اجتماعی ایلام فرهنگ و هنر

انتقاد استادان «حوزه» از مخالفان برگزاری کنسرت‌ها

بعد از آنکه اظهار نظر امام جمعه مشهد درباره ممنوعیت برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی، واکنش‌هایی را در پی داشت، دیروز سه نفر از استادان حوزه علمیه نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و در نقد آن مطالبی را بیان کردند.

روزنامه ایران: بعد از آنکه اظهار نظر امام جمعه مشهد درباره ممنوعیت برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی، واکنش‌هایی را در پی داشت، دیروز سه نفر از استادان حوزه علمیه نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و در نقد آن مطالبی را بیان کردند. این در حالی است که جمعه گذشته نیز امام جمعه ایلام ضمن انتقاد از مواضع آیت‌الله علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: این مسأله راه حل دارد، چرا باید موضوعات را پیچاند، اگر موسیقی حرام است چرا مراجع عظام و دولت و قانون وارد عمل نمی‌شوند؟ اگر حلال است بگویید، چرا انگار در یک شهر حلال و در شهر دیگر حرام است؟
از نظر امام و رهبری، موسیقی به صورت مطلق حرام نیست
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه از نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب، موسیقی به صورت مطلق حرام نیست، گفت: اگر موسیقی به صورت مطلق حرام باشد، باید در صدا و سیما و رادیو را در نظام جمهوری اسلامی بست چرا که این رسانه پر از موسیقی است. آیت‌الله محسن غرویان در گفت‌و‌گو با ایرنا در خصوص برگزاری کنسرت خاطرنشان کرد: قوانین باید توسط همه افراد رعایت شود و همه در برابر قانون باید تسلیم باشند، همان‌گونه که امام راحل و رهبر معظم انقلاب در این زمینه تأکید دارند. غرویان یادآورشد: متولی این مصادیق و تشخیص آنها مشخص است، وقتی مصادیق موسیقی حرام و حلال توسط کارشناسان فقهی و علمی مشخص و تبدیل به قانون می‌شود همه باید تابع قانون باشند. وی ادامه داد: قانون در جمهوری اسلامی، استانی نیست و حکومت ما نیز فدرالی نیست که هر استان برای خود قانونی داشته باشد، قانون برای همه است.
لغو کنسرت‌های قانونی باعث هرج و مرج فرهنگی می‌شود
همچنین یک استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هیچ کس حق حذف موسیقی حلال از جامعه را ندارد، گفت: لغو خودسرانه کنسرت‌های دارای مجوز قانونی، باعث آنارشیسم و هرج و مرج فرهنگی در کشور خواهد شد و این به صلاح نظام نیست. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر در گفت‌و‌گو با ایرنا خاطرنشان کرد: در نظام سیاسی در هر زمینه‌ای چارچوب و فرآیند قانونی خاص از مصوبه مجلس شورای اسلامی تا تأییدیه شورای نگهبان را داریم. وقتی مطابق این فرآیندها چیزی تصویب، تأیید و قانون شد، دیگر کسی حق حذف آن را از جامعه ندارد. رئیس گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در ایران، ما شهر غیرمذهبی نداریم، همه شهرهای کشور مذهبی هستند. شهروندی که دوست دارد در شهرهای مقدس کنسرت ببیند چه گناهی کرده که ما مانع اجرای موسیقی حلال برای او شویم. دلیر گفت: شهروند مشهدی چه بدی کرده که خراسانی شده، آیا چیزهای حلال شرعی را نباید استفاده کند؟ اگر آقایان می‌خواهند علیه فساد داد و فریاد بزنند نسبت به اختلاس‌ها ، فسادهای زنجیره‌ای و… نیز اعتراض کنند، چرا در این زمینه‌ها سکوت می‌کنند ولی به مجرد یک احتمال در کنسرتی، این همه سر و صدا ایجاد می‌کنند؟ دلیر خاطرنشان کرد: اگر برخی احساس وظیفه شرعی می‌کنند چرا در مقابل اختلاس‌ها، مفاسد مالی و بیت‌المال به باد رفته، سهامداران شرکت پدیده، شرکت میزان و…سکوت می‌کنند، آنها از کنسرت‌ها بت ساخته‌اند و هیچ وقت شاهد چنین مشکلاتی در حوزه فرهنگ نبودیم.
اختلاف بین فقها به معنای حرمت موسیقی نیست

عضو مجمع مدرسان و محققان حوزه علمیه قم نیز با اشاره به اینکه اختلاف بین فقها به معنای حرمت موسیقی نیست، گفت: برخی فقها موسیقی را حرام و برخی دیگر آن را حلال می‌دانند و این اختلاف فتوا به معنای حرمت نیست بلکه امر بر مقلدان آنها دایر می‌شود و در کل جامعه نمی‌توان چنین حکمی را صادر کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان در گفت‌و‌گو با ایرنا خاطرنشان کرد: اگر یک فقیه قائل به حرام بودن موسیقی است، نمی‌توان مقلدان سایر فقها را از شنیدن موسیقی منع کرد. وی گفت: شماری از علما موسیقی را جایز و بلا اشکال می‌دانند. وی اظهار داشت: در روایات فقهی نیز آمده است اگر موسیقی در جهت تلطیف روح و تقویت ارزش‌های دینی باشد و روحیه انسان را در کمک به دیگران و مسیر صحیح هدایت کند از عنوان گفتار باطل خارج است و بیهوده نیست. این استاد حوزه و دانشگاه گفت: کسانی که این همه برای موسیقی و اجرای کنسرت‌ها دلواپسی دارند زمانی که اموال مردم به غارت می‌رفت باید صدای آنها بلند می‌شد، حضرت علی(ع) بیشترین برخورد را با کسانی داشت که به اموال بیت‌المال دست‌اندازی کردند.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x