اجتماعی سیاسی

تحقق اولین وعده روحانی / زنان در صف وزارت

تحقق اولین وعده روحانی / زنان در صف وزارت

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اکنون موضوع تغییرات کابینه دوم او مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. جدای از تغییراتی که در سطح وزرای کنونی مورد مطالبه جامعه است ، بحث حضور زنان در کابینه او نیز مورد توجه قرار دارد.

به گزارش احوال از  اقتصادنیوز، دو روزنامه آرمان و شرق در شماره امروز خود حضور زنان در کابینه دوم روحانی را مورد بررسی قرار داده اند.

روزنامه آرمان می نویسد: زنان در ایران بعد انقلاب، از نقش فعالی در عرصه‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی برخوردار شدند، اما هنوز به جایگاه واقعی خود در اثرگذاری بر امور مختلف سیاسی و اجتماعی نرسیده‌اند. نقل است که یکی از بزرگان اصلاحات بر این نکته تاکید کرده که در صورتی می‌توان از زنان در عرصه‌های مختلف استفاده کرد که آنها خود تمایل به ورود به عرصه سیاسی و اجتماعی داشته باشند؛ در غیر این صورت قرار دادن آنها در عرصه‌های مدیریتی منطقی نیست.

زنان در دولت دوازدهم

اولین دولتی که برحضور زنان در عرصه‌های گوناگون تاکید داشت، دولت اصلاحات بود. حضور معصومه ابتکار در کابینه اول و دوم اصلاحات در راستای همین تاکید تلقی می‌شود؛ اقدامی که در دولت دوم احمدی‌نژاد شتاب گرفت و مرضیه وحید دستجردی در سمت وزیر بهداشت جای گرفت. این روند البته در دولت اول تدبیر و امید با حضور شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار تقویت شد و به نظر می‌رسد در دولت دوازدهم جهش قابل توجهی در زمینه استفاده از زنان در کابینه صورت بگیرد. روز گذشته خبر خوبی از سوی معاون امور زنان و خانواده در مورد حضور بیشتر زنان در کابینه دوازدهم منتشر شد. شهیندخت مولاوردی دیروز گفت: پیش‌بینی ما معرفی دو سه وزیر خانم برای حضور در کابینه دولت دوازدهم است. وی اظهار کرد: امیدواریم این اتفاق بیفتد. با تجربه‌ای که از دولت یازدهم داریم و تفاوتی که شرایط شروع کار دولت دوازدهم با دولت یازدهم دارد، زمینه برای استفاده از خانم‌ها به عنوان وزیر در کابینه دوازدهم خیلی مساعدتر است. مولاوردی در پاسخ به این سوال که چند وزیر خانم در دولت دوازدهم حضور خواهند داشت، گفت: این بستگی به تصمیم رئیس‌جمهور دارد. ضمن آنکه تصمیم نهایی نیز با مجلس است. پیش‌بینی ما معرفی دو یا سه خانم است و برای آن تلاش می‌کنیم.

چه کسی قصد داشت دختر آیت‌ا… یزدی را وزیر کند

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری گفته می‌شد، رئیس‌جمهوری پیش آیت‌ا… یزدی رفته تا موافقت ایشان را برای وزیر شدن دخترش کسب کند و آیا این ماجرا مربوط به دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد بود یا آقای روحانی، توضیح داد: هیچ‌کدام. به نظرم منظور آقای رئیسی که این موضوع را مطرح کرد، رئیس دولت اصلاحات بود. آن زمان خانم ملکه یزدی مشاور امور زنان آیت‌ا… یزدی در قوه قضائیه بود و سازوکار حمایت از حقوق زنان را دنبال می‌کرد. از آنجا که معرفی وزیر دادگستری باید در تعامل با رئیس قوه قضائیه انجام شود، بحث یادشده به این شکل مطرح شده بود.

حضور30‌درصدی زنان در کابینه

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با توجه به لزوم حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم گفت. جامعه زنان از ظرفیت بالایی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی برخوردار هستند. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که حداکثر 30‌درصد از کابینه دولت دوم آقای روحانی را زنان تشکیل دهند. فاطمه راکعی به «آرمان» گفت: در کابینه اول آقای روحانی سه زن شناخته شده و توانمند حضور داشتند که در طول دولت اول آقای روحانی عملکرد مثبتی را از خود به نمایش گذاشتند. تعداد زنان راه یافته به مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا نشان داد که جامعه ایران حضور زنان در عرصه‌های مختلف را درک کرده است. وی افزود: برخی از حساسیت‌ها درباره حضور زنان در عرصه‌های مختلف کم شده و در نتیجه جایگاه زنان در عرصه‌های گوناگون از جمله عرصه‌های مدیریتی در جامعه افزایش خواهد یافت. فعالان حوزه زنان حاضر هستند لیستی از زنان مدیر و توانمند را از جمعیت زنان و مجمع زنان اصلاح‌طلب به دولت ارائه کنند، اما اجرایی شدن حضور زنان در دولت دوازدهم بستگی به تلاش خانم مولاوردی و نظر آقای رئیس‌جمهور دارد.

همچنین روزنامه شرق نوشت :

حسن روحانی آن‌طورکه باید و شاید کارنامه درخشانی در سپردن کرسی‌های قدرت به زنان ندارد. حالا زنان تا دیر نشده در پی آن‌ هستند که دست پر در لابی‌ها و چانه‌زنی‌های قدرت شرکت کنند. پیش‌بینی «شهیندخت مولاوردی»، معاون امور زنان حسن روحانی، این است که «دو، سه وزیر خانم برای حضور در کابینه دولت دوازدهم معرفی خواهند شد». چندی است که در همین زمینه کمیته‌ای شکل گرفته و بناست اسامی و شاخص‌های زنان وزیر در چند روز آینده مشخص شود.  وضعیت حضور سیاسی زنان این روزها تا حدودی رو به بهبودی نهاده، از یک‌سو ١٨ زن راهی بهارستان شده‌اند و از دیگر سو برای نخستین‌بار شش زن به شورای شهر تهران راه می‌یابند. سهمیه ٣٠ درصدی زنان در سهمیه احزاب اصلاح‌طلب به رسمیت شناخته شده و دست‌کم در تهران اجرائی می‌شود.

در‌ همین‌حال مولاوردی به خبر‌آنلاین گفته «با تجربه‌ای که از دولت یازدهم داریم و تفاوتی که شرایط شروع کار دولت دوازدهم با دولت یازدهم دارد، زمینه برای استفاده از خانم‌ها به‌عنوان وزیر در کابینه دوازدهم خیلی مساعدتر است».

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دیگر معاون حسن روحانی است که معتقد است زنان بسیاری در ایران می‌توانند در قامت وزارتخانه‌های مختلف قد علم کنند و تنها راه چاره اعتماد به زنان متخصص و باتجربه کشور است. او در همین زمینه از تدوین اسامی و شاخص‌های زنان وزیر در قالب کمیته‌ای به ریاست شهیندخت مولاوردی خبر می‌دهد. اسامی و شاخص‌ها به گفته او در چند روز آینده مشخص خواهد شد. مولاوردی نیز در پاسخ به این سؤال که چند وزیر خانم در دولت دوازدهم حضور خواهند داشت، گفته «این به تصمیم رئیس‌جمهوری بستگی دارد و رأی نهایی مجلس. پیش‌بینی ما معرفی دو، سه خانم است و برای آن تلاش می‌کنیم».

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x