آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان اقتصادی البرز ایلام بهداشت بوشهر تهران جنوب چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دسته‌بندی نشده زنجان سمنان سیاسی سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

تحلیف نجومی روحانی همچنان بودجه می‌خواهد/ مجوز 8 میلیارد تومانی دولت برای جبران بدهی خاص وزارت خارجه +سند

حاشیه های  تحلیف

مصوبه جدید در 19 اردیبهشت ابلاغ شده تا نشان دهد با گذشت 9 ماه از تحلیف، حداقل 15 میلیارد تومان از محل بودجه پیش بینی نشده دولت برای این مراسم هزینه شده بدون آنکه توضیحی درباره علت آن بیان شود.

سرویس پایگاه خبری احوال نیوز ، یک مراسم تحلیف در سال گذشته، چقدر می تواند هزینه داشته باشد؟ رقم آن چقدر است و تخصیص بودجه از بیت المال برای تسویه فاکتورهای پیدا و پنهان آن تا کجا ادامه خواهد داشت؟ اینها سوالاتی است که سلسله مصوبات دولت برای تامین هزینه های ناشی از تحلیف سال گذشته ریاست جمهوری دوازدهم، جوابی برای آن ندارند اما مشخص است هزینه اقامت، پذیرایی و … هیأت‌های خارجی حاضر در این مراسم تحلیف ریاست محترم جمهوری آنقدر قابل توجه بوده که تا اردیبهشت امسال نیز صدور مصوبه برای تعیین محل تامین آنها ادامه دارد.

اولین سند در این خصوص مربوط به یکم مرداد سال ۱۳۹۶ بود که بر اساس مصوبه هیأت وزیران، نسبت به «اختصاص ۳ میلیارد تومان برای تأمین هزینه سفر و اقامت هیأت‌های خارجی در ایران» اقدام شده است و آنطور که در متن تصویب‌نامه هیأت وزیران بر می آید، دولت با اختصاص ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات و ردیف بودجه “هزینه‌های پیش‌بینی نشده-کمک” به منظور تأمین هزینه‌ سفر هیأت‌های خارجی موافقت کرده است و بررسی ها نشان می داد، این اولین بار طی سال‌های اخیر بود که وزارت امور خارجه تحت عنوان “تأمین هزینه سفر هیأت‌های خارجی” به کشور، مازاد اعتباری علاوه بر آنچه در بودجه سالانه وزارت امور خارجه بدین منظور اختصاص داده می‌شود، درخواست بودجه کمکی می‌کند.

لیست منتشر شده در سال گذشته نشان می دهد در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم، هیأت‌های سیاسی کشورها و دولت‌های خودمختار حاضر بودند. از جمله هیأت‌ها و نمایندگانی از: زیمبابوه، لستو، ماداگاسکار، مالی، تانزانیا، زنگبار، مرسکسور، غنا، سوازیلند، اوگاندا، ساحل عاج، غنا، گامبیا، گینه، سائوتومه و پرنسیپ، توگو، نامیبیا، گابن، دماغه سبز، سورینام، گویان، گامبیا، مونته نگرو، نامیبیا

 

عالی رتبه ترین هیأت سیاسی حاضر در این مراسم هم از این قرار بود:

لسوتو، لتسی سوم، پادشاه؛ عراق، فؤاد معصوم، رئیس جمهور؛ افغانستان، محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور؛ ارمنستان، سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور؛ مولداوی، نیکلای تیموفتی، رئیس جمهور؛ زیمبابوه، رابرت موگابه، رئیس جمهور؛ غنا، جان درامانی ماهاما، رئیس جمهور؛ کره شمالی، کیم یونگ-نام، رئیس مجمع عالی خلق.

اما بررسی های مشرق نشان می دهد علاوه بر هزینه های انجام شده در قالب بودجه ۹۶ و اعتبار اضافی مصوب در اول مردادماه سال گذشته، هیئت دولت در جلسه ۲۷ اسفندماه سال گذشته خود به پیشنهاد وزارت خارجه و تایید سازمان برنامه و بودجه، مبلغ ۴۰ میلیارد ریال دیگر به صورت هزینه ای، از محل اعتبارات ردیف ۵۱۰۰۰۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور تحت عنوان “هزینه های پیش بینی نشده- کمک” در اختیار وزارت خارجه قرار داده تا بخش دیگری از هزینه های برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری را پوشش دهد.

مصوبه اسفند سال 96 دولت درباره هزینه های تحلیف

این مصوبه در آخرین روز کاری سال گذشته یعنی ۲۸ اسفندماه، توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است تا امکان هزینه کرد آن در سال گذشته و طبق قانون بودجه سال ۹۶، فراهم باشد.

شاید تصور می شد که با اختصاص این 70 میلیارد ریال، پرونده مذکور مختومه می شود اما بررسی های جدید خبرنگار مشرق حکایت از آن دارد که هیئت وزیران در جلسه 16 اردیبهشت ماه سال 1397 خود به پیشنهاد وزارت خارجه، مبلغ 80 میلیارد ریال دیگر به صورت هزینه ای و از محل اعتبارات جزء 1 ردیف 510000 قانون بودجه سال 1397 کل کشور تحت عنوان “هزینه های پیش بینی نشده-کمک” به منظور تادیه بدهی برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در اختیار وزارت خارجه قرار داده است.

جدیدترین مصوبه دولت برای تامین هزینه های تحلیف ریاست جمهوری

این مصوبه در تاریخ 19 اردیبهشت ماه و با شماره 17217 از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده تا نشان دهد حداقل با گذشت حدود 9 ماه از مراسم، نحوه هزینه کرد و مدیریت اعتبارات موجود، در دولت و وزارت خارجه با ابهامات و سوالات فراوانی همراه است و بهتر است نهادهای نظارتی، از وزیر خارجه بخواهند علت اختصاص 15 میلیارد تومان هزینه اضافی و افزون بر بودجه جاری دستگاهها، برای یک مراسم تحلیف را توضیح دهد.

بر اساس یک عرف رسانه ای، هنگامی که بحث و جدل های بیهوده ای در مجلس شورای اسلامی رخ می دهد، با محاسبه بودجه مجلس و تقسیم آن بر دقایق هدر رفته، این موضوع به نمایندگان یادآوری می شود که میلیون ها تومان از بیت المال صرف این دقایق کوتاه شده و حال بهتر است هزینه های تحلیف را نیز محاسبه کرده و بگویند، دقیقه ای چند تومان، صرف این مراسم شده است؟!

 

انتهای پیام/*

منبع:مشرق

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x