استان اصفهان دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر

آقای استاندار مدارس شهر اصفهان را اضافه کنید نه آنها را ببخشید

به گزارش احوال نیوز استاندار اصفهان مدرسه ی خیابان آبشار اول روبه روی خانه ی هنرمندان را بخشیده است .

آقای استاندار مدارس شهر اصفهان را اضافه کنید نه آنها را ببخشید

هر ملتی تمام تلاش خود را در حفظ و ارتقا نسل آینده خود انجام می دهد و ملتی که در برنامه ریزی خود به این مهم نیاندیشد ازمحلال و زوالش حتمی است.در کشور ما روزمرگی باعث شده که فقط بقای او در همان روز  مد نظر باشد . کم نیستند اسنادی که در دستگاه های فرا دستی روز به روز تهیه و تدوین می شوند که نه خود تدوین کنندگان ونه مجریان بدان اعتقادی ندارند.

تعدد متوالیانی که خود را در این ارتقاء کیفی و کمی سهیم می دانند نیز کم نیست.یکی از وزارت خانه های اصلی که ازابتدا او را متولی فرهنگ نسل کودک ونوجوان این کشور می دانند ، قطعا آموزش و پرورش است . این وزارت خانه به علت نگاه مصرفی از دیدگاه دولت مردان و تخریب اجتماعی از طریق سایر نهاد ها ی فرهنگی جایگاه اصلی خود را ازدست داده است.

سالهاست که در برنامه های توسعه فقط بند هایی برای خالی نبودن عریضه مصوب می گردد. جز استناد به  آن برای مواقع ضروری کارایی اجرایی دیگری ندارد. این نگاه اقتصادی باعث شده که فقط تراکم کلاس های درس افزایش و کیفیت آموزشی کاهش یابد. این وزارت خانه نیز با توجه به بازوی مقننی که دارد(شورای عالی آموزش و پرورش)از این ابزار جهت کاهش ضرر دهی دست به ابداع قوانینی زده است که انگیزه را در  دانش آموز جهت یاد گیری و در معلم جهت یا دهی کاهش می دهد . حذف نمره در تمامی پایه های ابتدایی و در تمامی دروس، حذف مردودی در پایه اول متوسطه در سنوات قبل ،  افزایش یک ساعت تدریس به معلمان ابتدایی ، تغییر چارت مدارس و کاهش نیروهای کیفیت بخشی ( مانند معاون ، مشاور ، مراقب سلامت و ناران گروه های درسی) از این جمله است.

ولی معضل اصلی آموزش و پرورش تخصیص 5/98 درصد بودجه به پرداخت های پرسنلی بر اساس مصوبات مجلس و اختصاصات سازمان مدیریت و برنامه ریزی است و 5/1 درصد باقی مانده مختص سایر فصول مالی تخصیص می یابد و بَدا به حال روزی که یک شک مالی به این وزارت خانه وارد شود که در همان پرداخت های به حق پرسنلی نیز دچار مشکل خواهد شد می شود. بعد  دولتمردان  این معوقات  به حق را سهم خواهی می دانند و  نه حق آنها .

با توجه به  این مشکلات ، فضای آموزشی  قربانی اصلی خواهد بود و این  در حالی است  که آموزش و پرورش دیگر بودجه  عمرانی برایش باقی  نمی ماند. کمبود فضای آموزشی مخصوصا در شهر های بزرگ با توجه به مهاجرین و رشد جمعیتی بسیار بحرانی است .

_ در کلان شهر ها افزایش قیمت زمین و رشد جمعیتی  بیشتر، این بحران را شدید تر کرده است. در شهری مانند اصفهان که شش ناحیه آموزشی دارد  ،تراکم کلاسها بیش از تراکم مصوب و گاهی بیش از حداکثر جمعیت دانش آموز مجاز در کلاس است.

_ به این مشکلات ، مدارس فرسوده این شهر را نیز اضافه کنید در سال تحصیلی  97-96 نزدیک به 50مدرسه باید به خاطر فرسودگی و تخریبی بودن تخلیه شود .

_ اینها تنهاعوامل ایجاد مشکل نیستند بسیاری از مدارس که به صورت وقفی بوده اند حال توسط مسئو لین اوقاف یا باز پس گرفته شده اند یا دارای پرونده هستند و یا با ید اجاره بهای گزافی پرداخت کنند. 

_ در مناطق گران قیمت با توجه به تمکن آموزش و پرورش امکان خرید حتی یک متر زمین برای این وزارت خانه بی بضاعت نیست . دو باره این طنز یادم می افتد که پدری به فرزندش هزار تومان داد و گفت بعد از اینکه واسه خونه مرغ و گوشت و فلان و بهمان خریدی یه دست چلوکباب سلطانی هم بخور بقیه اش هم بگذار جیبت .

_ بدتر این که تعدادمحدود مدارسی که  ازقبل در این محل ها بوده،  طمع دستگاه های فرادستی را نیز بر انگیخته است. مصداق آن  مدرسه ی آبشار در آبشار دوم در شهر اصفهان که به زور آقای استاندار و دیوان محاسبات و مساعدت مدیر آموزش و پرورش از حیطه املاک آموزش و پرورش خارج شد. آیا استاندار محترم اصفهان نمی داند آموزش و پرورش به این مکان نیاز دارد ؟ چرا این همه ضربه به آموزش دانش آموزان باید وارد شود ؟ جناب آقای استاندار مدارس شهر اصفهان را اضافه کنید نه آنها را ببخشید . با این بخششهای از جیب دیگران باید گفت  که دیگر آموزش و پرورش با این وضعیت امکان خرید حتی یک متر زمین در این محدوده را ندارد  و دانش آموزان این محدوده حداقل فاصله چند کیلومتری را جهت تحصیل باید طی کنند.آقای استاندار در این مدت که سکان این شهر را به دست گرفته اید از خود آثاری بگذارید ، که بگویند آموزش و پرورش را دگرگون کرده اید و همیشه دعای خیر به دنبال شما باشد.آقای استاندار درست است که شما این قدرت را دارید که ملک آموزش و پرورش را به هر اداره ای ببخشید ، اما اهم و فی الاهم کنید ، ببینید فرزندان این مرز و بوم به چه مکانهایی احتیاج دارند تا آینده ی این کشور را رقم بزنند .

     در آخر  تراکم بالای شهر اصفهان هر کسی را که کمی دغدغه فرهنگ داشته باشد به شدت نگران می کند. کلاسهای سی و چهار یا پنج نفره ، پایه های دوره  اول ابتدایی با عث می شود که معلمین  فقط فرزندتان را برای چند ساعتی نگهداری کنند و آموزش هم قربانی شود. فشارهای دستگاه های فرادستی و ندانم کاری  مسئولین ، آموزش و پرورش را به بحران کشانیده است . امید است که در سالهای آتی نگرش صرفا اقتصادی و  جناحی این وزارت را به ویرانی نکشاند .کاش آموزش و پرورش از حیطه دولت به حاکمیت سپرده می شد

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x