اقتصادی بهداشت بین الملل حوادث سیاسی

اگر ترامپ در 22 اردیبهشت، از برجام خارج شود، ایران چه تصمیمی می گیرد؟ / 4 گزینه ی روی میز تهران/ تهران فعلا دنبال مسیر میانه است/ تهران باید یا انتقام را انتخاب کند یا خویشتنداری/ ایران تلاش می کند در دام واشنگتن گرفتار نشود

ایران اکنون به دنبال حرکت در مسیری میانه است و تلاش می کند همزمان حمایت بین المللی کافی را داشته باشد تا مانع از ایجاد هر ائتلافی علیه تهران شود.
به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز عومير كرمي در اندیشکده واشنگتن نوشت: قرار است کمیته ایرانی نظارت بر اجرای برنامه جامع هسته ای، متشکل از محمد جواد ظریف، حسن روحانی، دبیر کل شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نشستی داشته باشند و احتمالا به نوشته های بولتون در مورد برجام اهتمام ویژه ای خواهند داشت، چرا که از تاثیر آن در سیاست ایالات متحده آگاهند. ایشان قطعا از مقاله بولتون در وال استریت ژورنال با خبرند که در آن خواستار نابودی ایران شده بود.
وسایت این اندیشکده در ادامه آورده است: پیش از فرا رسیدن ماه می تهران چه خواهد کرد؟
به احتمال زیاد ایران برای فراهم کردن زمینه ای برای شرایط پس از لغو برجام توسط ترامپ اقدام می کند و در این میان گزینه های متعددی دارد: آماده کردن برنامه های هسته ای برای از سر گیری آن. مسئولان ایران همواره تهدید کرده اند که در صورت کناره گیری آمریکا از توافق، برنامه های هسته ای شان را از سر می گیرد. (لازم به ذکر است که برنامه هسته ای ایران متوقف نشده و تنها محدودیت هایی در برخی حوزه ها بر آن اعمال شده است)
برای مثال در ماه آگوست روحانی هشدار داد که برنامه های هسته ای ایران می تواند در طول چند ساعت یا چند روز از سر گرفته شود. اظهاراتی که عباس عراقچی نیز اخیرا آنها را تکرار نموده و اعلام کرده که ایران برای هر سناریوی احتمالی آماده می شود و به سرعت به خروج ترامپ از توافق پاسخ می دهد. این صحبتها عملا به معنای اتخاذ اقدامات ضروری توسط ایران برای تجهیز تاسیسات هسته ای اش است، تا بتواند پس از ماه می فعالیتهایش را از نو آغاز کند.
بازدارندگی در برابر فشارهای آمریکا و اسرائیل؛ پس از مدت کوتاهی از تعیین بولتون، یک دیپلمات سابق ایرانی، تاکید کرد که دشمنان ایران در منطقه تنها منطق قدرت را می شناسند.
بر هم زدن روابط بین واشنگتن و اروپا؛ در ماه آگوست علی اکبر صالحی تصریح کرد در صورت خروج آمریکا از توافق، اروپایی ها به این راه نمی روند و آمریکا تنها خواهد ماند. از خلال این منطق متوجه می شویم که ایران به مذاکرات خود با انگلیس، فرانسه و آلمان ادامه می دهد و خود را طرف طلبکار در این مذاکرات جلوه می دهد تا اروپایی ها را متقاعد کند. علاوه بر این، ایران به دنبال تقویت روابط با شرکای تجاری خود و وارد کنندگان نفت مانند هند، کره جنوبی و ژاپن است تا مانع از اتخاذ تاکتیک های فشار از سوی آنها شود.
هماهنگی با روسیه و چین؛  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، علاءالدین بروجردی گفته که گسترش روابط با پکن و مسکو را عامل موثری در ابطال تاثیر فشارهای آمریکا می داند.
در ادامه، انتظار می رود تهران تلاشهای خود برای تقویت قدرت اقتصاد و پایداری آن را از طریق اتحاد پشت پرچم کشور، کامل کند.
انتقام یا خویشتنداری؟
تهران طی هفته های آینده باید یکی از این دو مسیر را انتخاب کند: یا انتقام شدید از اقدامات عداوت آمیز دولت ترامپ، برای دادن پاسخی محکم به واشنگتن، و یا خویشتنداری.
به نظر می رسد مسئولان ایران سعی دارند عکس العملی در برابر خروج ایالات متحده از توافق نشان دهند که در دام واشنگتن گرفتار نشوند.
ایران اکنون به دنبال حرکت در مسیری میانه است و تلاش می کند همزمان حمایت بین المللی کافی را داشته باشد تا مانع از ایجاد هر ائتلافی علیه تهران شود.منبع:انتخاب
نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x