بین الملل

آمریکا:درآمد اوپک در سال ۲۰۱۵ نصف شد/پیش‌بینی کاهش بیشتر درآمد کشورهای عضو در سال جاری

آمریکا:درآمد اوپک در سال ۲۰۱۵ نصف شد/پیش‌بینی کاهش بیشتر درآمد کشورهای عضو در سال جاری
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۰۰
سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، درآمد اوپک در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ به حدود نصف کاهش یافته است.

به گزارش فارس به نقل از کالانیش انرژی، سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد در سال ۲۰۱۵ مجموع درآمد کشورهای عضو اوپک ۴۰۴ میلیارد دلار بوده است.

این سازمان در گزارش خود آورده است که این کشورها در سال ۲۰۱۴ معادل ۷۵۳ میلیارد دلار درآمد خالص نفتی داشته اند که این رقم در سال ۲۰۱۵ معادل ۴۶ درصد سقوط کرده است.

در این گزارش تأکید شده است که اگر چه درآمدهای نفتی ایران در این ارزیابی لحاظ شده است اما تخفیفاتی که ایران برای جذب مشتری در زمان تحریم ها ارائه داده در این ارزیابی نیامده است.

درآمدهای نفتی کشورهای عضو اوپک با کاهش قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یافته است.

متوسط قیمت نفت در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ معادل ۱۱۲ دلار در هر بشکه بوده است که این رقم در دسامبر سال ۲۰۱۵ به ۳۸ دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا همچنین پیش بینی کرده است که درآمد اعضای اوپک در سال ۲۰۱۶ به ۳۴۱ میلیارد دلار کاهش یابد اما این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۴۲۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

درآمد اعضای اوپک در سال ۲۰۱۵ کمترین میزان درآمد سالانه این کارتل نفتی در ۱۰ سال گذشته بود و به شدت اقتصاد این کشورها را که به میزان زیادی به منابع مالی حاصل از فروش نفت وابسته هستند را تحت تأثیر قرار داد.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش خود آورده است که کاهش درآمدهای نفتی اعضای اوپک به شدت بر کاهش هزینه‌کردهای عمومی کشورهای عضو تأثیر گذاشته و واردات کالاها و خدمات در این کشورها را نیز کاهش داده است.

این سازمان در گزارش خود اعلام کرده است که میزان تأثیر کاهش قیمت بر روند اقتصادی کشورهای عضو اوپک، به میزان وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی و همچنین وجود دیگر منابع مالی و دارایی در این کشورها بستگی دارد.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا تأکید کرده است که وابستگی کشورهای عضو اوپک به درآمدهای نفتی با یکدیگر متفاوت است چرا که در حالی که در سال ۲۰۱۵ تنها ۵ درصد از صادرات اندونزی را نفت تشکیل داد، ۹۹ درصد از کل صادرات عراق را در این مدت نفت تشکیل داده است.

این گزارش آورده است که کشورهایی مانند عربستان، کویت، و قطر که ذخایر مالی قابل توجهی در اختیار دارند کمتر از دیگر کشورهای عضو اوپک نظیر ونزوئلا، نیجریه، و عراق از کاهش قیمت نفت در بازار جهانی آسیب دیده اند.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x