اجتماعی

ریشه تلاطم ارزی، شخصی خارج از کشور است/ حق داشتیم به محض اینکه آمریکایی‌ها زیر میز زدند، از برجام خارج شویم

لاریجانی در نشست فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی:

رئیس مجلس گفت: به این نتیجه رسیدیم شخصی که به صحنه تلاطم ارزی ورود کرد اصل ریشه او در کشور دیگری بود.


ریشه تلاطم ارزی شخصی خارج از کشوراست/ حق داشتیم به محض اینکه آمریکایی‌ها زیرمیز زدند از برجام خارج شویمبه گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه (8 مرداد 97) در نشست فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی که امروز برگزار شد، گفت: نمایندگان باید در بخش قوانین مربوطه باید مشخص کنند که اگر کسی خواست سرمایه‌گذاری کند باید به کجا مراجعه کند؛ چرا که این مساله جلوی فساد را می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین باید این مساله پیگیری شود البته این موضوع در قانون برنامه ششم توسعه و قانون دائمی قید شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون مربوط به این بخش باعث می‌‌شود کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند لازم نیست کفش آ‌هنین به پا کند و با کارمندان مختلف کار کند و این واحد درواقع اجازات را می‌گیرد و آنگاه جلوی رشوه‌ها گرفت می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه هنوز این قانون اجرا نشده که بخواهد جلوی این مسائل گرفته شود بنابراین چند اولویت در این زمینه مفید است که یکی از آنها این است که اگر این مساله درست شود فضا را برای سرمایه‌گذاری باز می‌کند، دولت الکترونیک هم از جمله موارد مورد توجه است که اگر می‌خواهید مردم از دست این رشوه‌گیری در ادارات رها شوند باید دولت الکترونیک به وجود بیاورید.

لاریجانی افزود: ما در قانون برنامه ششم توسعه گفتیم که پایان سال دوم باید این قانون اجرا شود هرچند قبول دارم که بخش‌های مختلف کارهایی کرده‌اند و زیربناهایی هم ساخته شده لازم است که ارتباطات بیش از پیش برقرار شود.

وی ادامه داد:‌ رفتار ساختارهای حکومتی ما در دولت قدیمی است؛ لذا باید آموزش ببینند و روال خود را تغییر دهند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه اگر دولت الکترونیک اگر انجام شود 50 درصد این فسادها از بین می‌رود چرا که ارتباطات فردی از بین می‌روند.،‌گفت: برخی قوانین و مقررات بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های زائد خود مانع هستند گاهی ما قانونی می‌گذاریم و بعد دستورالعمل‌های متکثر باعث می‌شود که ریش مردم گرو این مسائل کارمندی بوجود آید بنابراین اینها را باید پالایش کرد به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری و پولی و بانکی باید اولویت دهید چرا که مسائل امروز ما است و باید دید چقدر این مسائل زاید است باید این موارد را حذف کرد و این از دست ما برمی‌آید.

لاریجانی ادامه داد: همچنین از نظر قانون‌گذاری تا جایی که می‌توانید مستند آن با ایین‌نامه رجوع نکنید اکنون باب شده است که قانون می‌نویسیم و آنگاه مستند به آیین‌نامه می‌کنیم. در قوانین گذشته چنین موضوعی وجود ندارد هر نکته مهمی که وجود دارد در قانون بیاورید تا متوقف به آیین‌نامه نشود.

وی افزود: درخصوص وضع فعلی هم صحبت‌هایی دارم. درواقع شما کاری که انجام می‌دهید باید متناسب با شرایط فعلی جامعه باشد و کمک به این ما که در خلاء زندگی نمی‌کنیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اکنون بخشی از آسیب‌های شرایط کشور مربوط به تصمیم‌های درونی کشور است و بخشی از آن هم دخالت‌های دیگران است. اخیرا دیدم که برخی سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دشمن ما لعاب کار خود را چیز دیگری گذاشتند و در زیر، اصل مطلبشان را کار کردن روی فضای اقتصادی کشور ما گذاشته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در حال حاضر در همه ذهن‌ها وجود دارد این است که شرایط آینده کشور چه خواهد شد. اولا باید بدانیم ما همه راه‌هایی که می‌توانستیم طی کنیم برای اینکه کشور در شرایطی قرار گیرد که فشار این توطئه آمریکایی ها بر معیشت مردم بوجود نیاید را طی کردیم.

وی افزود: ما کی با امریکایی‌ها در طول این چهل سال مذاکره می‌کردیم؟ اما در دوره گذشته با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم. خودشان سر مساله هسته‌ای تقاضای مذاکره کردند. به هر حال جلسه 1+5 دو ساعت طول کشید و نهایتا به نتیجه رسید. ما برای چه این کار را کردیم؟ برای اینکه مساله هسته‌ای ما باعث نشود به مردم فشار بیاید که آن را حل کردیم.

لاریجانی ادامه داد: پس از این تحولاتی که در آمریکا بوجود آمد،‌ شرایط را تغییر دادند و تعهدشان را فراموش کردند در واقع همه چیز را به هم زدند،‌ ظاهرا مسئولان آمریکا هیچ تعهدی به هیچ نظاماتی ندارند دیدیم که توافقات آب و هوا و معاهده‌های تجاری خود را هم به هم زدند.

رئیس قوه مقننه در ادامه تصریح کرد: ولی در عین حال زمانی که اروپایی‌ها آمدند و گفتند ما حاضریم این مساله را اصلاح و حاضریم با ایران کار کنیم باز ما آن را رد نکردیم. چرا که باز این عاملی برای فشار به مردم نشود و بنابراین مذاکرات با اروپایی‌ها هم در حال انجام شدن است.

وی اضافه کرد: حال اینکه این مذاکرات به چه میزان پیش برود نمی‌توانم اکنون چیز دقیقی بگویم اما مذاکرات تا دیروز عصر انجام شده است.

لاریجانی با طرح این سوال که چرا ما بحث مذاکرات با آمریکا و اروپا را انجام دادیم، گفت: چون می‌دانستیم و البته حق داشتیم به محض اینکه آمریکایی‌ها زدند زیر میز ما حق داشتیم که از برجام خارج شویم. حق ما بود اما به خاطر اینکه اروپایی‌ها این حرف را زدند گفتیم در فاصله زمانی مشخص ما مذاکره می‌کنیم.

وی ادامه داد: حال ما فرض را بر این می‌گذاریم که اینها به جایی برسند که نگذارند ما مسیر عادی خود را طی کنیم که برای این فکر هایی شده است؛ یعنی اکنون طرح ما آماده است که اگر این کار را کردند ما در حوزه نفت انتقال پول و سایر موارد چه کنیم. درست است که آنها هم یک لشکری درست کردند و به قول خودشان چریک‌های کت و شلواری درست کردند که البته برای این هم فکر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به هر حال ما باید یک دوره‌ای را سپری کنیم که البته حوادث مختلف ممکن است در آن دخالت داشته باشد. اما ما در دوره‌ای قرار داریم که ممکن است فشارهای بیرونی در این قضیه هم در سطح بین‌الملل آمریکایی‌ها و هم برخی کشورهای منطقه فشارهایی بخواهند وارد کنند. آیا نمی‌شود از ا ین به عنوان یک فرصت برای خودمان استفاده کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که باید روی این مساله فکر کنیم و این همان جایی است که مجلس هم می‌تواند ورود کند یعنی ما می‌توانیم این ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد را بالفعل کند و زمینه حضور مردم در اقتصاد فراهم کنیم.

وی ادامه داد: با همین شرایطی که اکنون در کشور وجود دارد صادرات می‌تواند گسترش پیدا کند ما کشوری داریم که 15 کشور همسایه داریم و از این ظرفیت می‌توانیم برای صادرات استفاده کنیم.

لاریجانی بیان کرد: وقتی سیاست ارزی نادرستی انتخاب می‌کنند صادرات هم از دست می‌رود اما وقتی سیاست‌ارزی‌مان درست باشد صادرات هم رونق پیدا می‌کند.بنابراین ما در این زمینه فرصت‌هایی هم پیدا می‌کنیم. به نظر من نتیجه این، دوره نوسازی اقتصاد کشور خواهد بود یعنی ما در این دوره می‌توانیم اقتصاد کشور را با اتکا به خود رونق داده، خلاهای بوجود آمده را رفع کنیم و جوان‌های ما شغل بهتری پیدا کنند.

وی تصریح کرد: اکنون بعضی افرادی که در کشور ما هستند برای آ‌نها صرف نمی‌کند و از کشور خارج می‌شوند بنابراین خلا بوجود آمده را باید جبران کرد تا شغل مناسبی برای این افراد بوجود آید. ما که نباید شغل‌هایمان را در دست دیگران بدهیم.

رئیس قوه مجریه افزود: ما می‌توانیم روی این مساله تمرکز کنیم که تعریف این دور و ملزومات آن چیست. من نمی‌گویم که ما از اینها استقبال کنیم بلکه باید همه راه‌ها را برویم،‌ اما اگر فشاری هم در این دوره هست می‌توانیم آن را تبدیل به فرصت کنیم.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: حال اینکه نتیجه آن چه خواهد بود من فکر می‌کنم ایران پایدارتری خواهد بود یعنی در این صورت شرایط ایران دیگر به گونه‌ای نخواهد بود که طرف مقابل نتوانند با یک تکان خوردن شرایط اقتصادی ما را به هم بزنند؛‌ در این صورت فضای آینده ما قوی‌تر خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده فکر می‌کنم تلخی‌هایی که در این مسیرها -که البته در طول انقلاب هم وجود داشته- مقداری با اکوی زیاد در داخل به نوعی یأس در کشور تبدیل می‌کنند و این کار بسیار غلطی است.

وی تصریح کرد: دوستان رسانه‌ای هم که در مجلس و موارد دیگر خدمت می‌کنند باید توجه داشته باشند که داشتن اعتبار برای حکومت و ایجاد امیدواری درست شگردی است که می‌تواند امید دیگران را از بین ببرد؛ آنها از این طریق می‌خواهند لطمه بزنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقاط بسیار برجسته‌ای در کشور وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده و شرایط فعلی را مطلوب کرد،‌گفت: نارسایی‌هایی در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد که فکر می‌کنم دولت در این رابطه و در خصوص این نارسایی‌ها دولت مقدم بر همه است چرا که کار اجرایی بر عهده دولت است.

لاریجانی در همین راستا عنوان کرد که لزومی ندارد قوه مقننه دخالت اجرایی کند، اما راه را باید برای آن‌ها درست کند. این نارسایی‌ها وجود دارد بنابراین هم دولت در تغییرات باید به آن توجه کند و هم نگاهش نگاه عجولانه نباشد بلکه در این رابطه باید دولت نگاهی عادلانه داشته باشد مجلس هم حتما کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مردم را نباید مضطرب بلاوجه کرد،‌ یادآور شد:‌ نابسامانی اقتصادی وجود دارد اما مردم بدانند که همه فکر می‌کنند مجلس و دولت هم کار می‌کنند برای اینکه این شرایط متعادل شود.

لاریجانی ادامه داد:‌ ما هم از نظر بیرونی داریم این کار راانجام می‌دهیم و از طریق کشورهای خارجی دولت و وزارت خارجه کار می‌کنند و نکات خوبی هم برای همکاری طی کردند و هم در درون.

رئیس قوه مقننه بر همین اساس یادآور شد:‌ اگر واقعا قبول دارید که در این زمینه ما کارآمدی حکومت را باید بالا ببریم بخشی از آن هم این است که در برخی صحبت‌ها باید دقت کنیم. یعنی ظرفیت ذهنی جامعه را بالا ببریم و موضوعات را باز کنیم.

لاریجانی بیان کرد: بنده ایراداتی که به آقایان دولتی داریم این است که چرا حرف نمی‌زنند و با مردم صحبت نمی‌کنند که در چه شرایطی هستیم و چگونه عمل می‌کنیم تئوری‌مان برای آینده چیست؟ ضرورت دارد که با مردم صحبت کنیم و در این صورت است که همفکری بوجود می‌آید.

وی همچنین عنوان کرد که آقایان نماینده در این بخش خیلی می‌توانند کار کنند. به هر حال شما نمایندگان مردم هستید و از مسائل مطلعید لذا می‌توانید برای مردم توضیح دهید. بسیاری از کارها هم که در این دولت نابسامانی داشت مجلس دنبال کرد.

همین مسائل مربوط به موسسات مالی اعتباری را مجلس دنبال کرد و سازوکارهایی فراهم شد برای آن مساله تا مردم دچار مشکل نشوند. ریشه‌های این را حتما باید رسیدگی کنید. هم افرادی در این قضیه متخلف بودند و هم برخی روش‌ها غلط بود. یعنی این گونه موسسات نباید بوجود می‌آمد و اگر بوجود آمد باید تعداد اندکی تاسیس می‌شد نه اینکه همینطور کار را ولو کنند.

لاریجانی یادآور شد:‌ به عنوان مثال درمورد بحث طرح‌های عمرانی نیمه تمام مجلس این مساله را دنبال کرد. چند سال در قانون وظایف دولت را قید کرده بودیم اما دولت در این زمینه کار را جدی پیگیری نکرد و اشتباه کرد.

رئیس مجلس افزود: ما 600 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور داریم که اگر مزیت اقتصادی برای آنها جور می‌کردیم آن را انجام می‌دادند. بسیاری از این پروژه ها جنس اصل چهل و چهاری است یعنی اگر ما می‌خواستیم آن را تعیین تکلیف کنیم باید واگذارشان می‌کردیم حال که نداریم باید همان طر‌ح‌های نیمه تمام را واگذار می‌کردیم.

وی در همین رابطه تصریح کرد:‌ ما به دولت اختیار دادیم که می‌تواند این طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند بنابراین ما در مجلس برای آن تصمیم گرفتیم و در شورای قوای سه گانه هم تصمیم گرفته شد که البته باید تصمیم قانون شود و موقتا تصمیم گرفته شد که مزیت‌هایی قائل شویم برای اینکه کسانی این کار را انجام دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش تصریح کرد: اینگونه مسائلی که وجود دارد مطالبی است که می‌تواند نقدینگی را به سمت تولید و آبادانی ببرد لذا دولت باید حتما با همت بلند این کار را دنبال کند. من فکر می‌کنم کارهایی که اکنون تصمیم‌گیری می‌شود باید جدی گرفته شود،‌ به ویژه برخورد با افراد مفسد که البته قوه قضاییه با این افراد مفسد باید برخورد کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ممکن است از نظر آیین دادرسی روال این کار طولانی باشد که متناسب با این زمان می‌توان شرایط ویژه‌ای قائل شد که اینها با مفسدین برخورد جدی کنند باید با قوه قضاییه هم صحبت کرد تا پرونده اینها زودتر چه در مجلس و چه در شورا پیگیری شود تا ما با افرادی که در اقتصادی کشور اخلال ایجاد می‌کنند جدا از تدابیر اقتصادی با این افراد که می‌دانیم اخلال می‌کنیم برخورد شود.

وی ادامه داد: یکی از این موارد را که پیگیری کردیم به این نتیجه رسیدیم شخصی که به صحنه تلاطم ارزی ورود کرد اصل ریشه او در کشور دیگری بود. او با ارتباط با آن کشور این کارها را انجام می‌داد البته من نمی‌گویم همه اینها مانند قصه این فرد بود اما ریشه‌ها هم درآمده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خاتمه سخنانش خاطرنشان کرد:‌ باید قبول کنیم در مصافی هستیم که ابعاد مختلف دارد، لذا قوه قضاییه هم باید در این قضیه برخورد خیلی قاطعانه و انقلابی داشته باشد و اگر همه اینها دست به دست هم دهد شرایط بهبود خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x