیر منتهی به تیرماه سال جاری، ۹۷ درصد مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده است و همین موضوع وضعیت ذخیره آبی کشور را در مناطق مختلف نشان می‌دهد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا،افزود: بر اساس شاخص ۱۲۰ ماهه منتهی به پایان تیر، حدود ۹۷ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی بلند مدت مواجه هستند که از این میان ۵.۵ درصد  خشکسالی خفیف، ۲۸.۵ درصد دچار خشکسالی متوسط ،۵۰ درصد خشکسالی شدید و ۱۳ درصد با خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند و تنها ۰.۳ درصد از مساحت کشور دارای ترسالی ضعیف و ۰.۱ درصد ترسالی متوسط و مابقی نواحی از شرایط نرمال هستند.

تهران و ۲۰ استان دیگر خشکسالی شدید دارند

وی در مورد آخرین وضعیت خشکسالی کشور اظهار کرد: پهنه‌بندی خشکسالی ۱۲۰ ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۳۹۷حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بلندمدت است. در  بخش‌هایی از استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان و قسمت‌هایی از کرمانشاه، لرستان، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان همچنین بخش‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید وجود دارد.

وضعیت خشکسالی در یک سال اخیر

ضیاییان به وضعیت خشکسالی کشور در بازه کوتاه‌مدت اشاره و اظهار کرد: بر اساس شاخص SPEI ۱۲ ماهه منتهی به پایان تیرماه ۹۷، اغلب مناطق و استان‌های کشور شاهد درجات مختلفی از خشکسالی هستند. در مجموع حدود ۹۱.۷ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه است که از این میان ۱۷ درصد با خشکسالی خفیف، ۲۷ درصد خشکسالی متوسط، ۱۷ درصد خشکسالی شدید، ۳۰ درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند و تنها ۸ درصد از مساحت کشور در شرایط نرمال قرار دارد.

وی در پایان با اشاره به اعتبار شاخص‌های بلندمدت هواشناسی در بررسی دقیق وضعیت کشور اظهار کرد: شاخص‌های بلندمدت خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور می‌توانند به منزله انعکاسی کلی از شرایط ذخیره آبی آن مناطق در نظر گرفته شود و بررسی خشکسالی کشور با استفاده از شاخص «SPEI»(شاخص بارش، تبخیر و تعرق) نشان می‌دهد که خشکسالی‌های اندوخته و تجمیع‌یافته در بستر طبیعت وجود دارد.

ایسنا

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mm

این خبر رو میخونید چیزی جز نا امیدی و انفعال از مسئولین نمی‌بینید. این یعنی بخشی از پولی که این دوستان از منابع عمومی به عنوان حقوق دریافت می‌کنند صرف انتشار این اخبار میشه که عملاً میزان صحت اونها مشخص نیست!

⁉️سوالی که اینجا مطرح میشه اینه از کجا مردم می تونن عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مسئول برای مقابله با خشکسالی و مشکلات آبی رو ارزیابی کنن؟!

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x