به گزارش گروه پایگاه خبری احوال نیوز، بسیاری در کره جنوبی در زمینه رسیدن به توافقی تاریخی با کره شمالی ابراز خوش بینی می کنند. اما احزاب محافظه کار مخالف دولت هنوز هم تردید دارند و می گویند ممکن است پیونگ یانگ بازی فریبکارانۀ تازه ای را آغاز کرده باشد تا برای دستیابی به پیشرفت در برنامه هسته ای – موشکی خود زمان بخرد.

ژاپن هم به این موضوع با دیده تردید می نگرد و می گوید کره شمالی پیشتر هم پیمان شکنی کرده و به توافق ها پایبند نمانده است.

یوشیهیدی سوگا، سخنگوی دولت ژاپن در نشست خبری گفت: مذاکرات پیشین با کره شمالی به خلع سلاح هسته ای این کشور منجر نشد لذا واکنش ما به تازه ترین رویدادها باید مبتنی بر درس هایی باشد که از گذشته فرا گرفته ایم. گفتگو برای گفتگو هیچ معنی و مفهومی ندارد.

چین، یکی از هم پیمانان انگشت شمار کره شمالی و شریک احتمالی این کشور در رایزنی بر سر گفتگوهای آتی، از ایجاد فضای تازه استقبال کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم با احتیاط از این فضا استقبال کرد و گفت: امیدواریم در مسیر مسالمت آمیز و زیبا قرار بگیریم. آمادگی داریم هر مسیری را که لازم باشد ورود کنیم. فکر می کنم گفتگوهای بسیار خوبی در جریان است.

نمایندگان کره جنوبی عازم آمریکا هستند تا مقام های این کشور را از میزان اعتبار این گفتگوها آگاه سازند. پرسشی که پیش روی مقام های آمریکا قرار دارد این است که آیا گفتگوها مایه دار است یا خیر.

مارک فیتزپاتریک، دیپلمات پیشین آمریکایی گفت: اگر با کره شمالی وارد گفتگو نشویم فرصتی بزرگ را برای کاستن از تنش ها از دست داده ایم زیرا جایگزین گفتگوها آنچنان که وینستون چرچیل (نخست وزیر اسبق انگلیس) گفته جنگ است و جنگ.

تمایل کره جنوبی برای دوری جستن از جنگ و درگیری به هر قیمتی که شده ، زمینه را برای چنین گفتگوهایی فراهم آورده است لذا هم اکنون نوبت دیگران است که این فرصت را غنیمت شمارند.

آندره لانکوف، تحلیلگر دانشگاه کوکمین گفت: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که هم اکنون زمان گفتگو با کره شمالی فرا رسیده است، این گفتگوها را بدون توجه به ارتباطات کره جنوبی و کره شمالی به پیش خواهند برد.

همه طرف ها می دانند که گفتگوهای پیشین بر سر بحران کره شمالی با بی اعتمادی و شکست روبرو شده است. هواداران این ابتکار تازه می گویند تفاوت این دور از گفتگوها در صداقتی است که برای رسیدن به توافق وجود دارد اما این بار پیونگ یانگ در رسیدن به بلندپروازی هسته ای خود خیلی نزدیک است و آمریکا هم خیلی مصمم است از تحقق یافتن این هدف جلوگیری کند لذا بهای شکست در این دور از گفتگوها به شدت بالاست.

رئیس جمهور آمریکا گفته به نظر می رسد کره شمالی در زمینه گفتگو بر سر کنار گذاشتن برنامه هسته ای خود می خواهد از در صداقت وارد شود. اما رئیس جمهور کره جنوبی بر این باور است که برای ابراز خوش بینی در این زمینه خیلی زود است. مون جائه این همچنین تاکید کرده هیچ برنامه ای برای کاهش تحریم ها ضد پیونگ یانگ پیش از گفتگوهای ماه آتی با کیم جونگ اون در دستور کار نیست.منبع:برنا