بین الملل سیاسی

مقام اسبق آمریکا: برنامه ناآرامی در ایران ساده انگاری است

مقام اسبق آمریکا: برنامه ناآرامی در ایران ساده انگاری است

پایگاه خبری احوال نیوز، به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران: «ریچارد مورفی» روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به پیچیده بودن سیاست در ایران اشاره کرد و افزود: پمپئو در سخنان روز یکشنبه خود تلاش کرد میان مردم ایران و نظام این کشور تمایز قائل شود و گفت این طبیعی نیست که یک حکومت در خاورمیانه به دنبال صدور انقلاب باشد.
وی ادامه داد: این سخنان چون تحریک کننده مردمی است که طرفدار حکومت ایران نیستند، تاثیر ناراحت کننده ای در تهران بر جای گذاشته است اما این حرف ها به معنای وجود راهبردی برای اقدام علیه جمهوری اسلامی نیست.
دیپلمات پیشین آمریکا اضافه کرد: تاسف بار است که فکر کنیم اگر از مخالفان حکومت ایران حمایت کنیم، آنها دست به قیام خواهند زد. مردم بر اساس تشخیص خود عمل می کنند و من فکر نمی کنم اعلام این خواسته از سوی آمریکا که مردم به خیابان ها بریزند، حتی سازنده باشد.
مورفی با بیان اینکه سیاست در ایران بسیار پیچیده است، اظهار کرد: با مرور انتخابات سال گذشته ایران، ما دیدیم که آقای روحانی بر جناح های تندرو چیره شد. در واقع در داخل نظام ایران، میانه روها و تندروها وجود دارند.
وی با تاکید بر ناکامی رویکرد دولت ترامپ علیه ایران افزود: تندروها در سمت های حساسی در دولت آمریکا قرار گرفته اند که به سیاستگذاری درباره ایران مرتبط هستند اما اینکه بخواهند مردم ایران را به تغییر نظام این کشور تشویق کنند، بیهوده است.
دستیار پیشین وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: من فکر نمی کنم که دولت آمریکا بر اساس محاسبات داخلی مربوط به انتخابات نوامبر به دنبال اقدامی نظامی باشد. از ابتدا این دولت با رهبران ایران مساله داشته است و با خروج از برجام نشان داد که به حکومت ایران نمی تواند اعتماد کند.
مورفی اظهار کرد: بنابراین دولت ترامپ می خواهد مردم ایران برای تغییر نظام این کشور کاری کنند اما این به معنای وجود یک برنامه نظامی علیه ایران نیست. با این وجود نباید فراموش کرد که وضعیت در منطقه حساس و پر تنش است.
وی خاطرنشان کرد: سخنان تند از تهران و واشنگتن می تواند پیامدهای ناگواری در یک منطقه پر تنش داشته باشد اما این به معنای وجود یک دولت در واشنگتن نیست که با جدیت به دنبال تغییر حکومت ایران از راه نظامی باشد.

** بهره برداری ابزاری آمریکا از مخالفان نظام
این دیپلمات کهنه کار آمریکایی که بالاترین رتبه وزارت خارجه آمریکا، موسوم به Career Ambassador، را دارد درباره دلایل پشتیبانی برخی سیاستمداران آمریکایی از گروهک تروریستی رجوی گفت: من این گروه را در سال های نخستی که شکل گرفته بود و در ترور شهروندان آمریکای دست داشت بهتر به یاد دارم. این گروه همیشه در تهران نامحبوب بوده است.
مورفی افزود: اما اینکه چرا برخی جریان ها در واشنگتن از این گروه علیه ایران پشتیبانی می کنند، می تواند این باشد که این گروه را یک عنصر مفید در برخورد با ایران می بینند اما در کلیت موضوع رویارویی واشنگتن و تهران، این گروه اهمیت خاصی ندارد.
ایرنا نظر مورفی را درباره نقش لابی های خارجی، به ویژه صهیونیست ها و سعودی ها را برای بهره برداری از فرقه رجوی جویا شد که وی با تایید نقش لابی ها تصریح کرد: درست است. واشنگتن جایی است که همیشه لابی ها در آن نفوذ دارند.

** پشتیبانی مطلق کاخ سفید از صهیونیست ها
در ادامه ایرانا نظر مورفی را درباره اقدام های خصمانه رژیم اشغالگر قدس علیه سوریه و محور مقاومت و تازه ترین تجاوزگری این رژیم با سرنگون کردن یک فروند سوخوی سوریه بر فراز بلندی های جولان جویا شد.
سفیر اسبق آمریکا در سوریه گفت: به نظر من سرنگونی جنگنده سوریه بر فراز بلندی های جولان نشان دهنده افزایش تنش ها و حساسیت های اسراییلی ها درباره مرزهایشان است. در گذشته میان دمشق و اورشلیم(قدس) یک توافق نانوشته ای برای آرام نگه داشتن جولان وجود داشت.
مورفی با بیان اینکه با توجه به وضعیت سوریه و بیانیه های اخیر حزب الله، رژیم صهیونیستی به شدت نگران احتمال تهدید مرزهایش شده است، افزود: هدف قرار دادن هواپیمای سوریه، این پیام از جانب اسرائیل است که به هیچ عنوان تهدیدی از داخل سوریه را تحمل نخواهد کرد.
ایرنا از مورفی پرسید که صهیونیست ها چگونه به خود حق می دهند بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده و بر فراز بلندی های جولان که متعلق به سوریه است، هواپیمای این کشور را سرنگون کنند؟ این در حالی است که آمریکا همیشه از موضع اسرائیلی ها چه در برابر سوریه باشد یا در برابر لبنانی ها و فلسطینی ها، حمایت کرده است.
وی پاسخ داد: حمایت ما از امنیت اسراییل، تردید ناپذیر است. وضعیت حساس است و همه طرف ها باید از افزایش تنش ها خودداری کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x