بین الملل حقوق بشر سیاسی

اسرائیل به دنبال جنگ مستقیم با ایران/سه مقام آمریکایی در گفتگو با NBC:جنگنده‌های اسرائیل عامل حمله یکشنبه شب در سوریه بودند

 به گزلرش پایگاه خبری احوال نیوز ، کورتنی کوب در NBC نوشت: تهاجم هوایی اسرائیل به شهر حما در روز یکشنبه در غرب سوریه منجر به جان باختن بیست ایرانی شد. در طی این حمله همچنین محموله های تسلیحاتی که از سوی ایران به سوریه انتقال پیدا کرده بود مورد هدف جنگنده های اسرائیلی قرار گرفتند. سه مقام آمریکایی رویداد فوق را آخرین نشانه نزدیک تر شدن جنگ مستقیم بین دوکشور درنظرگرفتند.
به گزارش نامه نیوز NBC در ادامه آورده است: یکی از مقامات ارشد آمریکا در اظهاراتی بیان کرد: « احتمال درگیری بین ایران و اسرائیل در سوریه در صدر فهرست جنگ های احتمالی در سرتاسر جهان قرار گرفته است.» سه مقام آمریکایی بر این تاکید کردند این حمله با استفاده از چند فروند جنگنده اف-۱۵ ارتش رژیم صهیونیستی انجام شده و طی آن، مقر تیپ ۴۷ ارتش سوریه که محل نگهداری موشک‌های زمین به هوا بوده، مورد حمله قرار گرفته است.
سه مقام آمریکایی بر این عقیده هستند که اسرائیل به طور فزاینده از نفوذ ایران در همسایگی سوریه هراس دارد. در بحران سوریه؛ روسیه و ایران به ترتیب در قالب جنگ های هوایی و زمینی با حمایت از حکومت سوریه درصدد حفظ بقای دولت اسد بوده اند. بر طبق گفته دو مقام آمریکایی در طی دو هفته گذشته میزان انتقال محموله های نظامی ایران به سوریه افزایش پیدا کرده است. در طی سال های گذشته ایالات متحده آمریکا محموله های تسلیحاتی که از سوی ایران برای شبه نظامیان حزب الله در سوریه فرستاده می شد را ردیابی کرده است. بنا به گفته سه مقام آمریکایی اخیرا دولت ایران حمایت ها و کمک های مادی و لجستیکی خود را به حزب الله افزایش داده است.
یکی از «سه مقام رسمی آمریکایی» به ان‌بی‌سی گفت، جنگ میان ایران و اسرائیل در سوریه می‌تواند محتمل‌ترین درگیری نظامی میان دو کشور دشمن در نقطه‌ای از جهان در مقطع کنونی باشد.
مقامات رسمی آمریکا این را نیز گفتند که اسرائیل در جست‌وجوی کسب حمایت و تایید آمریکا برای جنگ با ایران است اما خود را از گرفتن مجوز از آمریکا برای عملیات بیشتری، از نوع حملات اخیر در سوریه، بی‌نیاز می‌بیند.
نتانیاهو سه شنبه در پاسخ به این سوال CNN که آیا اسراییل آماده جنگ با ایران می شود، خاطرنشان کرده، «هیچ‌کس به دنبال این نوع اتفاق نیست. ایران، طرفی است که دارد قواعد بازی در منطقه را تغییر می‌دهد.» در روز دوشنبه جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا با آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل در مورد حضور و اقدامات ایران در سوریه در نشست پنتاگون با یکدیگر گفتگو کردند. جیمز متیس بر این تاکید کرد که اسرائیلی ها نسبت به حمله ایران و نیروهای نیابتی آن به اسرائیل نگران هستند. ایران و نیروهای نیابتی آن درصدد نزدیک تر شدن به مرز اسرائیل هستند. البته منظورم خیلی نزدیک است و شما دیده اید که اسرائیلی ها علیه آن ها اقدام می کند.»
بنا به گفته دو مقام امریکایی؛ سه هفته پیش اسرائیل مجموعه ای از حملات هوایی علیه پایگاه سوریه در استان حمص ترتیب داد که در طی آن پایگاه نظامی تیاس که به پایگاه هوایی تیفور معروف است مورد حمله هوایی جنگنده های اسرائیلی قرار گرفته است.
در طی هفته های گذشته؛ رهبران ارشد نظامی اسرائیل با همتایان خود در آمریکا دیدار کردند و آن ها درصدد کسب حمایت گسترده تر آمریکا برای اقدامات شدیدتر علیه ایران در سوریه هستند. مقامات آمریکایی همچنین بیان کرده اند که اسرائیل خواستار حمایت اطلاعاتی آمریکا شده است. سه شنبه گذشته؛ ژنرال جوزف وتل رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا برای نخستین بار به اسرائیل رفت. وی با ژنرال گادی ایزنکوت رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل در مورد نفوذ فزاینده ایران در سوریه گفتگو کرد. قبل از نشست بین متیس و لیبرمن در پنتاگون؛ خبرنگاران از متیس در پرسشی بیان کردند که آیا سلاح هایی که ایران به سوریه ارسال می کند علیه اسرائیل استفاده خواهد شد؟ وی در جواب گفت: « من در حال حاضرنمی توانم به هدف دیگری توسط آن ها فکر کنم. ماموریت نظامی ما در سوریه برای شکست داعش ادامه پیدا می کند و این شامل هدف قراردادن حکومت سوریه و نیروهای نیابتی آن نمی باشد.»
منبع:انتخاب
نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x