اجتماعی سیاسی

نوبخت با کسی «عقد اخوت» نبسته‌ است؛ به جز صفدر حسینی

دولت درحالی که طی بیانیه‌ای درباره حقوق‌های نجومی اعلام کرد که با افراد خاطی برخورد می‌‌کند و با کسی عقد اخوت نبسته‌ است اما به نظر می‌رسد در این بین توافقاتی بالاتر از عقد اخوت وجود دارد.

آقای نوبخت چه توافقی با صفدرحسینی بسته‌اید؟

سرویس سیاست مشرق – اگر به فرایند برخورد سخنگوی دولت با حقوق‌های نجومی نظری بیندازیم به موضوع عجیبی بر می‌خوریم. محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جزو اولین مسئولان دولتی بود که نسبت به پرداخت حقوق‌های نجومی واکنش نشان داد. او از مردم عذرخواهی کرد و از اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و بستن روزنه‌های قانونی خبر داد که دیگر به موجب آن دریافت پاداش‌های چند ده میلیونی توسط مدیران بانکی و بیمه‌ای و … میسر نخواهد شد.

اما هرچه جلوتر آمدیم سخنان سخنگوی دولت بیشتر به سمت حمایت از مدیران نجومی همچون صفدرحسینی گرایش پیدا کرد.

اینبار نوبخت در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم صندوق توسعه ملی از صفدر حسینی فردی که فیش نجومی 57 میلیونی‌اش با تسهیلات قابل تامل جنجال زیادی به پا کرد برخلاف نگاه افکارعمومی تعریف و تمجیدی بی‌سابقه از وی نمود که تعجب بسیاری را به همراه داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از سید صفدر حسینی به عنوان یکی از ذخیره های نظام یاد کرد و گفت: « گذشته از ارادت شخصی بنده به دکترحسینی، سایر اعضاء هیأت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسوولیت خود امانتداران بزرگی برای کشور بودند.»

صفدر حسینی طبق اسناد و مدارک موجود، از فروردین تا اسفند سال 94 به‌طور میانگین، 57 میلیون و 400 هزار تومان بابت حقوق آن هم فقط از این صندوق دریافت کرد؛ به‌ عبارت دیگر حسینی در سال گذشته جمعاً حدود 686 میلیون تومان بابت حقوق از صندوق توسعه ملی گرفته است،جالب اینکه رئیس صندوق توسعه ملی 300 میلیون تومان نیز تسهیلات وام آن هم با نرخ سود چهار درصد دریافت کرده است، کمک‌‌هزینه ورزش، خرید کتاب و اوقات فراغت فرزندانش نیز در فیش حقوقی وی لحاظ می‌شد.

حرف‌های نوبخت آنقدر عجیب بود که این سئوال را ایجاد می‌کرد که آیا آقای سخنگو تیشه برداشته و کمر به قطع ریشه دولت بسته است؟ البته نوبخت از نزدیکی و ارادت شخصی خود به صفدر حسینی سخن گفته بود اما بازهم این توجیه جالبی نبود که یک مسئول دولتی در حالی که جامعه از بحث حقوق‌های نجومی عصبانی و اندوهگین است اینگونه این فاجعه را فراموش کند و لب به تمجید و تعریف از او بپردازد.

اما مشخص نیست این روابط تنگاتنگ از کجا نشات می‌گیرد که نوبخت دوباره اقدام به تکرار سخنان خود کرد و بیان داشت همه مدیران ما چه مدیرانی که استعفا داده اند و چه آنانی که هستند از ذخایر انقلاب هستند.

البته این رویه تنها نوبخت نیست بلکه اصلاح‌طلبان نه تنها نسبت به اخذ حقوق نجومی از سوی یار گرمابه و گلستان خود اعلام برائت نکردند و از مذمت علنی وی هم خودداری ورزیدند؛ بلکه از دختر وی که تریبون مجلس را برای حمایت از اشرافیت غصب کرد نیز بعضا حمایت کردند. سخنگوی دولت در یک گام جلوتر بیان کرده که پرداخت حقوق‌های نجومی طبق قانون انجام شده و بنابراین دولت هیچ یک از مدیرانی که حقوق نامتعارف دریافت کرده‌اند را به قوه‌قضائیه معرفی نکرده است. حال این قصه برخورد دولت با بحران فیش‌های نجومی است که حسن روحانی آن‌را موضوعی ملی اعلام و طی بیانیه‌ای قاطعانه اعلام کرد که با کسی عقد اخوت نبسته و با عاملان حقوق‌های نامتعارف برخورد می‌کند. اما به نظر می‌رسد عقد اخوت‌ها و رفاقت‌های دیرینه در جریان اصلاحات و کارگزاران مسیر برخورد با فیش‌های نامتعارف را منحرف ساخته و اینک با کمال تعجب می‌بینیم که تعریف و تمجید جای برخورد با مدیران نجومی را گرفته است.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x