اقتصادی سیاسی

حزب الله ورق را برگرداند / استعفای سعد حریری، شکست دیگری برای عربستان

غائله استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، شکست دیگری را برای عربستان سعودی و ولیعهد جوان آن رقم زد. عربستان که سال‌ها حامی خاندان حریری بود، امروز کارش به جایی رسیده که به سعد حریری اطمینان ندارد تا از او بخواهد در لبنان استعفا دهد، بلکه او را به ریاض فرا می‌خواند و او را مجبور به استعفا می‌کند.
به گزارش احوال نیوز، حسین شیخ‌الاسلام در جام جم آنلاین نوشت: زمانی لبنانی‌ها برای حل و فصل مشکلاتشان به عربستان پناه می‌بردند و به قراردادی چون طائف دست می‌یافتند. امروز چهره سعودی‌ها در میان مردم لبنان بشدت نزول یافته است. رفتار ولیعهد سعودی در غائله استعفای سعد حریری به قدری ناپخته بود که نخست‌وزیر فعلی لبنان و طرفدارانش چون حزب المستقبل را که رقیب دیرین حزب‌الله بودند، به حزب‌الله نزدیک کرد. واکنش حزب‌الله و نقش سیدحسن نصرالله در این میان اهمیت شایانی دارد.
جالب است که سعودی‌ها اجازه بازگشت حریری به لبنان را ندادند، بلکه با وساطت یا به عبارتی فشار فرانسه راضی به خروج حریری از عربستان شدند تا با رفتن حریری به فرانسه به تصور خودشان به صورت محترمانه از شکست گریخته باشند.
نپذیرفتن استعفای حریری حتی پیش از اعلام میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان طی سخنرانی سیدحسن نصرالله سبب شد ورق در لبنان برگردد و عربستان سعودی که روی واکنش طرفداران حریری و جریان 14 مارس حساب باز کرده بود،‌ با سکوت توأم با خشم آنها روبه‌رو شود. واکنش دبیرکل حزب‌الله سبب شد، ولیعهد عربستان از همان ابتدا در بازی‌ای که خود آغاز کرده بود با شکست روبه‌رو شود. نپذیرفتن استعفای سعد حریری توسط رئیس‌جمهور لبنان، مصونیت سیاسی را برای نخست‌وزیر لبنان حفظ کرد و دست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را بست در حالی که اگر استعفای حریری پذیرفته می‌شد، مشخص نبود با فشار سعودی‌ها به او وضعیت لبنان به کجا ختم شود. به نظر می‌رسد، انگیزه اصلی ولیعهد سعودی از طرح استعفای حریری فشار بر حزب‌الله و منزوی کردن این جنبش باشد، اما ناشیگری طراحان این ماجرا و واکنش حساب‌شده سیدحسن نصرالله سبب شد، مردم لبنان حزب‌الله را ناجی خود در برابر توطئه‌ بیگانگان و مخمصه دیگری تلقی کنند که ممکن بود پس از دو سال بن‌بست سیاسی برای انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان پیش آمده باشد.
مردم لبنان با بازگشت سعد حریری به کشورش معتقدند، در برابر خواسته‌ سعودی‌ها مقاومت کرده‌اند و بازگشت نخست‌وزیرشان به کشور را یک پیروزی به شمار می‌آورند.
جنبش حزب‌الله در این غائله بدون این که وارد بازی سعودی‌ها شود ـ که خواب توسل به زور علیه مردم لبنان توسط حزب‌الله را در سر می‌پروراندند ـ با درایت سیدحسن نصرالله پیروز و سربلند از میدان بیرون می‌آید. حتی سعد حریری که بارها حزب‌الله را مورد حملات لفظی خود قرار داده بود و در متن استعفایی که به دست او داده بودند بر شدت حملاتش افزوده بود، امروز از حزب‌الله و دبیرکلش تشکر می‌کند که گرفتار احساسات و عصبانیت نشد و لبنان را در ورطه ناآرامی و بلاتکلیفی فرو نبرد.منبع: جام جم آنلاین
نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x