آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان اقتصادی البرز ایلام بوشهر تهران جنوب چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر حوادث خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان زنجان سمنان سیاسی سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

بازیگر فراری را تیتر می‌کنند تا مردم «مرگ برجام» را نبینند/چرا از مقایسه برجام با ترکمنچای عصبانی می‌شوید؟!

روزنامه آرمان

اصلاح طلبان برای به حاشیه بردن مشکلات معیشتی مردم و انحراف افکار عمومی از مطالبه گری از دولت، به هر کاری دست می‌زنند.

سرویس سیاست احوال نیوز ،  – روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ 

** بازیگر فراری را تیتر می‌کنند تا مردم «مرگ برجام» را نبینند

روزنامه آرمان در مطلبی در صفحه اول با عنوان «درخواست رفع محدودیت از بهروز وثوقی» نوشت:

«بیش از ۱۰۰ فیلمساز و اهالی فرهنگ و هنر در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور، خواستار رفع محدودیت‌ها برای هنرمندان از جمله بهروز وثوقی شدند… ما، جمعی از هنرمندان، فیلمسازان و نویسندگان و دست‌اندرکاران امور فرهنگی، از شما می‌خواهیم، یک بار برای همیشه تدبیری صورت گیرد تا هنرمندانی که صرفاً به جهت کار هنری و فرهنگی با ممنوعیت خروج و ورود و ممنوعیت کار روبه‌رو هستند، بدون ایجاد مزاحمت بتوانند به وطن خود، رفت و آمد داشته و از حق طبیعی کار و فعالیت بهره‌مند شوند، از آن‌جمله خواهان رفع محدودیت‌های غیر قانونی برای هنرمند گرانمایه آقای بهروز وثوقی هستیم».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«پیش از این در مراسم تشییع ناصر ملک‌مطیعی موضوع نیاز روحی و روانی وثوقی به بازگشت مطرح و بر همگان معلوم شد که چه اندازه این مساله برای او جدی شده است. درخواست صد هنرمند شناخته شده از رئیس جمهور برای فراهم کردن زمینه بازگشت وثوقی می‌تواند بازکننده مسیری جدید باشد».

گفتنی است بهروز وثوقی یکی از بازیگران فاسد و فراری سینمای طاغوت است. وثوقی رابطه عمیقی با یکی از تبهکارترین عناصر رژیم شاه یعنی اشرف پهلوی داشت.

فردین در مصاحبه‌ای که بعدها در کتاب «سینمای فردین به روایت محمد علی فردین» چاپ شد، گفته بود: «(وثوقی) سینمایی هم که در قلهک داشت با تبانی اشرف (پهلوی) به وزارت فرهنگ و هنر فروخت. بهروز چهارماه قبل از انقلاب…همه ما تعجب می‌کردیم با وجود اینکه کار او در سینما درحال اوج گرفتن بود، زندگیش را فروخت و رفت».

محمد علی فردین درخصوص رابطه بهروز وثوقی و اشرف پهلوی هم گفته بود: «مدت زیادی بهروز با اشرف بود و با دربار ارتباط پیدا کرد… اسم بهروز را از این به بعد سر زبان‌ها انداختند. همینطور در فستیوال‌هایی که بهروز جایزه می‌گرفت بدون ارتباط با این ماجرا نبود… یک روز صبح ساعت چهار و نیم، پنج صبح از جلسه فیلمبرداری برمی‌گشتم، اتومبیلی جلوم بود که بهروز در آن نشسته بود و سرش را از پنجره بیرون آورده بود. پس از یک شب زنده‌داری (در دربار) با سر و وضعی آشفته رهایش کرده بودند تا به خانه‌اش برود (!) یک شب دیگر در یک میهمانی (درباری) او را در وضعی آشفته‌تر دیدم. اگر انقلاب نشده بود شاید بهروز از دست رفته بود».

ارتباط وثوقی با اشرف همچنان در خارج از کشور و طی سال‌های بعد از فرارش نیز ادامه یافت، چنانچه خود وی در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «در این مدتی که در آمریکا بودم. رئیس‌دفتر والاحضرت اشرف از نیویورک زنگ می‌زد و مرتب مرا دعوت می‌کردند. می‌رفتم نیویورک و سه چهار روزی می‌ماندم و برمی‌گشتم. مثل سابق به من لطف داشتند».

متاسفانه اصلاح طلبان همصدا با رسانه‌های معاند با وارونه نمایی و مقصر جلوه دادن نظام، به تطهیر این بازیگر فاسد و فراری پرداخته و گذشته سیاه وی را سانسور می‌کنند.

نکته مهمتر این است که اصلاح طلبان برای به حاشیه بردن مشکلات معیشتی مردم و انحراف افکار عمومی از مطالبه گری از دولت، به هر کاری دست می‌زنند. بازیگران فاسد و فراری را تیتر می‌کنند تا مرگ برجام و کارنامه ضعیف اقتصادی دولت دیده نشود.

اکنون زنگ حساب دولت است، با این شعبده بازی‌ها نمی‌توان افکار عمومی را از موضوع اصلی منحرف کرد.

** مشکلات اقتصادی با گفتاردرمانی حل نمی‌شود

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «پرش فنر تورم!» نوشت:

«از ابتدای سال 97 شاید بتوان گفت نرخ ارز به عنوان اصلی‌ترین بازیگردان عرصه اقتصاد در کشور ما ایفای نقش می‌کند. چالش‌هایی که بر اثر افزایش بیش از اندازه و غیر معقول نرخ ارز و دلار در مدت گذشته در کشور ایجاد شده به راحتی قابل حل و جبران نیست… اگر به این ترتیب پیش برویم، نرخ تورم بیش از حد انتظار افزایش پیدا خواهد کرد زیرا در سیاست‌های طرف تولید اتفاق خاصی رخ نداده است و شاهد رونق اقتصادی در این بخش نبوده‌ایم. در حال حاضر نبود عرضه کافی به این موضوع دامن می‌زند، ضمن اینکه انتظارات تورمی در بازار شکل گرفته و دولت برای شکاندن این شکاف و انتظارات تورمی باید اقدامات مؤثر و واقعی انجام دهد. اینکه صحبت کرده و به قولی گفتاردرمانی کند، فایده‌ای ندارد. با توجه به حرکت‌ها و صحبت‌هایی که دولت تا به حال انجام داده، متاسفانه اعتمادی از سوی فعالان اقتصادی به گفتار درمانی دولت وجود ندارد و هیچ افاقه‌ای هم نخواهد کرد».

چندی پیش «ابراهیم اصغرزاده» در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفته بود: «برخورداری از نتیجه ملموس برای دولت دوم روحانی بسیار حیاتی است و دیگر نمی‌شود با مردم گفتاردرمانی کرد و با بیان توجیهات و اینکه ما می‌خواستیم آنها نگذاشتند، اعتماد آنها را مجدداً کسب کرد».

یکی از انتقادهای جدی به دولت یازدهم این بود که مجموعه دولت در اغلب موارد با پروژه‌های جنگ روانی، گفتاردرمانی را بر اقدام و عمل ترجیح می‌داد. در این روش حل مشکلات اساسی به آینده- مانند دوران پسابرجام- حواله داده می‌شد و در شرایط فعلی اقدام قابل توجهی انجام نمی‌شد. علاوه بر این تمامی مشکلات و کم‌کاری‌ها را به دولت قبل و منتقدان دولت حواله می‌داد و برای حل آن راهکار ارائه نمی‌کرد. در نهایت دولت با دوقطبی‌سازی و دامن زدن به مجادلات غفلت‌آور، ذهن مردم را از مطالبه کارنامه و کارآمدی دولت منحرف می‌کرد.

** چرا از مقایسه برجام با ترکمنچای عصبانی می‌شوید؟!

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت:

«علی‌اکبر ولایتی…که سابقه شانزده ساله هدایت دستگاه دیپلماسی کشورمان را در کارنامه خود دارد، روز گذشته در نشست تجربه ماندگار با هدف بازخوانی و تبیین بیانات و مواضع رهبری در برجام، با انتقاد شدید از توافق هسته‌ای گفت، شرایطی را در داخل کشور ایجاد کرده‌اند که انسان احساس حقارت می‌کند. وی در حالی روز گذشته توافق هسته‌ای را با عهدنامه ترکمانچای مقایسه کرد که پیش از این و در زمان مناظرات انتخاباتی در سال 1392، با تاختن به سعید جلیلی در خصوص رویه او و تیمش در قبال مذاکرات هسته‌ای، گفته بود: فضای مذاکرات را با کلاس درس اشتباه گرفته بودید».

ولایتی در نشست مذکور گفته بود: «یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این هم انجام نشد».

روزنامه شرق نیز در سرمقاله امروز در وصف برجام نوشت:

«ترامپ گفت برجام به زیان آمریکا و غرب است و ایرانی‌ها سر ما کلاه گذاشته‌اند…برجام که برچیننده تحریم‌ها بود».

یکی از اهداف اصلی آمریکا و هم پیمانان اروپایی واشنگتن، معطل نگه داشتن اقتصاد ایران در فضای برجام است. هدف دیگر، تعمیم رویکرد خسارت بار برجام هسته‌ای به دیگر مؤلفه‌های قدرت کشورمان از جمله توان موشکی است.

منتقدان برجام از ابتدا با دلایل کارشناسی و با استناد به سابقه اسفناک آمریکا در اجرای توافقات بین المللی، تاکید کردند که به دلیل اینکه در برجام از طرف مقابل تضمینی گرفته نشده است و اجرای تعهدات همزمان و متوازن نیست، این روند به «اقدامات یکطرفه از سوی ایران» ختم شده و دستاوردی برای کشورمان در پی نخواهد داشت؛ اما دولتمردان و اصلاح طلبان بدون هیچ پاسخ کارشناسی، منتقدان را آماج فحاشی قرار دادند.

به اذعان مقامات ارشد دولت برجام هیچ دستاوردی برای کشورمان در پی نداشته است. این در حالی است که بر صنعت هسته‌ای ایران در این توافق چوب حراج زده شد. اصلاح طلبان همچنان بدون دلایل کارشناسی از این توافق خسارت بار دفاع کرده و منتقدان را آماج فحاشی و توهین قرار می‌دهند.

توتال در کمتر از یکسال دبّه کرد، قابل توجه ژنرال! زنگنه

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:

«توتال فرانسه از پروژه فاز 11 پارس جنوبی اعلام خروج کرده است. البته به شرط اینکه نتواند از تحریم‌های امریکا معاف شود، چراکه بیش از 40 درصد سهام این شرکت متعلق به امریکایی‌هاست و بدون کسب مجوز از امریکا مجاز به همکاری با ایران نیست. وزیر نفت دو هفته قبل به این موضوع اشاره کرده بود.»

گفتنی است امضای قرارداد با شرکت بدسابقه توتال در دولت یازدهم با انتقاد گسترده کارشناسان مواجه شد. منتقدان بارها اعلام کردند با توجه به پیشینه تاریک توتال در به اتمام نرساندن قراردادهای خود با ایران، امضای یک قرارداد جدید 5 میلیاردی با این شرکت فرانسوی اتلاف وقت و سرمایه است. با این وجود اما بیژن زنگنه که حالا به‌خاطر جریمه میلیاردی کرسنت در آستانه استیضاح در مجلس است، نه‌تنها به این انتقادات توجه نکرد بلکه ادبیاتی توهین‌آمیز و غیرمسؤولانه درباره این انتقادات واقع‌بینانه به کار برد.

حالا در شرایطی که هنوز امضای قرارداد با توتال به یک سال هم نرسیده، خود بیژن زنگنه است که خروج توتال از ایران را اعلام می‌کند.

مشرق

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x