آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان اقتصادی البرز ایلام بهداشت بوشهر بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر حوادث خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه زنجان سمنان سیاسی سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

مشاور وزیر نفت: سهام عدالت پول را بین گداها توزیع می‌کند/ ۲ میلیون گرسنه دارای اضافه وزن در ایران!

مشاور وزیر نفت: سهام عدالت پول را بین گداها توزیع می‌کند/ ۲ میلیون گرسنه دارای اضافه وزن در ایران!

حسن روحانی

تنهایی روحانی در حمله گازانبری «شکست برجام و فتنه اقتصادی»؛ عراقچی و خرازی نسبت به آینده برجام هشدار دادند.

به گزلرش احوال نیوز از سرویس سیاست مشرق «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مشاور وزیر نفت: سهام عدالت پول را بین گداها توزیع می‌کند

فردی به نام عباس کاظمی، مشاور وزیر نفت به تازگی در مصاحبه با سایت نود اقتصادی طی اظهاراتی گفته است: حدود ۴۰ درصد از کل سهام شرکت‌های پالایشی به تعاونی‌های سهام عدالت اختصاص یافته اما این تعاونی‌های سهام عدالت پولی برای تزریق کردن بابت توسعه در شرکت‌های پالایشی ندارند.

او تصریح کرده است:

«شرکت‌های تعاونی سهام عدالت خوب اداره نمی‌شوند. سهام عدالت صاحب ندارد و فقط پول را بین گداها توزیع می‌کند.»

کاظمی همچنین تأخیر در راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را نیز به دلیل نبود بهره‌وری مناسبت و مسئله تحریم‌ها عنوان  کرده است.[۱]

*اظهارات این فرد در حالی است که مردم ایران هنوز به یاد دارند صحبت‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت آقای روحانی در ایام انتخابات ۹۶ را که پیرامون سهام عدالت گفته بود:

«از شهریور ۱۳۹۶ هر فرد تحت پوشش کمیته امداد مالک ۱۰ میلیون تومان سهام در کارخانه های کشور خواهد بود و بقیه جمعیت بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان سهام بهترین کارخانه ها را خواهند داشت و در سود کارخانه ها مشارکت خواهند کرد«.

جدای از این؛ مسئله توهین چهره‌های سیاسی و اجرایی طیف چپ به مردم ایران امری مسبوق به سابقه است.

قبل از این فرد، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا نیز طی اظهاراتی گفته بود: پراید خودروی مطلوب قشرهای کم‌درآمد است.[۲]

محمود سریع‌القلم، کسی که گفته می‌شود مشاور رئیس‌جمهور روحانیست هم چند سال قبل در اشاره به برجام و انتقادات مردم اظهار کرده بود: راننده تاکسی یا یک لبوفروشی دانشی درباره مسائل کشور ندارند.[۳]

به اظهارات این چهره‌های اعتدالی، البته باید صحبت‌های همیشگی اصلاح‌طلبان را نیز افزود که بارها گفته‌اند «مردم لشکر قابلمه بدست‌هایی هستند که برای توزیع جارو و مرگ موش هم صف می‌کشند.»

شاهد مثال آنکه، مصطفی ملکیان، از تئوری‌پردازان اصلاح‌طلب زمانی درباره مردم گفته بود: «عوام‌الناس، چون خوشایند خود را از مصلحتشان، نمی‌توانند تشخیص دهند، از رییس جمهوری که ۴۰ هزارتومان را در خانه‌شان می‌دهند، راضی‌اند و نمی‌فهمند که ممکن است چه خسارت‌ها و ظلم عظیمی در حقشان بشود.»[۴]

جالب است که علیرضا علوی‌تبار، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز چندی قبل در یک مصاحبه تصویری و هنگامیکه از وی خواسته شد توضیح دهد چرا اصلاح‌طلبان دائم مسئله صف کشیدن را با کنایه خطاب به مردم می‌گویند؛ اینطور اظهار کرد که صف کشیدن یک مسئله اقتصادیست و در شرایطی رخ خواهد داد![۵]

در اشاره به صحبت‌های مشاور وزیر نفت اگرچه قضاوت را به عهده مخاطبان محترم وا می‌گذاریم اما ذکر این نکته گفتنیست که گداصفتی و دریوزگی نه صفت مردم عزیز ایران که صفت کسانی است که علیرغم برخورداری دوستانشان از حقوق‌های نجومی و ژست‌های کراوات‌پوشی و ژن خوب و خوش‌نشینی اما باز هم نگاهشان به مبالغ سهام عدالت و یارانه‌هاست و مدام درباره این مبالغ در حال نق زدن و یا کنایه‌زنی به مردم شریف ایران هستند. ضمن اینکه افتخار این آدم‌ها نیز چیزی غیر از زانو زدن و کرنش در مقابل غرب نبوده و نیست.

***

تنهایی روحانی در حمله گازانبری «شکست برجام و فتنه اقتصادی»

در حالی که فضای عمومی کشور همچنان تحت‌الشعاع بلوای اخیر و مباحث مربوط به «فتنه اقتصادی» قرار دارد؛ اوضاع برجام رئیس‌جمهور روحانی نیز به حالت شکننده رسیده است.

عباس عراقچی، از مقامات ارشد تیم مذاکره کننده دولت در مذاکرات هسته‌ای به تازگی گفته است: تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای از بین بردن برجام، ممکن است در چند روز آینده به نقطه‌ای برسد که آمریکا به طور کامل از برجام خارج شود و جامعه بین‌الملل باید برای این مرحله آمادگی داشته باشد.[۶]

کمال خرازی، از چهره‌های اصلاح‌طلب و رییس شورای راهبردی روابط خارجی نیز پیرامون احتمال خروج آمریکا از برجام و شرایطی که این موضوع به همراه خواهد داش، گفته است: اگر آمریکایی‌ها تعلیق تحریم‌ها را تمدید نکنند این مساله به معنای خروج از برجام است.[۷]

*برخی محافل آینده‌نگر از چند سال قبل وقوع «فتنه اقتصادی» با عملگری اصلاح‌طلبان را پیش‌بینی کرده و هشدارهای لازم را داده بودند. این محافل همچنین «شکست رسمی برجام» و حتی حضور تعدادی جاسوس در تیم هسته‌ای را نیز مورد تفرّس و اعلام قرار داده بودند.

با اینهمه اما اکنون که هر دوی این اتفاقات رخ داده‌اند و دولت محترم نیز روزگار ملتهبی را سپری می‌کند ولی اقتضای سیاست اصولی و توصیه عقلانی، دمیدن بر فضای شکست‌های پیاپی روحانی و تنهایی او نیست. بلکه توصیه این است که مردم، خواص کشور و طیف‌های سیاسی رئیس‌جمهور روحانی را تنها نگذارند.

خاصّه در مقطعی که اصلاح‌طلبان بعنوان حامیان ستادی رئیس‌جمهور نیز ساز «عبور از روحانی» را کوک کرده و در کنار مخالفان خیابانی دولت ایستاده‌اند.

دقت شود که پشتیبانی از دولت محترم و رئیس‌جمهور نه به معنای سفیدنمایی از اوضاع کشور یا سکوت در مقابل خبط و خطاهای احتمالی دولت محترم که به معنای حمایت اصولی از دولت جمهوری اسلامی ایران، آتش نزدن بر فضای نکوهش دولت توسط منتقدان محترم، مقابله با پروژه شوم «سیاه‌نمایی اقتصادی» و بیان واقعیت‌های کشور است.

شاهد مثال این تحلیل نیز رفتاریست که خواص کشور در حمایت از رئیس دولت اصلاحات در سال‌های آخر صدارت وی در مقابل جریانات تندرو انجام دادند.

طرفه آنکه اگرچه بیدستاوردی برجام برای پیر و جوان ایرانی محرز شده و توبیخ دولت و خواهشمندان برجام نیز یک ضرورت عقلانی است اما همین ضرورت عقلانی ایجاب می‌کند که نیمه پر خدماتی هم که دولت محترم داشته و به چشم می‌خورد نیز به افکار عمومی گفته شود و مورد حمایت قرار گیرد.

***

۲ میلیون گرسنه دارای اضافه وزن در ایران!

زهرا عبدالهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در اظهاراتی که خبرگزاری ایسنا آنرا منتشر کرد با اشاره به بروز اضافه وزن و چاقی در ۶۰ درصد از جمعیت ایران، افزود: در حال حاضر مشکل چاقی فقط در گروه‌های پر درآمد دیده نمی‌شود، بلکه اقشار کم درآمد با بودجه محدودی که دارند، انتخاب درستی در زمینه مواد غذایی ندارند![۸]

*مشخص نیست خانم عبداللهی در کنار علت چاقی کم‌درآمدهای ایرانی، اما چرا به علت چاقی پردرآمدها اشاره نکرده است؟!

امر واضح در زمینه کمبود یا اضافه وزن در افراد آنست که عموماً پرخوری و کم‌تحرکی است که منجر به چاقی می‌شود نه لزوما برخی رژیم‌های خاص غذایی.

جالب است که مسئله چاقی معضل کشورهای برخوردار دنیا محسوب می‌شود و همه می‌دانند که مثلاً در برخی کشورهای آفریقایی که گرسنگان و فقرا زیادند؛ نه تنها خبری از چاقی نیست بلکه همه از مشکل لاغری مفرط برخوردارند!

سخنان این مقام وزارت بهداشت منهای استنتاج اشتباهی که دارد اما شاهد مثال دیگریست بر تئوری دروغی که طی هفته‌های اخیر در کشور ترویج شد و هدف آن القای گرسنه بودن کثیری از مردم ایران بود.

سخن غلطی که کلید آنرا رئیس‌جمهور آمریکا و در کنایه به اغتشاشات اخیر ایران زد و بعداً کسان دیگری هم صحبت او را تکرار کردند.

این اظهارات در حالی است که میانگین غذای مصرفی ایرانیان از عموم کشورهای جهان بالاتر است (میزان مصرف مواد غذایی و دورریز غذا شاهد این مدعاست)

ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در مقام هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد و به گواه بانک جهانی نیز ایران «فقر مطلق» ندارد.

گفتنیست، به تازگی برخی رسانه‌های معاند ادعا کرده‌اند بیش از ۲ میلیون گرسنه در ایران وجود دارد!

پیش از این رضا صالحی‌امیری، از مقامات نزدیک به رئیس‌جمهور روحانی اظهار کرده بود که اگر برجام نبود، ایران به سیاست نفت در مقابل غذا می‌رسید.

یکی مقام دولتی هم چند سال قبل اینطور اظهار کرد که با مردم گرسنه نمی‌توان امنیت ایجاد کرد…[۹]

***

1_http://www.90eghtesadi.ir/Content/Detail/2111211

2_http://fararu.com/fa/news/324236

3_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920923000423

4_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940405000740

5_ mshrgh.ir/778152

6_ http://fna.ir/a3aall

7_ https://www.isna.ir/news/96101809633/

8_ https://www.isna.ir/news/96101809449/

9_ mshrgh.ir/815869

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x